تصویب ابتکار«شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» در برنامه هفتم توسعه کشور

ابتکار ملی شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری «شیفت»، در جلسه‌ علنی مجلس شورای اسلامی، ذیل یکی احکام برنامه‌ی هفتم توسعه کشور، مطرح و با رأی بالای نمایندگان، مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و راهبر هسته‌ی نخبگانی طراحی "شیفت" و مجری مطالعات طراحی شبکه بهینه ریلی کشور در افق بیست ساله آتی، با اشاره به تصویب قانون "شیفت" ذیل بند ث ماده ۵۷ برنامه هفتم توسعه کشور گفت: طبق این مصوبه "دولت مکلف است حداکثر تا شش ماه پس از ابلاغ این قانون، با هدف ارتقای جایگاه کشور در بازار تولید و تجارت جهان و افزایش سهم‌بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی بر اساس مزیت نسبی مناطق مختلف کشور، نسبت به تهیه سند پیشرفت شبکه‌ی یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) و سیاست‌گذاری لازم جهت تشویق و حمایت از بخش خصوصی و راه اندازی زنجیره‌های ارزش با اولویت مناطق محروم کشور اقدام کند."

وی افزود: راه‌اندازی شبکه‌ی یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) توانست به یک راهبرد بنیادی و رویکرد اصلی در سیاست‌گذاری کلان کشور ایران تبدیل شود.

راهبر هسته اولویت‌محور "شیفت" در رابطه با شکل‌گیری این طرح عنوان کرد: ابتکار "شیفت"، از شهریور ۱۳۹۹ مبتنی بر نیازهای کشور و با تأکید بر موضوعات مرز دانش در یکپارچگی شبکه‌های تولید و توزیع، برای اولین بار ارائه شد. با کمک تیم تخصصی حدود ۲۰ نفره، این ابتکار روز به روز بالنده‌تر و جامع‌تر شده‌است و این بهبود محتوایی هم‌چنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: اساتید مبرّز فراوانی، بر جنبه علمی این کار بزرگ صحّه گذاشته‌اند. تصویب قاطع "شیفت" در جلسه ویژه کمیسیون تخصصی حمل‌ونقل و عمران شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ با حضور اساتید مبرّز علمی و چهره‌های دانشگاهی صاحب‌نظر) به اتفاق آرا، گواهی بر این ادعاست.

تمنایی با اشاره به پیگیری تصویب این طرح توسط مسئولین کشوری تصریح کرد: در دو ماه اخیر، دبیرخانه محترم شورای هماهنگی سران قوا، پس از آگاهی از متن پیشنهاد و فواید مترتب بر آن، ضمن تاکید فراوان بر الزام دولت به تهیه سند "شیفت" ذیل برنامه هفتم توسعه کشور، پیگیر تصویب قانون "شیفت" بوده‌است. در این میان، با روشنگری که پیرامون ابعاد مختلف این طرح و منافع آن انجام شد، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز بزرگوارانه همراهی کردند و تصویب قانون "شیفت" در صحن علنی مجلس را پیگیری نمودند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، "شیفت" یک قانون ملی مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ی هفتم توسعه و تحت حمایت جدی شورای سران قوای سه‌گانه است و جنبه فردی، شخصی و گروهی بر آن مترتب نیست.

راهبر هسته اولویت‌محور "شیفت" بیان کرد: پیاده‌سازی این شبکه یکپارچه با لحاظ کلیه ملزومات آن، قابلیت آن را دارد که ظرفیت ایران جهت تبدیل شدن به هاب قدرتمند منطقه‌ای و بین‌المللی را به فعلیّت برساند و ضمن ارتقای مشارکت ایران در زنجیره‌ی ارزش جهانی، منبعی پایدار برای تولید ثروت ملی فراهم آورد و درآمدزایی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی تبدیل شدن ایران از کشور صادرکننده‌ی کالاها و مواد اولیه خام و نیمه‌خام به کشور صادرکننده‌ی محصولات فرآوری‌شده و با ارزش افزوده‌ی بالا را به عنوان یکی از اهداف این کلان‌راهبرد ملی دانست و اضافه کرد: محرومیت‌زدایی و بهبود عدالت منطقه‌ای در کشور از طریق بازتوزیع حاشیه سود فرآوری کالاها به ویژه در مناطق تحت تأثیر کریدورهای حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی و تقویت وابستگی و هم‌بستگی اقتصادی بین استان‌های داخلی کشور، مزیت‌های مهمی است که در صورت اجرای این برنامه برای کشور ما و نیز سایر کشورهای ذی‌نفع در "شیفت" تحقق می‌یابد.

به گفته تمنایی، تیم طراحی "شیفت"، در کنار تدوین تئوریک راهبردهای مختلف این ابتکار، در تلاش است تا یک زنجیره‌ی ارزش متناسب با هدف اصلی "شیفت" را به صورت پایلوت در یکی از مناطق کشور پیاده‌سازی و اجرا کند. همچنین این تیم از همکاری متخصصین حوزه‌های مرتبط (حمل‌ونقل، لجستیک، انرژی، ژئوپلیتیک، اقتصاد، بازرگانی و…) برای تقویت محتوایی این ابتکار، استقبال می‌کند.

گفتنی است طراحی شبکه‌ی یکپارچه‌ی فرآوری و ترابری (شیفت) در هسته نخبگانی با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان و در قالب طرح شهید دکتر بهشتی بنیاد ملی نخبگان، در خرداد ماه ۱۴۰۲ تصویب شده است و هم‌اکنون در حال انجام است.

تصویب ابتکار«شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» در برنامه هفتم توسعه کشور

کد خبر 696407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.