تاثیر تغذیه مناسب در یادگیری دانش‌آموزان / وعده صبحانه بسیار مهم است

متخصص گوارش و تغذیه کودکان و نوجوانان گفت: دوران تحصیل دانش‌آموزان از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌ها از نظر رشد جسمی، روحی و شخصیتی است، زیرا یکی از عوامل مهمی که در رشد آن‌ها تأثیر دارد، تغذیه سالم و صحیح است.

مهری‌سادات جلالی‌قهرمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تغذیه باعث رشد و تکامل کودکان می‌شود و در سلامت آنها نقش بسیار مهمی دارد، اظهار کرد: این مسئله در زمان مدارس ممکن است دچار مشکلاتی شود که باید با دقت حل شود، چرا که در صورت بی‌توجهی می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان شود.

وی پیرامون اینکه والدین نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامت دانش‌آموزان دارند و تغذیه سالم در یادگیری و رشد محصلان نقش اساسی دارد، افزود: نیازهای تغذیه‌ای کودکان در سنین مختلف تغییر پیدا می‌کند، بنابراین مهم است که والدین از این تغییرات آگاهی داشته باشند و بتوانند نیازهای کودکان خود را تأمین کنند، یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزاری که خانواده‌ها می‌توانند در اختیار داشته باشند، جدول‌ها و هرم‌های غذایی است که نیازهای سنین مختلف را گزارش می‌دهد.

متخصص گوارش و تغذیه کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه خانواده‌ها در ایام مدارس باید برای تهیه میان‌وعده کودکان و نوجوانان در مدرسه، از پیش برنامه‌ریزی کنند، زیرا دانش‌آموزی که صبحانه و میان‌وعده مناسب نخورد، در مدرسه بی‌حوصله، خسته و بی‌دقت است، تصریح کرد: رشد فیزیکی کودک در این سنین شاهد افزایش چشمگیری است، چرا که تحقیقات نشان داده است که تغذیه مناسب می‌تواند روی مسائلی مانند تراکم استخوان، افزایش قد و وزن و سلامت ارگان‌های بدن تأثیر مثبت بگذارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا عادات غذایی مناسب اهمیت دارد و چگونه می‌توان آن را در کودکان ایجاد کرد؟ گفت: با آموزش عادات غذایی سالم و مناسب می‌توان به کودکان کمک کرد تا رشد مناسب و وزن و قد مطلوب داشته باشند، عاداتی که در خردسالان ایجاد می‌شود، به آن‌ها کمک می‌کند تا سبک زندگی سالم‌تری نسبت به دیگران در بزرگسالی تجربه کنند.

جلالی‌قهرمانپور درباره بهترین خوراکی‌ها برای میان‌وعده دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: لقمه نان و پنیر و گردو یا نان و پنیر و خیار و گوجه، میوه‌های خشک مثل کشمش، انجیر و برگه خشک، انواع آجیل مانند پسته، فندق، بادام، نخودچی، چند عدد بیسکویت و خرما، شیر، میوه‌های تازه مانند سیب، پرتقال و آبمیوه‌های تازه و طبیعی به جای آبمیوه‌های صنعتی بسیار در این دوران حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: به دلیل استرسی که دانش‌آموزان در این دوران دارند، استفاده از تخم‌مرغ نیز برای تأمین پروتئین مورد نیاز و جلوگیری از افت قند خون، کمک‌کننده است، استفاده از مواد مغذی به‌ویژه مویز برای صبحانه بسیار مفید است.

متخصص گوارش و تغذیه کودکان و نوجوانان با بیان اینکه والدین باید از خوراکی‌های با ارزش غذایی بالا برای وعده غذایی دانش‌آموزان استفاده کنند، افزود: مصرف انواع سبزی، مرکبات و میوه‌هایی مانند موز که سرشار از سروتونین است، موجب آرامش می‌شود، همچنین سبزی تازه باعث می‌شود که افراد کمتر دچار فراموشی شوند.

وی با بیان اینکه آب هویج یکی از بهترین میان‌وعده‌ها در دوران مدرسه و کنکور است که موجب افزایش تمرکز دانش‌آموزان می‌شود، تصریح کرد: بسیار مهم است که تغذیه و میان‌وعده دانش‌آموزان هم‌زمان با کار یا مطالعه غذا نباشد و برای خوردن غذا زمان خاصی را در مدارس در نظر گیرند.

جلالی‌قهرمانپور گفت: اگر دانش‌آموزان تغذیه مناسبی در مدرسه نداشته باشند، از ساعت ۱۰ صبح به بعد تمرکز خود را از دست می‌دهند و این موضوع تأثیر منفی بر یادگیری آن‌ها خواهد داشت، یکی از مشکلاتی که اغلب والدین با آن روبه‌رو هستند، علاقه شدید فرزندان به تنقلاتی مانند چیپس، پفک، نوشیدنی‌های گازدار، شکلات، فست‌فود و نوشیدنی‌های سرد و مضر است، این خوراکی‌های غیرمفید باعث کوتاهی قد، کاهش قدرت یادگیری، کاهش قدرت تمرکز و حافظه و در نتیجه افت تحصیلی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: داشتن تمام گروه‌های غذایی در برنامه غذایی دانش‌آموزان و وجود تعادل در مصرف این مواد غذایی سالم تأثیر بسیار مثبتی در تحصیل و رشد آن‌ها خواهد داشت، زیرا در ایام امتحانات و کنکور به دلیل وجود استرس ممکن است برای دانش‌آموزان مشکلات گوارشی مانند یبوست، درد و نفخ به وجود آید که با تغذیه سالم و استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها می‌توان این مشکل را رفع کرد.

کد خبر 696620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.