چه عواملی خطر بروز کبد چرب را افزایش می‌دهد؟

اضافه وزن، دیابت، افزایش سطح تری‌گلیسیرید خون، داشتن عادت‌های بد غذایی و آپنه خواب خطر بروز کبد چرب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد چرب یا تجمع چربی در کبد با علائم خاصی همراه نیست به همین دلیل افراد زیادی متوجه این بیماری نمی‌شود. با این وجود، کبد چرب درمان نشده ممکن است باعث التهاب کبد شود که به آن استئاتوهپاتیت گفته می‌شود که در این صورت به کبد آسیب وارد می‌شود و منجر به التهاب و زخم در کبد می‌شود. عواملی مانند افزایش سن و دیابت نیز ممکن است شرایط را وخیم‌تر کند، بنابراین کسب آگاهی در مورد عواملی که خطر بروز کبد چرب را افزایش می‌دهد، ضروری است. در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی به عنوان عامل اصلی رسوب چربی در کبد شناخته می‎‌شود، بنابراین لازم است شاخص توده بدنی همواره کنترل شود؛ متخصصان معتقدند که BMI بالای ۲۵ خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد.

دیابت

دیابت خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد، داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که حداقل نیمی از افرادی که درگیر دیابت نوع دوم هستند، به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند؛ علاوه بر این، بیماری کبد چرب نیز ممکن است احتمال بروز دیابت نوع دوم را نیز افزایش دهد، در صورتی که درگیر هر دو بیماری هستید و دیابت نوع دوم به‌خوبی کنترل نمی‌شود، ممکن است باعث شود شدت بیماری کبد چرب بیشتر شود.

افزایش سطح تری‌گلیسیرید خون

سطح بالای تری‌گلیسیرید با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط است؛ علاوه بر این، به نظر می‌رسد که تری‌گلیسیرید بالا می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری کبد چرب باشد، سطح تری‌گلیسیرید بیش از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، بالا در نظر گرفته می‌شود.

داشتن عادت‌های بد غذایی

پیروی کردن از رژیم غذایی ناسالم خطر رسوب چربی در کبد را افزایش می‌دهد، دیرهنگام غذا خوردن، حذف وعده‌های غذایی و نداشتن فاصله ایدئال بین دو وعده غذایی، فشار زیادی به کبد وارد می‌کند و خطر بروز کبد چرب را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است همواره از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید.

آپنه خواب

آپنه خواب نیز خطر بروز بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد، نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که آپنه انسدادی خواب می‌تواند از طریق افزایش مقاومت به انسولین و افزایش التهاب باعث رسوب چربی در کبد شود.

کد خبر 696009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.