میراث فرهنگی ناملموس منجر به کاهش منازعات جهانی می‌شود

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی گفت: در عصر ارتباطات میراث فرهنگی و میراث ناملموس می‌تواند در گسترش صلح و کاهش منازعات نقش‌آفرین باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی دارابی شامگاه سه‌شنبه_بیست‌وپنجم مهرماه_ در آئین افتتاح نشست تخصصی بین‌المللی میراث ناملموس اظهار کرد: اصفهان، سرزمین شهیدان و مجاهدان، قطب میراث فرهنگی، گردشگری، هنر و صنعت ایران زمین است و آنچه که خوبان دارند، اصفهان زیبا یک‌جا دارد.

وی افزود: زمانی که از میراث فرهنگی، تاریخی، تمدن ایرانی و ایران فرهنگی سخن می‌گوئیم، منظورمان ملت و تاریخی با قدمتی بیش از ۷ هزار سال و بیش از یک میلیون سال سکونت است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: در ایران بیش از یک میلیون اثر وجود دارد و در فهرست جهانی ثبت آثار در حوزه ملموس و ناملموس جزو ده کشور نخست جهان قرار داریم که تازه‌ترین اثر ثبت شده در ماه گذشته مربوط به ۵۴ کاروانسرا با اجماع تمام کشورهای عضو بود.

وی گفت: کاروانسراها یکی از شاهکارهای ایرانیان است که نقش اساسی در تأمین امنیت، اطلاع‌رسانی، تجارت، داد و ستد در ادوار مختلف داشته و در این راستا در ایران بیش از هزار کاروانسرا داریم که ۷٠٠ مورد آن ثبت ملی شده است.

دارابی بیان کرد: امروز جهان بر مدار ممتاز فرهنگ و میراث فرهنگی می‌چرخد و باید تمام دستاوردهای بشری در خدمت حفظ و صیانت از این گنجینه فناناپدیر قرار بگیرد چرا که در عصر ارتباطات این میراث فرهنگی و میراث ناملموس است که می‌تواند در گسترش صلح و کاهش منازعات نقش‌آفرین باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید میراث ناملموس را به‌عنوان یک زبان مشترک برای گسترش مهر و نوع‌دوستی برای تمام ملت‌ها مورد توجه قرار داد و از همین رو می‌بینیم اگر در عرصه سیاست، تقابلی میان برخی از کشورها وجود دارد اما در عرصه میراث ناملموس همکاری و وفاق جایگزین آن است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس فرصتی در راستای پاسداری از دستاوردهای عظیم انسان در دانش و فناوری و ترویج ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری است و بر آن شدیم تا بدین مناسبت این نشست را برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: باید کشورهای مختلف تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی را با کمک یکدیگر حل کنند تا زمین با مخاطرات و خسارات کمتری مواجه و قابل سکونت و ادامه حیات باشد.

دارابی عنوان کرد: تمام ما بیش از پیش محتاج همکاری، انتقال تجربه، کمک و یاری یکدیگر هستیم و در این راستا میراث ناملموس ظرفیتی پایان ناپذیر و گنجینه بزرگی به‌عنوان ثروتی مشترک برای تمام کشورهای عضو است.

وی گفت: در عصر امروزی رابطه معناداری میان اندازه دولت و جامعه مدنی وجود دارد یعنی هرچه دولت کوچک‌تر و و جامعه مدنی بزرگ‌تر باشد، نشانه‌ای مطلوب از حکمرانی است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح کرد: تشکل‌های غیردولتی در بسیاری از جوامع در نقش پیشران ایفای مسئولیت‌های اجتماعی هستند و در این راستا هرچه قدرتمند، مستقل و کارآمدتر باشد برای منافع جهانی کارکرد بیشتری دارند.

وی اعلام کرد: عرصه میراث فرهنگی جایگاه نقش‌آفرینی فعالان غیردولتی است و قوانین و مقررات باید این امر را یاری و تسهیل کند و مدیران و مسئولان نیز آن را مورد حمایت قرار دهند که امید است در این نشست برای این مهم چاره‌اندیشی شود.

کد خبر 696806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.