تشریح برنامه‌های هفته کتاب در لرستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: طبق روال سال‌های گذشته، ستاد استانی هفته کتاب با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار می‌شود و برنامه های مشترکی براساس سیاست‌های خانه کتاب وزارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعظم روانشاد امروز_ سه‌شنبه دوم آبان‌ماه_ در جلسه هماهنگی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: بیست‌وچهارم آبان ماه به برکت شهادت علامه طباطبایی مفسر و متفکر بزرگ قرن پیش و فعالیت‌های وی در حوزه کتب قرآنی روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است

وی با اشاره به اینکه هرساله با توجه به سیاست‌های خانه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های هفته کتاب اعلام می‌شود و اداره کل ارشاد نیز این سیاست‌ها را به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند، افزود: در حوزه فرهنگ یکی از مهمترین شاخص‌ها کتاب خوانی است و ضرورت دارد تا با هم افزایی و همگرایی هرچه بیشتر بین دستگاهی، نقش پررنگی برای گسترش این چتر فرهنگی داشته باشیم و هم افزایی ها ی این بخش را قوت ببخشیم.

روانشاد با بیان اینکه برنامه‌های هفته کتاب به دو صورت برگزار می‌شود، اظهار کرد: طبق روال مرسوم، هر دستگاه موظف به انجام تکالیف درون سازمانی در این حوزه است که پس از ارائه گزارش به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، عملکرد دستگاه بعد از هفته کتاب در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح می‌شود، از بهترین دستگاه‌ها تجلیل می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه شعار هفته کتاب امسال «آینده خواندنی است»، گفت: این شعار در همین راستا و به گونه‌ای طراحی و نامگذاری شده تا تولید محتوی گفتمانی در طول سال، در حوزه کتاب انجام بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی و ترویجی در همه حوزه‌های دانشگاهی، مساجد، مؤسسات فرهنگی و حلقه‌های میانی، گفت: با توجه به تاکید دولت سیزدهم بر اجرای برنامه‌های کلان فرهنگی توسط مؤسسات فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد؛ بخصوص موسساتی که در حوزه کتاب فعال هستند، لازم است که برنامه‌های این هفته را به مؤسسات واگذار کنیم تا شاخص‌های مردمی بودن و مردمی‌سازی در همه برنامه‌ها، لحاظ شود.

روانشاد بر برگزاری و اجرای برنامه‌هایی از جمله میزبانی پیشکسوتان حوزه کتاب یا اجرای طرحی همچون عصر کتاب، تاکید و اظهار کرد: باید تلاش کنیم اگر پیشکسوتی کتابی تهیه کرده، علاوه بر رونمایی مورد تجلیل و معرفی نیز قرار بگیرد.

وی از ضرورت آئین رونمایی کتاب‌های پیشکسوتان با حضور دستگاه‌های فرهنگی، خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کودک و نوجوان، لازم است در سطح مدارس و کانون‌های فرهنگی مساجد نیز در این هفته زمینه همراهی و ترغیب، کودکان و نوجوانان، فراهم شود.

روانشاد، پوشش برنامه‌های ستاد هفته کتاب در صداوسیما، فضای مجازی و رسانه‌ها را ضروری برشمرد و عنوان کرد: لازم است تا از برگزاری برنامه‌های تکراری، پرهیز شود مگر اینکه برنامه‌هایی در گذشته بازخورد مثبت داشته‌اند و تکرار آن‌ها آسیبی در حوزه کتاب و کتابخوانی نداشته باشد.

وی با اشاره به رویدادمحور بودن برنامه‌های فرهنگی گفت: لازم است با توجه وقایع اخیر غزه و تهاجم گسترده رژیم صهیونیستی برای کشتار کودکان و زنان بیگناه فلسطینی، به خلق اثر برای حمایت از این افراد پرداخته و رویداد محوری را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش ایمنا، این جلسه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، مدیر کل کتابخانه‌های استان، مدیر حراست ارشاد استان، رئیس گروه فرهنگی، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از جمله نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد، نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی مساجد، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسئولان و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار و مصوب شد نسبت به برگزاری برنامه‌های مشترک با صداوسیمای مرکز استان، اجرای ایستگاه‌های مطالعه «فرهنگی هنری» در سطح شهر و رونمایی مشترک دستگاه‌های مرتبط با هفته کتاب در سطح استان، اقدام شود.

کد خبر 698755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.