رسانه‌های اجتماعی چه تاثیری بر زندگی نوجوانان دارد؟

رسانه‌های اجتماعی ممکن است همان‌گونه که باعث رشد جنبه‌های شخصیتی نوجوانان می‌شود، آسیب‌هایی نیز برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رسانه‌های اجتماعی مانند هر فناوری دیگر جنبه‌های مثبت و منفی زیادی بر زندگی نوجوانان دارد، امروزه حضور در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، ایکس (توئیتر) و تلگرام به یک عادت روزمره برای این افراد تبدیل شده است که ممکن است، در حالی که باعث رشد جنبه‌های شخصیتی نوجوانان می‌شود، آسیب‌هایی نیز برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

جنبه‌های مثبت استفاده از رسانه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان آگاه شدن آن‌ها از اتفاقات روز جهان است، همچنین به اشتراک گذاشتن موفقیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود عزت نفس نوجوانان کمک کند. دیگر جنبه مثبت استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان برقراری ارتباط مثبت با دیگران است در این صورت افراد می‌توانند در زمینه‌های مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند همچنین افراد می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی سوالات خود را با همسالان خود در میان بگذارند.

رسانه‌های اجتماعی چه تاثیری بر زندگی نوجوانان دارد؟

جنبه‌های منفی استفاده از رسانه‌های اجتماعی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از شبکه‌های اجتماعی باعث تشدید علائم افسردگی مانند تنهایی و کاهش فعالیت‌های اجتماعی می‌‎شود، در واقع محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه میزان استفاده نوجوانان از شبکه اجتماعی بیشتر باشد، اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. یکی از تأثیرات قابل‌توجه رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان ایجاد اختلال در خواب آن‌ها است، نوجوانان هر شبانه‌روز به حدود هشت تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند، خواب نامنظم باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود، بی‌خوابی و کم‌خوابی باعث بروز رفتارهایی مانند پرخوری، بدخلقی، کاهش نمرات، نداشتن فعالیت بدنی و اختلال کمبود توجه می‌‎شود.

رسانه‌های اجتماعی چه تاثیری بر زندگی نوجوانان دارد؟

نوجوانانی که اولویت خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌‎دهند، اغلب روابط مجازی را به روابط واقعی ترجیح می‌دهند و باعث می‌‎شود منزوی شوند و ترجیح دهند بیشتر زمان خود را در فضای مجازی سپری کنند. از آنجا که به‌طور معمول افراد جنبه‌های مثبت زندگی خود را در فضای مجازی با دیگران به اشتراک می‌گذارند، نوجوانان با مقایسه کردن زندگی خود با این افراد دچار حسادت می‌‎شوند و احساساتی مانند افسردگی، تنهایی و عصبانیت را تجربه می‌کنند.

کد خبر 697881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عاشق دانشگاه IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    همچین اثر خوبی نداره