ابتلا به سرطان دهانه رحم کاهش ۸۰ درصدی داشته است / اهمیت تزریق واکسن HPV در زمان مناسب

متخصص زنان گفت: با انجام تست پاپ‌اسمیر حدود ۸۰ درصد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر بر اثر این سرطان کاهش پیدا کرده است، همچنین واکسن HPV اگر در زمان مناسب تزریق شود که بهترین سن برای آن کمتر از ۱۵ سالگی است، می‌تواند بیش از ۹۵ درصد از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبا بهنام‌فر در یک گفت‌وگوی رادیویی به مناسبت هفته سلامت زنان با موضوع سرطان دهانه رحم در زنان اظهار کرد: دهانه رحم عضوی است که درون رحم قرار گرفته است، این ناحیه به وسیله ویروس‌ها که ویروس HPV است، می‌تواند مورد حمله و آلودگی قرار گیرد و ثابت شده است که سرطان دهانه رحم به وسیله ویروس HPV ایجاد می‌شود.

وی افزود: به‌طور معمول ویروس HPV در سال‌های قبل از اینکه سرطان علامت‌دار شود و خود را نشان دهد، وارد بدن می‌شود و به صورت پایدار باقی می‌ماند و به مرور طی سال‌ها تغییرات سرطانی و پیش‌سرطان را ایجاد کرده است.

متخصص زنان تصریح کرد: سرطان دهانه رحم مراحلی دارد و به این دلیل که سال‌ها قبل از علامت‌دار شدن، ویروس وارد بدن شده و تغییراتی را ایجاد کرده است، این فرصت را می‌دهد که قبل از تبدیل شدن به سرطان واقعی، در مرحله پیش‌سرطانی بتوان با کمک آزمایش‌های تخصصی آن را تشخیص داد.

وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته در دنیا با استفاده از تست پاپ‌اسمیر آمار سرطان دهانه رحم کاهش یافته و حدود ۸۰ درصد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر بر اثر این سرطان کاهش پیدا کرده و یک تست ساده توانسته است در کاهش مرگ‌ومیر تأثیرگذار باشد.

بهنام‌فر با بیان اینکه تست پاپ‌اسمیر برای زنان از ۲۱ سالگی به بعد توصیه می‌شود و باید هر سه سال یک‌بار تکرار شود، گفت: فردی که هیچ‌گونه فعالیت جنسی نداشته است نیاز به تست پاپ‌اسمیر ندارد، اما فردی که فعالیت جنسی داشته است باید از ۲۱ سالگی تست را انجام دهد و اگر در ۳۰ سالگی تست پاپ‌اسمیر همراه با تست ویروس HPV پرخطر انجام شود و جواب طبیعی باشد، افراد می‌توانند هر پنج سال یک بار به صورت تست دوگانه پاپ‌اسمیر و HPV آزمایش لازم را به صورت هم‌زمان انجام دهند.

وی با اشاره به علائم سرطان دهانه رحم اضافه کرد: هرگونه خون‌ریزی غیرطبیعی را باید هشداری دانست، گرچه بیشتر اوقات در افرادی که خون‌ریزی غیرطبیعی دارند، تشخیص سرطان داده نمی‌شود، اما هرگونه خون‌ریزی غیرطبیعی علامت هشدار است، اگر فرد در سنین قبل از یائسگی قرار دارد ممکن است این علامت را به صورت لکه‌بینی‌های قبل از قاعدگی مشاهده کند. زنان یائسه هرگونه خون‌ریزی را باید به عنوان علامت هشدار برای سرطان دهانه رحم بدانند و از این نظر مورد بررسی قرار گیرند.

این متخصص زنان درباره واکسن HPV اظهار کرد: طی سه دهه اخیر واکسن HPV تهیه شده است که تولید داخلی نیز دارد و این واکسن اگر در زمان مناسب تزریق شود که بهترین سن برای آن کمتر از ۱۵ سالگی است، می‌تواند تا بیش از ۹۵ درصد از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند، اما اگر فردی واکسن HPV را تزریق نکرده باشد تا ۲۶ سالگی نیز توصیه به تزریق آن می‌شود.

سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته دردی شبیه سیاتیک دارد

وی افزود: افراد تا ۱۵ سالگی باید دو دوز واکسن HPV به فاصله شش ماه در انواع دوگانه و چهارگانه را تزریق کنند و اگر بالای ۱۵ سال هستند و قصد تزریق واکسن دارند، باید سه دوز به فاصله دو ماه و سپس شش ماه از تزریق اول را انجام دهند، البته در دنیا واکسن نه‌گانه‌ای تولید شده است که امیدواریم در دسترس عموم قرار گیرد، در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تنها یک تزریق انجام شود و اگر واکسن نه‌گانه باشد پوشش بهتری دارد.

بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که آیا سرطان دهانه رحم علائم دردناکی دارد؟ ادامه داد: سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته می‌تواند درد در ناحیه لگن و درد تیرکشنده به پا، شبیه درد سیاتیک ایجاد کند.

وی با اشاره به فاکتورهای خطر سرطان دهانه رحم گفت: سرطان دهانه رحم به شیوه زندگی افراد ارتباط دارد و فاکتور خطر ابتلا به این بیماری ویروسی در اثر رفتارهای پرخطر است.

متخصص زنان اضافه کرد: این سرطان برخلاف سایر سرطان‌ها تنها در سنین بالا رخ نمی‌دهد، بلکه ممکن است فرد در ۲۵ سالگی سرطان مهاجم دهانه رحم داشته باشد، بنابراین جوانان علاوه‌بر تزریق واکسیناسیون و تست پاپ‌اسمیر باید نسبت به علائم هوشیار باشند.

وی با اشاره به درمان سرطان دهانه رحم اظهار کرد: با روش‌های غربالگری یا پاپ‌اسمیر و تست HPV، سرطان دهانه رحم در مرحله قبل از تهاجمی شدن و مرحله پیش سرطانی تشخیص داده می‌شود که در این زمان بیماری به صورت کامل سطحی است و به دهانه رحم محدود است و تنها با جراحی محدود روی دهانه رحم، مشکل رفع و قدرت باروری فرد حفظ می‌شود و فرد طول عمر طبیعی دارد.

بهنام‌فر گفت: زمانی که فرد علائمی دارد، به‌طور معمول تومور قابل توجهی روی دهانه رحم دارد که این تومور شکننده است و خون‌ریزی و لکه‌بینی ایجاد می‌کند و گاهی زمانی که فرد علامت‌دار می‌شود، دیگر حفظ باروری غیرممکن می‌شود و باید رحم به صورت کلی خارج شود، حتی جراحی رحم با وجود سرطان دهانه رحم یک جراحی معمولی نیست و به جراحی رادیکال شناخته می‌شود، زیرا وسیع‌تر از حد معمول است و باید یک‌سری از بافت‌های اطراف پاک‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بیماری به صورت کامل پیشرفتکرده باشد و از دهانه رحم خارج شده باشد و بافت‌های اطراف را درگیر کرده باشد، به‌طور حتم احتیاج به پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است، البته در این مرحله نمی‌توان شیمی‌درمانی را درمان اصلی دانست.

کد خبر 696248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.