بن-بروجن در یک قدمی افتتاح / نمایندگان مجلس: بارگذاری جدید بر زاینده‌رود خلاف قانون است

طرح بن-بروجن از جمله طرح‌های آب‌رسانی است که بنا به گفته مسئولان استان چهارمحال و بختیاری قرار است هم‌زمان با سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان به بهره‌برداری برسد، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گویند این طرح خلاف قانون و مصوبات شورای عالی آب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحران آب در حوضه آبریز زاینده‌رود و فلات مرکزی کشور موضوعی است که در سال‌های اخیر شدت گرفته و با قطع آب جاری در رودخانه زاینده‌رود، خالی شدن آبخوان‌های اطراف این رودخانه در استان و شهر اصفهان و به دنبال آن فرونشست سنگین در دشت‌هایی همچون برخوار و مهیار را به دنبال داشته است.

فرونشست زمین و مخاطرات محیط زیستی ناشی از قطع شدن جریان زاینده‌رود در این سال‌ها، اکنون به مشکلی جدی تبدیل شده است و حتی بناهای تاریخی این استان را نیز تهدید می‌کند، در این حال جریان زاینده‌رود و رسیدگی به وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود که ۹۳ درصد از مساحت آن در استان اصفهان واقع شده، همواره مهم‌ترین مطالبه مردم استان بوده است.

در سال‌های گذشته، این حوضه آبریز فلات مرکزی شاهد اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای بوده که استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، یزد کهگیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد.

اجرای این طرح‌های انتقال آب در حالی حاشیه‌ساز شده است که به‌رغم اجرایی نشدن طرح‌های انتقال آب به ورودی حوضه، طرح‌های برداشت از حوضه با قوت اجرا شده است و حتی شاهد برداشت‌های غیرقانونی از این حوضه آبریز در برخی مقاطع نیز هستیم.

البته دولت سیزدهم با جدیت به مسئله برداشت‌های غیرقانونی ورود کرده است که از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز حد فاصل سد زاینده‌رود و سد تنظیمی اشاره کرد.

با وجود اجرایی نشدن برخی طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده‌رود، طرح‌هایی برای برداشت آب از این حوضه اجرا شده است.

طرح انتقال آب بن-بروجن که به‌تازگی به نام طرح حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) نام‌گذاری شده، یکی از طرح‌هایی است که برای تأمین آب شرب بخشی از استان چهارمحال و بختیاری در این سال‌ها همواره مورد بحث بوده است.

این طرح در حالی مراحل نهایی خود را طی می‌کند که بر اساس بند چهارم مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب، هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود تا پیش از تعیین تکلیف این حوضه ممنوع است.

طرح انتقال آب بن-بروجن در مراحل نهایی

آن‌طور که مدیرعامل آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفته پروژه بن-بروجن طرح آب‌رسانی به ۵۰ درصد جمعیت این استان است که مراحل نهایی خود را برای بهره‌برداری طی می‌کند.

همچنین غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست شورای اداری این استان گفت: سال گذشته سفر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری انجام شد که این سفر مصوبات ارزشمندی برای استان داشت، پیشنهاد شده است که رئیس‌جمهور زودتر و بار دیگر به استان سفر کند که کلیات آن پذیرفته شده است و در حال بررسی هستند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ پروژه راهبردی و پیشران در نظر گرفته شده است که با سفر دوم رئیس‌جمهور به استان افتتاح می‌شود. پروژه بن-بروجن، آبگیری سد باباحیدر، پروژه پارک علم و فناوری استان، طرح‌های کشاورزی و صنعتی، پروژه‌هایی در حوزه جاده‌ها، آب و فاضلاب و روستاها از جمله پروژه‌های پیشرانی استان است.

طرح انتقال آب بن-بروجن غیرکارشناسی است

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه استان اصفهان مخالف اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن بروجن از حوضه زاینده‌رود است، اظهار کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی آب مبنی بر بارگذاری نشدن جدید بر رودخانه زاینده‌رود و با توجه به ضرورت احترام به حقابه‌های پایین‌دست، به‌طور قطع اتصال بن-بروجن به رودخانه زاینده‌رود را نادرست می‌دانیم و از مسئولان مرتبط در وزارت نیرو درخواست داریم تا از این اقدام جلوگیری کنند.

وی افزود: طی مکاتباتی با وزرای کشور و نیرو مخالفت خود را اعلام کردیم؛ این طرح انتقال آب را غیرکارشناسی و غیرقانونی می‌دانیم و باید متوقف شود. مدیریت استان هر کاری بتواند برای این مهم انجام می‌دهد اما گاهی بعضی امور خارج از اراده ما پیش می‌رود.

نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز بارها مخالفت خود با اجرای این طرح را اعلام کرده‌اند.

بن-بروجن در یک قدمی افتتاح/ نمایندگان مجلس: بارگذاری جدید بر زاینده‌رود خلاف قانون است

بارگذاری جدید بر زاینده‌رود نقض قانون است

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: من پیش‌تر نظر خود را درباره این پروژه اعلام کرده‌ام و به‌تازگی در همین رابطه با وزیر نیرو صحبت کردم.

وی افزود: من از وزیر نیرو این سوال را پرسیدم که مگر قرار نبود بارگذاری جدید به زاینده‌رود وارد نشود؟ و در پاسخ گفته شد که این کار موقتی است تا بعداً بن-بروجن به خرسان متصل شود، اما به‌طور موقت از آب زاینده‌رود برای شرب استفاده می‌کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبق قانون نباید بارگذاری جدیدی روی زاینده‌رود انجام بگیرد و این نقض قانون است.

