مسمومیت دارویی با ۳۶ درصد جزو بیشترین نوع مسمومیت‌ها در سال جاری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲، مسمومیت دارویی با ۳۶ درصد، جزو بیشترین نوع مسمومیت‌ها بوده است، گفت: سال گذشته حدود ۲۱۲ هزار و ۸۷۰ مورد مسمومیت ثبت شده است که از این تعداد حدود ۹۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

مهران ولایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هفته اول آبان‌ماه در خصوص پیشگیری از مسمومیت نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: هدف از نام‌گذاری این هفته ارتقای دانش و آموزش شناخت راهکارهای کنترل، پیشگیری و درمان مسمومیت است، مسمومیت در جهان هرسال هفته سوم مارس است، اما در کشور به علت اینکه اواخر اسفندماه هم‌زمان با نزدیک شدن به نوروز است، از سال ۱۳۸۵ زمان این مناسبت به هفته اول آبان‌ماه تغییر کرد، هفته پیشگیری از مسمومیت همه‌ساله شعار مخصوص به خود را دارد و سال جاری «سلامتی با افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه از مسمومیت محافظت کنیم» به عنوان شعار این هفته مطرح شده است.

وی با اشاره به آمار مسمومیت‌ها در سال گذشته و شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲، افزود: مسمومیت جان بسیاری از افراد را می‌گیرد، بر اساس آمار، سال گذشته حدود ۲۱۲ هزار و ۸۷۰ مورد مسمومیت ثبت شده است که از این تعداد ۹۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ هزار و ۳۶۸ مورد مسمومیت اعلام شده که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در موضوع مسمومیت‌ها مسمومیت دارویی حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مسمومیت دارویی با ۳۶ درصد جزو بیشترین نوع مسمومیت‌ها بوده است که این آمار سال گذشته ۳۹.۳ بوده است، بعد از مسمومیت دارویی، مسمومیت شیمیایی را داریم که مسمومیت مواد شیمیایی در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۲.۳۷ درصد بوده و در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۲۲ درصد بوده است.

ولایی با اشاره به مسمومیت افراد با موادمخدر تاکید کرد: مسمومیت با موادمخدر در جایگاه بعد از مسمومیت با مواد شیمیایی قرار دارد که سال گذشته حدود ۵.۷ و در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۸.۳ اعلام شده و این آمار افزایش داشته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آخرین مورد مسمومیت غذایی است که سال گذشته حدود ۱۴.۵۸ و امسال حدود ۱۱.۲ بوده و بعد از آن مسمومیت ناشی از گزش حشرات و جانوران سال گذشته حدود ۵.۷ و در شش ماهه نخست سال جاری ۳ اعلام شده است. قارچ‌های سمی نیز در جایگاه آخر انواع مسمومیت‌ها با درصد کمتری قرار دارد.

کد خبر 699229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.