یک باشگاه هفتاد ساله/ ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

دوم آبان سالروز راه‌یابی طلایی‎‌پوشان دیار زاینده‌رود به جام باشگاه‌های جهان است کهفصل جدیدی را در عمر هفتاد ساله این باشگاه گشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باشگاه سپاهان اصفهان که هم‌اکنون جزو بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران و آسیا محسوب می‌شود در سال ۱۳۳۲ توسط محمود حریری بازیکن اصفهانی تیم ملی فوتبال ایران و شاهین تهران تأسیس شد. ابتدا نام باشگاه شاهین انتخاب شد چرا که شعبه‌ای از باشگاه فوتبال شاهین تهران بود و با الگوبرداری از این باشگاه بنیانگذاری شده بود.

آغاز راه طولانی با شاهین

در سال ۱۳۴۲ به عنوان نماینده اصفهان جهت شرکت در مسابقات قهرمانی ایران به تهران آمد و بعد از تساوی یک بر یک با تهران قهرمان شد. در سال ۱۳۴۶ باشگاه شاهین تهران منحل شد و شاهین اصفهان برای جلوگیری از انحلال مجبور به تغییر نام شد و نام سپاهان را که از نام‌های قدیمی شهر اصفهان بود برگزید و تا سال ۱۳۵۰ نیز ۱۴ بار قهرمان باشگاه‌های اصفهان شد.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

این تیم در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان نماینده اصفهان در مسابقات انتخابی لیگ شرکت کرد. پس از غلبه بر استقلال اهواز در فینال توانست جواز صعود به جام منطقه‌ای ایران ۱۳۵۰ که بالاترین لیگ فوتبال ایران در سال ۱۳۵۰ بود را کسب کند و در میان هشت تیم این لیگ، پنجم شد. در سال ۱۳۵۰ عازم اولین سفر خارجی شد و در تورنمنت چلنج شیپ هند به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

فعالیت سپاهان در لیگ دسته‌دوم

برای شرکت در لیگ تخت جمشید، تیم ذوب‌آهن اصفهان به‌دلیل برخورداری از امکانات بیشتر برای این لیگ انتخاب گردید و آن‌ها مجبور به حضور در لیگ دسته‌دو شدند و در نهایت قهرمان لیگ دسته‌دوم و وارد مسابقات جام تخت جمشید شدند. آن‌ها در چهار دوره متوالی این جام حضور داشتند.

در دهه ۱۳۶۰ زیر سایهٔ تیم تازه ظهور کرده تام اصفهان بودند و در این مدت مسعود تابش رهبری تیم را به عهده داشت. با شروع مسابقات لیگ آن‌ها یکی از تیم‌های همیشه حاضر در لیگ بودند. فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی باشگاه تا اواخر سال ۱۳۷۱ ادامه داشت تا اینکه به دلیل شرایط اقتصادی بوجود آمده و با در نظر گرفتن مصالح باشگاه که در اصل بر حفظ نام سپاهان بود، از اوایل سال ۱۳۷۲ این باشگاه تحت حمایت و مدیریت کارخانه سیمان سپاهان قرار گرفت و با نام باشگاه فرهنگی ورزشی سیمان سپاهان به فعالیت خود ادامه داد.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

در این سال‌ها کارخانه سیمان سپاهان حمایت مالی از تیم را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۷۹ این حمایت ادامه یافت. تغییر شرایط اقتصادی کشور و عرضه شدن سهام کارخانه سیمان سپاهان دیزیچه در بورس سهام و عدم تمایل سهامداران جدید این کارخانه به باشگاه‌داری سبب گردید تا در سال ۱۳۷۹ امتیاز باشگاه به فولاد مبارکه واگذار گردد و نام باشگاه به «فولاد مبارکه سپاهان» تغییر کرد.

