گزارش مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو در رفع ناترازی آب کشور / رونمایی و تصویب نقشه راه آب

گزارش مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو در رفع ناترازی آب کشور طی دو سال گذشته در جلسه شورای‌ عالی آب ارائه و «نقشه راه آب کشور» نیز که در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده بود، در این جلسه رونمایی شد و به تصویب اعضا رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جلسه شورای عالی آب صبح امروز _شنبه ششم آبان‌ماه_ به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارش جامعی از وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری کشور و پیش‌بینی شرایط در ماه‌های آتی از سوی رئیس سازمان هواشناسی ارائه شد.

در ادامه گزارشی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در بخش آب، آبفا و جهاد آب‌رسانی به منظور رفع ناترازی آب کشور ارائه و مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این گزارش اقدامات وزارت نیرو طی دو سال گذشته در بخش آب و در حوزه اقدامات غیرسازه‌ای، شامل اقداماتی همچون «اولویت‌بندی طرح‌های نیمه تمام»، «تنوع‌بخشی تأمین منابع مالی»، «تدوین برنامه منابع و مصارف حوضه‌های آبریز»، «طرح‌های اضطراری اصلاح نظام فنی-اجرایی»، «مدیریت توأمان آب و برق»، «مشارکت مردمی در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی»، «تامین مالی برای بخش شرب طرح‌های انتقال آب از دریا»، «پروژه‌های فناورانه و دانش‌بنیان» و «تقویت همکاری بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و استانداران در موضوع آب» بود.

همچنین در بخش اقدامات سازه‌ای، در حوزه آب‌رسانی با هزار و ۵۸ میلیون مترمکعب توزیع آب در کشور، ۱۵۰ درصد هدف‌گذاری انجام شده و تعهدات ۴ ساله دولت در این زمینه، طی ۲ سال محقق شده است و در حوزه تأمین آب نیز تاکنون ۱۳ سد با حجم مخزن ۳ هزار و ۵۳۳ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده که بر اساس آن ۶۵ درصد هدف‌گذاری و تعهدات دولت در این زمینه تحقق یافته و تا پایان دولت نیز پیشرفتی ۱۳۵ درصدی را رقم خواهد زد.

در این جلسه همچنین به موجب مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأکیدات رئیس‌جمهور در سند تحول دولت مردمی، «نقشه راه آب کشور» که در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده، رونمایی شد و به تصویب رسید.

همچنین ۸ مصوبه از جمله «مکلف شدن وزارت جهاد کشاورزی به انجام عملیات آبخیزداری در بالادست حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب جهت بهبود و ارتقای وضعیت کمی و کیفی منابع تأمین آب»، «اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت مصرف آب کشاورزی و به‌زراعی به همراه الگوی کشت بهینه از سوی این وزارتخانه»، «شناسایی و معرفی منابع پشتیبان آب سطحی و زیرزمینی مورد نیاز شهرهای بزرگ توسط وزارت نیرو»، «مکلف شدن وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، کشور، گردشگری و میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه بودجه به فراهم‌سازی بسترهای لازم برای استقرار توسعه کم‌آب بر و کاهش وابستگی برنامه‌های اشتغالزایی به آب» و «لزوم انطباق اقدامات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مدیریت سیلاب‌ها با برنامه‌های وزارت نیرو» در این جلسه مطرح شد و به تصویب اعضا رسید.

کد خبر 699660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.