این کتابخانه فقط برای مطالعه نیست!

مدیر کتابخانه بانو امین با اشاره به فعالیت سالن مطالعه این کتابخانه گفت: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی با موضوعات روان‌شناسی و مسائل روز جامعه، همچنین برگزاری میزگردهای تخصصی در حوزه زنان از جمله فعالیت‌های این مجموعه است.

صفوراسادات امین‌جواهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه بانو امین اظهار کرد: کتابخانه بانو امین از سال ۸۰ آغاز به کار کرده است و تا شش سال قبل به‌صورت مشترک استفاده می‌شد، اما از حدود شش سال گذشته تاکنون مختص بانوان است.

وی با بیان اینکه مجموعه بانو امین تنها کتابخانه و سالن مطالعه‌ای است که ویژه بانوان است، ادامه داد: مراجعه‌کنندگان و اعضای سالن حدود ۴۰۰ نفر هستند و بیشتر آن‌ها را دانش‌آموزان کنکوری یا افرادی که آزمون‌های خاص دارند، تشکیل می‌دهند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به اینکه مخزن کتابخانه بانو امین نیاز به به‌روزرسانی دارد، خاطرنشان کرد: در مخزن کتابخانه به غیر از کتاب‌های آموزشی، کتاب‌های فلسفه، تاریخ و رمان بیشترین عناوین را تشکیل می‌دهند، همچنین بخش محدودی مربوط به کتاب‌های سلامت و پزشکی است، هرچند که در این کتابخانه جای خالی کتاب‌های تخصصی با موضوع زنان حس می‌شود.

امین‌جواهری اضافه کرد: مخاطبان مجموعه بانو امین به‌جز کنکوری‌ها، اغلب بانوان خانه‌دار و افراد با سن بالا هستند و این مجموعه مخاطب جوان یا پژوهشگر ندارد، بر همین اساس سرانه استفاده از مخزن کتابخانه کم و گردش کتاب درسی و کمک‌آموزشی بیشتر است.

این کتابخانه فقط برای مطالعه نیست!

وی تصریح کرد: استقبال زیاد از سالن مطالعه به‌خصوص از شش سال گذشته تاکنون امتیاز مثبتی برای این کتابخانه است، به‌دلیل آن که محدودیت پوششی داخل فضای کتابخانه اعمال نشده و فضای راحت‌تری برای مطالعه است، همچنین خانواده‌ها نیز تمایل بیشتری برای حضور فرزندانشان در این محیط دارند.

مدیر کتابخانه بانو امین با یادآوری اینکه طی شش ماه اخیر دو فعالیت به‌صورت جدی آغاز شده است، ادامه داد: مورد اول نشست‌های کتاب‌خوانی است که تقریباً هر ماه در زمینه روان‌شناسی و موضوعات روز جامعه برگزار و از نویسندگان اصفهان یا زنان صاحب‌نظر در کتاب دعوت می‌شود، فعالیت دیگر میزگردهای تخصصی در حوزه زنان است که البته مخاطبان این برنامه خارج از کتابخانه است و به واسطه این برنامه‌ها با کتابخانه بانو امین آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به ناشناخته بودن کتابخانه بانو امین خاطرنشان کرد: چالش اطلاع‌رسانی برای این مجموعه وجود دارد، زیرا اطلاع‌رسانی‌ها فقط در کانال کتابخانه و شهرداری منطقه شش انجام می‌شود و نیاز است که برگزاری این برنامه‌ها بیشتر از قبل به اطلاع بانوان شهر اصفهان برسد.

امین‌جواهری خاطرنشان کرد: تصور اولیه از برنامه‌های کتابخانه این است که این برنامه‌ها باید برای اعضای کتابخانه برگزار شود، در صورتی که اعضای سالن هدف مشخص دارند و کافه کتاب بانو امین کارکرد اندیشه‌ای و فرهنگسرایی دارد و دو فضای جدا است.

این کتابخانه فقط برای مطالعه نیست!

وی با تاکید بر اینکه جریان اصلی کشور مسئله حجاب است و رهبر معظم انقلاب نیز در مورد زنان و خانواده تاکید می‌کنند گفت: انتظار می‌رود مسئولان متوجه اهمیت موضوع زنان باشند و بیشتر به آن توجه کنند، زنان باید کنشگر اصلی برای تغییرات حوزه خود باشند و بر همین اساس توانمندسازی بانوان را در دو شاخه مدیریت کنترل احساسات با نام «سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن» که ریشه در پژوهش‌های اندیشه‌ای دارد را پیگیری می‌کنیم، در واقع در کتابخانه بعد اندیشه‌ای و مهارتی را با هم پیش می‌بریم، البته هنوز موضوع نویسندگی آغاز نشده است هرچند یکی از مهارت‌هایی که زنان برای تغییر جهان نیاز دارند، توصیف و نقد محیط پیرامونشان است.

مدیر کتابخانه بانو امین با اشاره به اینکه با فعالیت‌های خود سعی داریم روح فرهنگی این کتابخانه را به سمت کاربری‌های زنانه ببریم، گفت: در این راستا کارگاه‌هایی ویژه مادران برای افزایش مهارت‌های کنترل احساسات برگزار می‌شود که استقبال خوبی از سوی پژوهشگران و مادران شده است که البته آن‌ها هم جزو مخاطبان سالن مطالعه نیستند.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای برنامه‌های این کتابخانه نیازمند حمایت از سمت مراجع فرهنگی هستیم تا بتوانیم اتفاقات خوبی را برای شهر اصفهان رقم بزنیم.

کد خبر 698197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.