ابتکار اسپانیا در ساخت ایستگاه‌های اتوبوس هوشمند خورشیدی

دانشمندان دانشگاه سویای اسپانیا ایستگاه‌های اتوبوس خورشیدی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند هوا را به‌طور چشمگیری خنک کند تا عابران پیاده تجربه بهتری از حضور در ایستگاه داشته باشند. ایستگاه‌هایی که از چنین سیستمی بهره می‌برند، با تغییرات در ساختار، قابلیت گرم شدن را نیز دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان اسپانیایی، ایستگاه‌های هوشمندی را با استفاده از پنل‌های خورشیدی طراحی کرده‌اند که قابلیت خنک شدن دارند. این سیستم نوآورانه شامل چند بخش سنسور حضور مسافران، پنل‌های خورشیدی، مخزن آب و پمپاژهای مداربسته است.

ابتکار اسپانیا در ساخت ایستگاه‌های اتوبوس هوشمند خورشیدی

نحوه عملکرد ایستگاه اتوبوس با انرژی خورشیدی به این صورت است: وقتی حسگرها تشخیص می‌دهند که عابر پیاده به ایستگاه اتوبوس رسیده است، سیستم پمپاژی فعال می‌شود که انرژی خود را توسط پنل‌های خورشیدی بالای سقف به دست می‌آورد. سپس این پمپ‌ها، آب را از مخزن زیرزمینی ذخیره‌کننده بالا می‌کشد و آن را در یک سیستم مداربسته به گردش در می‌آورد و با آزاد کردن هوای خنک از سوراخ‌های کوچک، دمای ایستگاه اتوبوس را بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد (۶۸ تا ۷۵ فارنهایت) کاهش می‌دهد؛ فرآیند خنک‌سازی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

این ایستگاه‌ها اگرچه از عناصر زیادی تشکیل شده است، اما محققان می‌گویند که تولید آن ارزان‌تر از ایستگاه‌های اتوبوس معمولی است.

ابتکار اسپانیا در ساخت ایستگاه‌های اتوبوس هوشمند خورشیدی

این نوع سیستم‌های خورشیدی قابلیت گرم کردن را نیز دارند، به طوری‌که سیستم‌های گرمایش خورشیدی آب، از پنل‌ها یا لوله‌هایی به نام کلکتورهای خورشیدی برای جمع‌آوری انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. این کلکتورها بخش مادون قرمز نور مرئی را به گرما تبدیل می‌کنند. در این سیستم مخلوطی سیال از آب و گلیکول وجود دارد که به دور مداری پمپ می‌شود که از سیلندر آب گرم می‌گذرد و به این ترتیب باعث انتشار گرمای آب به ایستگاه می‌شود.

کد خبر 698213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.