رشد بیش از ۳ درصدی بهره‌وری عوامل تولید در دولت سیزدهم

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: طی دو سال گذشته در دولت سیزدهم متوسط رشد شاخص بهره‌وری عوامل تولید ۳.۶ درصد افزایش یافت و این میزان در سه ماهه اول سال جاری از ۷ درصد رشد اقتصادی به بالغ بر ۴ درصد از محل بهره‌وری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میر سامان پیشوایی عصر امروز _ چهارشنبه سوم آبان_ در هشتمین جلسه شورای اداری استان فارس اظهار کرد: راه دست‌یابی به تحقق رشد اقتصادی افزایش تولید است که این حوزه از دو روش تزریق نهاده و رشد مبتنی بر بهره‌وری افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر تحقق رشد اقتصادی از طریق تزریق نهاده امکان پذیر نیست و بلکه باید با نوآوری و تدبیر، رشد مبتنی بر بهره‌وری را رقم زد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: دهه ۹۰ تلخ‌ترین دهه اقتصادی کشور بود و شاخص بهره‌وری کلیه عوامل تولید در این دوره زمانی روند نزولی و یا ثابت را داشت.

میر پیشوایی اضافه کرد: طی دو سال گذشته در دولت سیزدهم متوسط رشد شاخص بهره‌وری عوامل تولید ۳.۶ درصد افزایش یافت و این میزان در سه ماهه اول سال جاری از ۷ درصد رشد اقتصادی بالغ بر ۴ درصد از محل بهره‌وری است.

وی خاطر نشان کرد: در دهه ۹۰ که با رشد منفی مواجه بودیم رقبای ما در آسیا طی این ده سال ۲۰ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری داشتند که کشور از آن محروم بود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری اضافه کرد: اگر نتوانیم در حوزه اقتصادی و وضعیت رفاه و معیشت تحول جدی ایجاد نکنیم منجر به مسائلی می‌شود که دشمن بر روی آنها متمرکز خواهد کرد.

میر پیشوایی تاکید کرد: فارس با توجه به پیشینه تمدنی که دارد الگوی بسیار خوبی برای بهره‌وری در کشور است.

وی افزود: یک ایراد بسیار بزرگ در حوزه بهره‌وری داریم که از فرهنگ غنی گذشته خود کمتر استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری تصریح کرد: در کشوری که دومین ذخایر گازی دنیا را دارد اما با نا ترازی مواجه است و باید این موضوع بررسی شود که چگونه این نعمت مصرف شده است که با این نا ترازی مواجه شده‌ایم.

میر پیشوایی ادامه داد: یکی از بیشترین درخواست‌هایی که از سوی مردم در استان‌ها مطرح می‌شود، احداث فرودگاه بین‌المللی است. این در حالیست که در بسیاری از مکان‌ها بهره‌وری لازم صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌وری نیروی انسانی یکی از تذکرات رئیس جمهور در سفر به فارس بود، اظهار کرد: بر این باور هستیم که اگر نیروی انسانی داریم و برای آن هزینه می‌شود باید ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند.

به گفته رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، بهره‌وری به عنوان یک گنج پنهان برای ملت و جامعه نام برد و تصریح کرد: در تمام حوزه‌ها همچون آب، انرژی، کشاورزی، صنعت، معدن و سلامت اندازه چند برابر بودجه کشور گنج پنهان داریم و این حوزه تنها به نوآوری و تدبیر نیاز دارد.

میر پیشوایی اظهار کرد: یکی از اشکالات بزرگ کشور ساختار نظام حکمرانی است که به شدت حوزه اختیارات را خرد و توزیع کرده است.

وی ادامه داد: آنچه که به عنوان تکلیف قانونی مطرح است تشکیل یک کمیته بهره‌وری با دبیری استاندار هر استان است و اولین انتظار ما این است که این کمیته فعال باشد و به صورت فصلی رصد ویژه داشته باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطر نشان کرد: با توجه به ابلاغ نظام نامه چرخه مدیریتی، حسب سند آمایش توسعه که هر استان دارد باید سه حوزه اصلی را انتخاب شود و نسبت به شناسایی و رفع مشکلات اقدام کلیدی صورت گیرد.

میر پیشوایی اضافه کرد: یزد به عنوان اولین استان و فارس استان دوم است که این طرح در آن اجرا می‌شود.

وی در پایان این جلسه با بیان اینکه بهره‌وری نیازمند اقدام و فرهنگ است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته پیرو دستور ریاست جمهوری نقش دانشگاه‌ها در حوزه بهره‌وری در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر بیش از هفت مرکز پژوهشی و دانشگاهی در این خصوص معین هستند.

کد خبر 699094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.