امشب شاهد بارش شهابی Geminid 2023 باشید

بارش شهابی Geminid 2023 از بیست‌ودوم مهرماه تا پنجم آبان‌ماه فعال است و اوج آن چهارشنبه‌، بیست‌وششم مهرماه رخ می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره مریخ چهارشنبه _بیست‌وششم مهرماه_ به دورترین نقطه از زمین در فاصله ۲.۵۵ واحد نجومی خواهد رسید، از آنجای که اندازه و روشنایی سیاره مریخ در آسمان شب زمانی که از ما دور است، کاهش پیدا می‌کند و کوچک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، همچنین قطر آن فقط ۳.۷ ثانیه قوسی است.

غیبت قمری آنتارس

ماه بیست‌وششم مهرماه از مقابل ستاره آنتارس عبور می‌کند و غیبت ماه از کشورهای عربستان سعودی، ایران، یمن و عراق قابل مشاهده است. البته این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده است زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است. غیبت قمری آنتارس از اصفهان از ساعت ۱۸:۰۲ تا ۱۹:۱۵ در ارتفاع کم ۲.۷ درجه قابل رصد است؛ در زمان غیبت قمری آنتارس، ماه شش روزه ۱۵ درصد روشنایی دارد.

سیاره کوتوله Eris136199 در جهت مخالف خورشید

سیاره کوتوله Eris136199 چهارشنبه، بیست‌وششم مهرماه در مقابل خورشید در صورت فلکی نهنگ قرار دارد، بیشتر ساعات شب قابل مشاهده خواهد بود و حوالی نیمه‌شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۹:۵۴ تا ۰۴:۱۸ قابل رصد خواهد بود ساعت ۰۰:۰۶ نیز ۵۶ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید حدود ساعت ۰۴:۱۸ نیز غیرقابل دسترس خواهد شد. تقریباً همان زمانی که سیاره کوتوله ۱۳۶۱۹۹ Eris در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین را دارد و آن را در درخشان‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد.

بارش شهابی Geminid2023

بارش شهابی Geminid2023 از بیست‌ودوم مهرماه تا پنجم آبان‌ماه فعال است و اوج آن چهارشنبه، بیست‌وششم مهرماه رخ می‌دهد؛ در طول این مدت هر زمان که نقطه تابش در صورت فلکی جوزا بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

این بارش شهابی از اصفهان از ساعت ۲۱:۴۶ تا ۰۵:۴۱ روز بعد قابل رصد است زمان اوج آن نیز ساعت ۰۵:۰۰ رخ می‌دهد. در این زمان، چرخش زمین اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند؛ در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

احتمالاً نرخ ساعت سرسویی (ZHR) بارش شهابی Geminid2023 سه است، البته این نرخ با فرض یک آسمان کاملاً تاریک در نظر گرفته شده است، اوج بارش شهابی نزدیک به ماه نو رخ خواهد داد، بنابراین نور مهتاب کمترین تداخل را ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 696004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.