قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج احیا شود

رئیس کمیسیون حاشیه شهر و نواحی کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر سنندج گفت: قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج باید توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف و احیا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز ابراهیم‌آبادی امروز _یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه_ در کمیسیون حاشیه شهر و نواحی کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر سنندج اظهار کرد: برای اولین بار کمیسیون حاشیه شهر و نواحی کم‌برخوردار در شورای دور ششم شهر سنندج ایجاد شد تا بتوانیم مسائل و مشکلات نواحی حاشیه شهر را احصا و جهت رفع آنها اقدام کنیم.

وی افزود: سه ناحیه منفصل شهری نایسر، ننله و حسن‌آباد در شهر سنندج وجود دارد که حدود یک‌چهارم جمعیت شهر نیز در این سه ناحیه زندگی می‌کنند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

رئیس کمیسیون حاشیه شهر و نواحی کم‌برخوردار شورای شهر سنندج ادامه داد: جلسات قبلی این کمیسیون به رفع مشکلات نواحی نایسر و ننله اختصاص داشت که نتایج خوبی هم به دنبال داشت و جلسه امروز به بررسی مشکلات ناحیه حسن‌آباد اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه قلعه تاریخی حسن‌آباد در این ناحیه واقع شده است که می‌تواند به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار داریم که با همت بیشتر، سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف و احیای این قلعه اقدام کند، چون در جذب گردشگر نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج احیا شود

ابراهیم‌آبادی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب شهردار سنندج احداث پارک ۳۶ هکتاری پیرچنار در ورودی ناحیه حسن‌آباد بوده که قرار است این پارک در چند فاز احداث شود و تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر به صورت غیررسمی و ۱۶ هزار نفر به صورت رسمی در ناحیه حسن‌آباد زندگی می‌کنند، افزود: دسترسی نداشتن بخشی از اهالی منطقه به آب شرب، فعالیت مشاوران املاک بدون پروانه کسب، زمین‌های قولنامه‌ای، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تیربرق‌های مزاحم در داخل کوچه‌های قدیمی از جمله مسائل و مشکلاتی هستند که باید در این ناحیه رفع شوند.

رئیس کمیسیون حاشیه شهر و نواحی کم‌برخوردار شورای شهر سنندج خاطرنشان کرد: وضعیت ناحیه حسن‌آباد با نواحی دیگر مقداری متفاوت‌تر است چون بافت فرهنگی آن یکپارچه‌تر بوده و بزه کمتری در آن دیده می‌شود که این برای ما جای خرسندی دارد و امیدواریم بتوانیم با همت جمعی مشکلات آنها را رفع کنیم.

به گزارش ایمنا، قلعه تاریخی حسن‌آباد در پنج کیلومتری شهر سنندج قرار دارد و به شماره ۱۱۷۵۸، بیست‌وچهارم اسفندماه ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. گفته می‌شود که این قلعه از آنِ دوران اشکانیان و ساسانیان بوده و از آن به عنوان مرکز حکومت غرب ایران بهره‌گیری می‌شده است. هلوخان، احمدخان و امیرحسن‌خان از جمله حاکمان نامداری هستند که در این قلعه حکومت کرده‌اند و نام آن به‌دلیل حکومت امیرحسن‌خان اردلان به‌نام قلعه حسن‌آباد شهرت یافته است. احتمالاً قلعه حسن‌آباد قبل از تأسیس شهر سنندج مرکز ولایت کردستان بوده است.

کد خبر 695974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.