فولادمبارکه به حمایت از ورزش برخواست

تیم سپاهان اولین دورهٔ لیگ برتر (۸۱-۸۰) را با مربیگری استانکو پوکله‌پوویچ آغاز کرد. استانکو اولین مربی سپاهان در لیگ برتر و همچنین اولین مربی خارجی این تیم در این مسابقات محسوب می‌شود. این مربی پس از زدراکو رایکوف٬ دومین مربی خارجی تاریخ سپاهان به حساب می‌آید. این تیم در دومین دورهٔ لیگ حرفه‌ای (۸۲-۸۱) با مربی‌گری فرهاد کاظمی در پنجاهمین سال تأسیس خود و به عنوان اولین تیم غیرتهرانی قهرمان لیگ برتر شد.

در سومین دوره لیگ برتر (۸۳-۸۲) ششم، در چهارمین دوره (۸۴-۸۳) مقام دهم، در پنجمین دوره (۸۵-۸۴) مقام هفتم و در ششمین دوره (۸۶-۸۵) مقام پنجم را کسب کرد. تیم سپاهان در هفتمین دورهٔ لیگ برتر (۸۷-۸۶) با پشت‌سر گذاشتن مشکلات عدیده‌ای از جمله کسر امتیاز و اجرای حکم ۲ ماه بازی‌های خارج از خانه و برگزاری فشرده بازی‌ها در خارج از خانه، تا آخرین ثانیه‌های اتمام لیگ، قهرمان هفتمین دوره این بازی‌ها بود که این عنوان را در دقیقه ۹۶ بازی با پرسپولیس تهران با نتیجه دو بر یک واگذار و به عنوان نایب قهرمان لیگ هفتم شناخته شد و در هشتمین دورهٔ لیگ برتر (۸۸-۸۷) مقام چهارمی را کسب کرد.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

سپاهان در نهمین دورهٔ لیگ حرفه‌ای (۸۹-۸۸)، با هدایت امیر قلعه‌نویی با اقتدار و به طور زودهنگام به عنوان قهرمانی دست یافت. یک سال بعد و در دهمین دورهٔ لیگ برتر (۹۰-۸۹) باز هم با مربی‌گری امیر قلعه‌نویی این بار هم تیم سپاهان بود که توانست قهرمانی زودهنگامی را به‌دست آورد و اولین تیمی باشد که توانسته است دو بار متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شود. علاوه بر جام قهرمانی دهمین دوره لیگ برتر، جام قهرمانی دائمی مسابقات لیگ برتر به دلیل ثبت رکورد سه قهرمانی در این مسابقات به سپاهان اهدا شد.

هت‌تریک قهرمانی و شعار "ما سپاهانیم و حالا حالا قهرمانیم"

این قهرمانی که سومین قهرمانی سپاهان در لیگ برتر بود، این تیم را پرافتخارترین تیم لیگ برتر فوتبال ایران کرد.
این تیم در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با غلبه بر تیم‌های استقلال، پرسپولیس و صباباتری در فینال توانست قهرمان جام حذفی شود که بدین ترتیب طی دهه اخیر٬ با ۶ قهرمانی پرافتخارترین تیم دهه ۸۰ فوتبال ایران به حساب می‌آید.

سپاهان که در فصل ۹۰-۸۹ برای دومین سال متوالی قهرمان لیگ برتر شده بود٬ در فصل بعدی لیگ برتر٬ فصل ۹۱-۹۰ که از ابتدا لوکا بوناچیچ هدایت تیم را برعهده گرفته بود و پس از برکناری او کریم قنبری به عنوان مربی موقت انتخاب شده بود تا اینکه زلاتکو کرانچار به طور رسمی به عنوان سرمربی سپاهان برگزیده شد٬ برای سومین سال متوالی و چهارمین بار در لیگ برتر به مقام قهرمانی نیز دست یافت.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

با این سه قهرمانی پیاپی٬ سپاهان تنها باشگاهی در تاریخ لیگ‌های فوتبال ایران نام گرفت که توانسته سه بار متوالی به مقام قهرمانی دست پیدا کند. این سه قهرمانی متوالی سپاهان در لیگ برتر٬ به «هت‌تریک قهرمانی» معروف شد. سپاهان در فصل بعدی موفق به کسب مقام قهرمانی در جام حذفی ۹۲-۹۱ شد تا برای چهارمین سال پیاپی کسب جام کرده باشد و تعداد قهرمانی‌های خود در جام حذفی را هم به عدد چهار برساند.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

دو تیم سپاهان از ایران و اوراوارد دایموندز از ژاپن با از پیش رو برداشتن حریفان به فینال مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ رسیدند. تیم فوتبال سپاهان، در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۰۷ و در دور رفت مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا، در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف تیم فوتبال اوراوا رد ژاپن رفت که این دیدار با تساوی یک بر یک پایان یافت.