بانکی‌پور تصریح کرد: این پروژه بدون سروصدا افتتاح شده است و هم‌زمان با سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان، در همان هفته این طرح راه‌اندازی شده است، ما نیز گلایه و اعتراض خود را اعلام کردیم و اعتراض ما در جای خود باقی است.

افتتاح طرح بن بروجن تخطی قطعی از قانون و مصوبات شورای عالی آب است

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا نیز اظهار کرد: برخورد دوگانه در مواجهه با انتقال آب بین حوضه‌ای، بزرگترین خطایی است که وزارت نیرو مرتکب می‌شود، اگر انتقال آب بین حوضه‌ای غلط است، برای همه جا غلط است؛ اینکه یک بام و دو هوا و یک بازار و چند نرخ شود، کار غلطی است که در پروژه انتقال آب بن-بروجن در حال رقم خوردن است.

وی افزود: این کار تخلف از مصوبات شورای عالی آب است، مکرر توضیح داده‌ایم، نمایندگان اصفهان به محض اینکه مطلع شدیم قرار است این پروژه به دست رئیس‌جمهور افتتاح شود، به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کردیم این کار تخلف است و مردم اصفهان انتظار چنین خطایی را ندارند.

نقدعلی اضافه کرد: چنین انتقال آب و بهره‌برداری تخلف قطعی از مصوبات شورای عالی آب است، انتقال آب بین حوضه‌ای غیر در این منطقه غیرمجاز است، زیرا مبدا مشکل آب دارد و این طرح نیازمند مجوزهای ملی است.

وی تصریح کرد: این طرح مجوز شهرستانی دارد که کفایت نمی‌کند و مجوز آن در سازمان محیط زیست اخذ نشده است. نمایندگان استان اصفهان بهره‌برداری از این طرح را خلاف مصلحت کلی حوضه آبریز زاینده‌رود می‌دانند.

وی ادامه داد: شنیده‌هایی مبنی بر اینکه قرار است این طرح بهره‌برداری شود، وجود دار، د اما اینکه در سه هفته اخیر از آن بهره‌برداری عملی شده است هنوز برای ما مسجل نشده است.

وحیدی: وضعیت تالاب گاوخونی نگران‌کننده است

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز ابتدای آبان در دیدار با استاندار اصفهان و معاونان وی از کمبود آب و فرونشست زمین در اصفهان به عنوان نگرانی مهم یاد کرد و از معاونت عمرانی این وزارتخانه خواست با جدیت بیش از پیش، این مسئله را تا حل مسئله پیگیری کند.

وحیدی در این نشست وضعیت گاوخونی را هم نگران‌کننده خوانده و بر چاره‌جویی جهت تغییر وضعیت این تالاب، با توجه به وجود آب در بالادست‌ها تاکید کرد.

بن-بروجن در یک قدمی افتتاح/ نمایندگان مجلس: بارگذاری جدید بر زاینده‌رود خلاف قانون است

آن‌طور که استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرده، پروژه بن-بروجن از جمله طرح‌هایی است که قرار است هم‌زمان با سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان به بهره‌برداری برسد، طرحی که بارگذاری جدیدی را بر حوضه زاینده‌رود تحمیل می‌کند، هر چند نیاز مردم استان چهارمحال و بختیاری به آب شرب سالم حق مسلم آن‌ها است و دولتمردان نیز باید مجدانه به این وظیفه خود عمل کنند، اما زاینده‌رود با این وضعیت اسف‌بار منبع مناسبی برای تأمین این نیاز نیست و باید راهکار دیگری اندیشیده شود. طرح سبزکوه-چغاخور با آورده ۱۱۲ میلیون متر مکعبی با اولویت کشاورزی تعریف شده است که دولت می‌تواند با بازنگری فنی در این طرح مشکل آب شرب شهرها و روستاهای محور بن-بروجن را از حوضه سبزکوه رفع کند.

کد خبر 699342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    6 3
    آب خود زاینده رود را به اصفهان برگردونین وآب دریا را به شهرهایی که آب زاینده رود را برده بودید بدین آب دریا به درد اصفهان نمی خوره منت سر اصفهان نفع برای سود جویان
  • ناشناس IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    3 1
    بیست سال پیش یک ریس جمهور از یزد انتخاب شد. و آب زاینده رود را به یزد انتقال داد. و ضربه مهلکی به محیط زیست اصفهان و کشاورزی اصفهان زد. و باعث خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی و نابود شدن محیط زیست و نابود شدن کشاورزی و بدبخت شدن حدود پانصد هزار کشاورز اصفهانی شد. خشک شدن تالاب گاوخونی باعث انتشار کرد و غبار سمی تا حدود شعاع پانصد کیلومتری شده است. و آمار بیماری و سرطان و ام آس و غیره را در کشور بسیار زیادتر خواهد کرد. و اگر این طرح احمقانه بن بروجن انجام شود آخرین میخ بر طابوت زاینده رود و اصفهان خواهد بود و فرونشست زمین در اصفهان این شهر تاریخی را خواهد بلعید بروجن در حوضه پر آب کارون قرار دارد و ربطی به حوضه بحران زده زاینده رود ندارد. از مسولان خواهش می کنم که چنین طرحی را راه‌اندازی نکنند و آب شرب چهار محال بختیاری را از حوضه خودش که همان حوضه پر آب کارون است تامین کنند. یعنی اگر چنین اتفاقی بیفتد. این کار را باید در کتاب گینس ثبت کنند. و مسولان نباید ننگ چنین طرح احمقانه‌ای را بی اسم خودشان ثبت کنند و نفرین ابدی را برای خودشان درست کنند