ثبت رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی کشور در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ گفت: پروژه‌های بزرگ سنگ آهن مرکزی بافق تضمین‌کننده اقتصاد پایدار در زنجیره فولاد کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدصولت مرتضوی صبح امروز _ پنجشنبه بیستم مهرماه_ در سفر یک روزه خود به استان یزد در آئین افتتاح، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های سنگ آهن مرکزی بافق که در حاشیه عملیات اجرایی کارخانه آهن اسفنجی برگزار شد با اشاره به تحولات اخیر جهان اسلام اظهار کرد: امید که وجدان‌های خفته از خواب غفلت بیدار شوند و از استانداردهای دو گانه حقوق بشری فراغت یابند و به حقوق واقعی بشر بیندیشند.

وی افزود: ان‌شاالله امت اسلام با اتحاد و انسجام حق استکبار را کف دستش بگذارند و از حقوق به یغما رفته مردم خود در مدت ۷۵ سال دفاع کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت سیزدهم در ابتدای پذیرش مسئولیت با طرح و برنامه وارد کار شد گفت: علاوه بر این‌ها دولت به خوبی اسناد بالادستی را نصب‌العین قرار داده و طرح‌هایی را به عنوان طرح تحولی دولت اجرا می‌کند.

مرتضوی با بیان اینکه دولت در راستای سیاست‌ها گام برداشته است افزود: به فضل الهی به در این مدت نیز به دستاوردهای بلند و بزرگی دست یافته است، همچنین در حوزه سیاست خارجی تلاش نمود تا ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی‌ها را خنثی کند.

وی گفت: ارتباطات این دولت و شیوه مذاکره آن با دولت‌هایی از جهان که چارچوب گفت‌وگو داشتند به ثمر نشسته و سیاست خارجی با کشورهای همسایه توسعه یافت و با سایر دولت‌ها و ملت‌ها نیز ارتباط وسیعی برقرار شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره برقراری ارتباط دولتمردان عربستان و بازگشت آن‌ها به گفت‌وگو و ایجاد توازن در ارتباطات افزود: شاهد عضویت ایران در اجلاس شانگ‌های و مجموعه بریکس هستیم که دستاوردهای سیاست خارجی دولت در این مدت بوده است.

مرتضوی ادامه داد: این ارتباطات و معادلات جهان هژمونی غرب، خصوصاً آمریکا را شکست و استیلای دلار را در اقتصاد جهان با چالش مواجه کرد.

رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در مدت شش ماهه نخست امسال

وی با بیان اینکه بعد از رکود قریب به ۱۰ ساله رشد اقتصادی گفت: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رشد سه درصد و در ادامه به رشد چهار درصد رسید، بر اساس گزارش مراکز رسمی رشد اقتصادی در سه ماهه اول ۱۴۰۲ و به روایت مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به بیش از ۶.۲ درصد رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و مسکن سال‌ها کشور در رکود بود که خوشبختانه اکنون به به رشد مطلوبی رسیده است، رشد نفت به ۱۶.۵ درصد رسیده و در میزان برداشت از میادین، صادرات نفت کشور و صادرات محصولات غیر نفتی نیز شاهد افزایش چشم‌گیری هستیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه رابطه خادم و مخدوم بودن دولت، در سفرهای استانی مشخص است گفت: جناب رئیسی امروز در چندمین دور سفر خود را به استان فارس آغاز کرده است و آزاد راه اصفهان شیراز را افتتاح می‌کنند.

وی با بیان اینکه هفت طرح انتقال آب از دریا و خلیج فارس به فلات مرکزی در حال اجرا است ادامه داد: به منظور تأمین آب شرب، آب صنعت و کشاورزی طرح‌های انتقالی حوزه به حوزه اجرا شده و اکنون در حوزه اشتغال به توجه به کد ملی افراد بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد و در مدت شش ماهه نخست سال ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد، همچنین بر اساس سامانه رصد برای ۵۵۰ میلیون فرصت شغلی در کشور سرمایه‌گذاری شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: منابع مطلوبی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان منابع عمرانی و اقتصادی به استان سرازیر شده و طرح‌هایی به بهره‌برداری رسیدند اما استان یزد از نظر تأمین نیروی کارگری با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

مرتضوی افزود: بهسازی و نوسازی مجموعه‌های مختلفی که امروز از آن بازدید کردیم در نوع خود از بهترین مجموعه‌ها بود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که مردم سال‌های قبل با آن دست و پنجه نرم می‌کردند کمبود انرژی بود و سال‌های گذشته قطعی برق زیاد داشتیم اما امسال هیچ قطعی برنامه‌ریزی شده‌ای نداشتیم و به سلامتی از آن عبور کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به اقدامات سنگ آهن بافق و خودکفایی و استقلال در حوزه انرژی و تأمین انرژی پایدار گفت: نیروگاه برق ۵۰ مگاواتی سنگ آهن که امروز ۲۵ مگاوات آن افتتاح شده و مابقی در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد اقدامی ستودنی و قابل تقدیر است.

مرتضوی ادامه داد: پروژه‌های جدید این مجموعه اقتصاد پایدار، صنایع، فولاد و زنجیره ارزش را تضمین می‌کند، این پروژه‌ها رشد تولید را در کشور تضمین خواهد کرد و منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات خام فروشی در این منطقه بود و مردم قبلاً دغدغه داشتند که چرا زنجیره ارزش وجود ندارد که خوشبختانه نیروهای اثرگذار بافق با اجرای طرح آهن اسفنجی صدها نفر نیرو و تکنسین را مشغول به کار کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اکتشاف معادن و آنومالی‌هایی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد کار بزرگی است که دستاوردهای خوبی برای این منطقه و کشور خواهد داشت.

مرتضوی با اشاره به اینکه قطعاً بیمارستان ناتمام بافق پیگیری می‌شود در خصوص واگذاری معادن و پروژه سنگ آهن قول مساعد و همکاری دولت را داد و افزود: قطعاً به زودی کلینیک وابسته به سازمان تأمین اجتماعی در شهرستان بافق رونق خواهد کرد چرا که تعرفه‌های پیراپزشکی و پزشکی اصلاح شدند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان حاصل دو درصد از فروش معادن بوده است گفت: این اعداد می‌توانست منجر به اقدامات بزرگی در تکمیل طرح‌های ناتمام ایجاد کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه سیاست دولت مردمی صادق الوعد بودن است گفت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب از دولت تمجید کردند امید که آنچه حق و عدل است را اجرا کنیم.

به گزارش ایمنا، در این مراسم محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق دردمجلس شورای اسلامی، علی اکبر عزیزی معاون سیاسی استاندار، محمدعلی شاه حسینی معاون اقتصادی استاندار و محمدحسین پارساییان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد حضور داشتند.

در حال حاضر بیش از ۴۰ پروژه فعال در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران فعال است که می‌تواند گامی بلند در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و پیشرفت روزافزون این شرکت باشد.

کد خبر 695323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.