سپاهان تنها باشگاه ایرانی حاضر در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان

مسابقه برگشت دو تیم اوراوارد ژاپن و سپاهان ایران در روز ۱۴ نوامبر ۲۰۰۷ به میزبانی تیم ژاپنی و در ورزشگاه سایتاما برگزار شد که تیم فوتبال اوراوا رد با دو گل به پیروزی رسید و با کسب نتیجهٔ سه بر یک در مجموع دو بازی رفت و برگشت به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ دست یافت و بدین ترتیب تیم فوتبال سپاهان ایران با قبول این شکست، به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ رضایت داد.

تیم فوتبال فولادمبارکه سپاهان پس از کسب مقام نایب قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ مجوز حضور در مسابقات جام باشگاه‌های جهان را دریافت کرد. این تیم به عنوان اولین تیم ایرانی در این مسابقات که در توکیو ژاپن برگزار شد٬ شرکت کرد.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

سپاهان در بازی اول خود در این رقابت‌ها در تاریخ ۱۳۸۶/۹/۱۶ به مصاف ویتاکر یونایتد نیوزلند رفت. در این مسابقه که از ساعت ۱۴:۱۵ به وقت تهران در ژاپن برگزار شد، سپاهان اصفهان با گلزنی بازیکنان عراقی خود حریف را شکست داد. عماد رضا در دقایق ۳ و ۴ و عبدالوهاب ابوالهیل در دقیقه ۴۸ گل‌های سپاهان را به ثمر رساندند و برای ویتاکر یونایتد، بیزلی در دقیقه ۷۵ گلزنی کرد.

سپاهان در دومین دیدار خود دوباره در مقابل تیم اوراوا رد ژاپن که در فینال جام باشگاه‌های آسیا از این تیم شکست خورده بود قرار گرفت. سپاهان در پایان این دیدار ۳ بر یک مقابل این تیم شکست خورد تا از رویارویی با آث میلان ایتالیا محروم شود. ناگای (۳۲)، واشنگتن (۵۴) و هادی عقیلی (گل به خودی) در دقیقه ۷۰ گل‌های اوراوا ردز را به ثمر رساندند. تک گل سپاهان به وسیلهٔ محمود کریمی در دقیقه ۸۰ برای نمایندهٔ ایران رقم خورد.

طوفان زرد همچنان می‌تازد

تیم سپاهان با القاب متعددی اعم از زرد طلایی، طوفان زرد آسیا، شیرهای زرد و طلایی پوشان اصفهان شناخته می‌شود. این تیم جزو نخستین تیم‌های ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است. باشگاه سپاهان اصفهان در ادوار مختلف تحت مالکیت افراد مختلفی نظیر محمد حریری، مسعود تابش، شرکت سیمان سپاهان و شرکت فولاد مبارکه‌ی اصفهان درآمده است. لازم به ذکر است که از سال ۱۳۷۹ مالکیت سپاهان تحت نظارت شرکت فولاد مبارکه قرار دارد. همچنین سپاهان به عنوان باشگاهی با دو سرمایه گذار نظامی و دولتی در ایران شناخته می‌شود.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

سپاهان دستاورد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت صنایع ایران است. یکی از مهم‌ترین بنیان گذار های سپاه پاسداران، شرکت سرمایه گذار مهر اقتصاد ایران است که در شرکت‌های عظیم و بی شماری اعم از بانک پارسیان، فولاد مبارکه، ایرالکو، توس گستر، توسعه‌ی معادن روی و تایدواتر خاورمیانه سهیم است.

