بهره‌برداری از ۹۴۰ هزار میلیارد ریال طرح اقتصادی و عمرانی در گلستان

مشاور استاندار و دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان گفت: هم‌زمان با دور دوم سفر استانی هیئت دولت، افزون بر ۹۴۰ هزار میلیارد ریال طرح از جمله پروژه‌های زیربنایی، اقتصادی و عمرانی در استان به بهره‌برداری رسیده یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی استانداری گلستان، عفت همدم اظهار کرد: در سفر اول رئیس‌جمهور به گلستان اجرای ۲۶۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی به همراه پرداخت ۴۵۰ میلیون یورو برای نیروگاه علی‌آباد به تصویب رسید که قرار است این اعتبارات در مدت زمان پنج سال تخصیص پیدا کند.

وی افزود: از مجموع این اعتبارات، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال مربوط به طرح‌های عمرانی بوده است که باید از محل‌های گوناگون مانند بودجه عمومی، تهاتر نفت و فروش اموال و املاک دستگاه‌ها تأمین شود و سایر اعتبارات برای تسهیلات قرض‌الحسنه و اشتغال‌زا بود.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان خاطرنشان کرد: منابع تأمین اعتبارات مصوبات عمرانی برابر ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال سهم سازمان برنامه و بودجه، ۳۰ هزار میلیارد ریال سهم دستگاه‌های اجرایی از محل فروش اموال و املاک، سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶، افزون بر ۱۱ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت و سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال قیر رایگان برای طرح‌های بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته افزون بر ۱۰۰ درصد تعهدات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه محقق شد و از سایر منابع تعریف شده نظیر قیر، تهاتر نفت و سهم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال تخصیص یافت.

وی ادامه داد: با تخصیص این اعتبارات، تحقق منابع مالی ۴۲ مصوبه از مجموع ۱۱۵ مصوبه سفر رئیس‌جمهور به گستان به صورت کامل انجام شد و عملیات اجرایی ۳۸ مصوبه به پایان رسیده و سایر مصوبات با پیگیری ویژه در دست اجرا قرار دارد.

همدم اضافه کرد: همچنین با مصوبه سفر هیئت دولت به گلستان برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌آفرین تاکنون ۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری استان پرداخت شد.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان تاکید کرد: یکی دیگر از بخش‌های مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان در تعهد نهادهای حمایتی بود که در راستا تاکنون بیش از ۸۵ درصد این تعهدات به صورت کامل اجرا شد ضمن اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مورد تعهد در این حوزه ۱۰۰ درصد محقق شد.

همدم اظهار کرد: احداث دو هزار واحد مسکونی برای خانوارهای دارای زمین توسط کمیته امداد، کمک به لوله‌کشی گاز ۵۰۰ خانوار نیازمند، اختصاص پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای ۶ هزار و ۷۲۵ طرح اشتغال‌زا توسط کمیته امداد و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریالی برای توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی توسط ستاد اجرایی و تأمین وسایل گرمایشی برای چهار هزار و ۳۰۰ خانوار نیازمند از جمله خدمات ارائه شده نهادهای حمایتی با استفاده از اعتبارات سفر اول رئیس‌جمهور به گلستان بود.

وی افزود: تکمیل بخش‌هایی از طرح فاضلاب آزادشهر، گرگان و گنبد با هزینه ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس بعد از ۳۲ سال از شروع عملیات اجرایی، از دیگر خدمات دولت با اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان است که این طرح‌ها در جریان دور دوم سفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

همدم اجرای عملیات زهکشی اراضی کشاورزی در آق‌قلا و گمیشان به مساحت ۱۴ هزار هکتار با هزینه افزون بر ۲ هزار میلیارد ریالی را گامی مؤثر در راستای بهره‌وری حداکثری از منابع دانست و گفت: این طرح نیز در سفر دور دوم رئیس‌جمهور به گلستان آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اجرای مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به گلستان در بخش راه گفت: با توجه به اهمیت موضوعات آب و زیرساخت‌های راه‌های استان این دو حوزه بیشترین تخصیص منابع از محل مصوبات سفر را در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از آن خود کردند، به‌طوری که در حوزه وزارت راه در این بخش تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد که پنج هزار میلیارد ریال آن (با تحقق حدود ۱۴۰ درصد تعهدات مصوبات سفر در حوزه راه‌ها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) از محل تعهدات سفر بود.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان ادامه داد: عملیات زیرسازی و آسفالت و بهره‌برداری از ۵۸ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، تکمیل تقاطع غیرهم‌سطح کمربندی علی‌آباد با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال، رفع نقاط پرحادثه و اجرای ۱۲ دوربرگردان ایمن در محورهای اصلی و پر تردد با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، اجرای ۱۱۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، ایمن‌سازی ۱۹۲ کیلومتر راه با اعتبار ۷۶۰ میلیارد ریال، احداث شبکه روشنایی به طول ۲۰ کیلومتر با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریال و لکه و روکش آسفالت راه‌های استان به طول ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال بخشی از این طرح‌ها بود.

وی توجه به توسعه زیرساخت‌های آموزشی را یکی از تأکیدات مهم سفرهای استانی دولت دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای آغاز به‌کار دولت تاکنون، ۷۴ پروژه آموزشی با مشارکت خیران در استان احداث و تجهیز شده است که ۴۰ مدرسه با تخصیص ۵۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور تکمیل شد.

همدم ادامه داد: ۱۵ مدرسه با ۵۸ کلاس درس گلستان با مجموع اعتبار حدود هزار میلیارد ریال آماده افتتاح در سفر دور دوم رئیس‌جمهور است.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به گلستان تاکید کرد: تجهیز ۴۳۵ کلاس درس به سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و تکمیل سالن‌ها و استخرهای دانش آموزی شامل سالن ورزشی مکتب‌الزهرا (س) آزادشهر و استخر دانش‌آموزی گنبد با اعتبار افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های تکمیل شده آموزش و پرورش گلستان با اعتبارات سفر دولت است.

کد خبر 697647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.