تفاوت آمار مرکز ملی آمار و بانک مرکزی قابل قبول نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تفاوت آمار مرکز ملی آمار و بانک مرکزی از نرخ رشد اقتصادی گفت: وجود تفاوت در آمار منتشرشده از سوی دو دستگاه دولتی قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داوود منظور در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز با حضور در مرکز آمار ایران روز ملی برنامه‌ریزی و آمار را خدمت همکاران این مرکز تبریک گفتم. در سخنان خود بر نکات مهمی تاکید کردم:

نرخ رشد برخی از بخش‌های اقتصادی در سه ماهه اول ۱۴۰۲ بر اساس گزارش بانک مرکزی مثبت و بر اساس گزارش مرکز آمار منفی بوده است.

وجود چنین تفاوت‌هایی در آمار منتشره از سوی دو دستگاه دولتی قابل قبول نیست. لازم است روش‌های نمونه‌گیری و محاسباتی تا حد امکان یکسان‌سازی شود، در غیر این صورت چنین اختلافاتی می‌تواند به وجاهت آمار رسمی کشور آسیب وارد کند.

ساختار و تشکیلات مرکز ایران مربوط به سه دهه قبل است که باید با کمک سازمان امور استخدامی کشور متناسب با نیازهای آماری جدید کشور و تغییر روش‌ها و فرآیندهای تولید داده‌های آماری بازنگری و اصلاح شود.

ویژگی مهم مرکز آمار ایران، استقلال و بی‌طرفی آن نسبت به تیم اقتصادی مستقر در تمامی دولت‌ها است. حفاظت و صیانت از این ویژگی شرط اصلی تداوم اعتبار داده‌های منتشره توسط این مرکز است.»

تفاوت آمار مرکز ملی آمار و بانک مرکزی قابل قبول نیست

کد خبر 698352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.