ورزشگاه‌هایی که سپاهان در آن‌ها افتخار آفرید

سپاهان در طی سال‌های متمادی در دفعات مکرر به جام‌جهانی راه پیدا کرد. در یازدهمین دوره‌ی جام جهانی فوتبال که در سال ۱۹۷۸ میلادی برگزار شد، دو بازیکن از تیم سپاهان با نام‌های بهرام مودت و محمد علی شجاعی حضور داشتند. تیم سپاهان در سال‌های نخست فعالیت، بازی‌های فوتبال را در ورزشگاه تختی اصفهان معروف به باغ همایون و ورزشگاه ۲۲ بهمن برگزار می‌کرد. سپس در سال ۱۳۸۱ تیم سپاهان به ورزشگاه چند منظوره نقش‌جهان با ظرفیت ۷۵ هزار تماشاگر واقع در اصفهان راه یافت. سپاهان در این باشگاه موفق به قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر شد.

در نهایت، فعالیت تیم سپاهان در باشگاه نقش‌جهان در سال ۱۳۸۶ به موجب ساخت فاز دوم باشگاه خاتمه یافت.
سپاهان پس از ورزشگاه نقش‌جهان، حدود ۹ سال در ورزشگاه فولادشهر اصفهان مختص به فوتبال ذوب‌آهن اصفهان به برگزاری مسابقات خانگی پرداخت. تیم سپاهان بالغ بر ۹ سال در انتظار تکمیل فاز دوم باشگاه نقش جهان بود. در نهایت در ۱۲ آبان ۱۳۹۵ پروژه‌ی تکمیل ورزشگاه چند منظوره ی نقش جهان توسط مجمع فولاد مبارکه به پایان رسید.

باشگاه سپاهان رسما ۷۰ساله شد / ریشه‌دار همانند زاینده‌رود و استوار همچون سی‌وسه‌پل

سپاهان دو روز پس از افتتاحیه‌ی باشگاه، فعالیت رسمی ورزشی خود را در ورزشگاه نقش جهان آغاز کرد
تیم سپاهان در سال‌های نخست فعالیت، تمرینات ورزشی را در مجموعه‌ی اختصاصی صفائیه مبارکه یا آرارات اصفهان انجام می‌داد. فولادمبارکه در سال ۱۳۸۸ در راستای ساخت مجموعه‌ی ورزشی اقداماتی انجام داد. این شرکت ابتدا یک مجموعه‌ی تفریحی و ورزشی به نام فردوس را از شرکت پلی اکریل اصفهان تحت مالکیت خود مبدل ساخت. سپس با اعمال تغییراتی در امکانات مجموعه، آن را مورد استفاده‌ی تیم سپاهان در خصوص تمرینات تیم قرار داد.

کسب مقام قهرمانی در بیستمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال ایران در سال ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۲؛ کسب مقام پنجم در جام بین‌المللی باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۷ میلادی؛ قهرمانی در جام نقش جهان در سال ۱۳۷۴؛ قهرمانی در جام اتحادیه‌ی تهران در سال ۱۳۸۲؛ کسب مقام قهرمانی در لیگ برتر ۱۳۸۸-۱۳۸۹؛ کسب مقام قهرمانی در بیست و هشتمین دوره‌ی لیگ برتر ۱۳۸۹-۱۳۹۰؛ کسب مقام قهرمانی بیست و نهمین دوره‌ی لیگ برتر ۱۳۹۰-۱۳۹۱؛ کسب مقام قهرمانی در سی و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران ۱۳۹۳-۱۳۹۴؛ قهرمانی در جام‌های حذفی ۱۳۸۲، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۱؛ نایب‌قهرمانی در بیست و پنجمین دوره‌ی لیگ برتر در سال ۱۳۸۶-۱۳۸۷؛ نایب‌قهرمانی در سی‌وششمین دوره لیگ برتر فوتبال در سال ۱۳۸۷-۱۳۹۸ و نایب‌قهرمانی در سی‌وهشتمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ افتخارات سپاهان در فوتبال ایران است.

کد خبر 698498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.