مسئله آب بزرگ‌ترین چالش حوزه زیست‌پذیری در شهرها است

رئیس دانشگاه اراک گفت: مسئله آب بزرگ‌ترین چالش حوزه زیست‌پذیری در شهرها است و هیچ راه عملی به جز سازگاری با کم‌آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد؛ بنابراین باید با کار علمی و فرهنگی مناسب، سازگاری با کم‌آبی را ترویج دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ذوالفقاری امروز چهارشنبه _نوزدهم مهرماه _ در همایش تخصصی آب و آینده که با رویکرد شناسایی و حل مسائل آب در استان مرکزی در دانشگاه اراک برگزار شد، با اشاره به رواج مصرف گرایی بیش از اندازه در سطح جامعه اظهار کرد: توجه نکردن به ظرفیت‌های اقلیم و جغرافیا و نگریستن به انرژی به عنوان منبعی بی پایان، منجر به مصرف دو برابری انرژی در ده سال اخیر شده است که آینده شهری را به شدت تهدید می‌کند.

وی با اشاره به شکل گیری پژوهشکده آب در این دانشگاه، افزود: پژوهشکده آب سال ۱۳۹۶ در پنج کارگروه تخصصی شامل مدیریت منابع آب، سازه‌های هیدرولیکی، آبیاری و زهکشی، محیط زیست و آموزشی و فرهنگی ایجاد شد.

رئیس دانشگاه اراک با اشاره به اینکه هر مشکلی راه حل خود را دارد، خاطرنشان کرد: هیچ راه عملی غیر از سازگاری با کم‌آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد؛ بنابراین باید با کار علمی و فرهنگی مناسب، سازگاری با کم آبی را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور در حوزه آب و برق بحث مصرف گرایی است، اضافه کرد: باید مصرف بی رویه کاهش پیدا کند تا بسیاری از مشکلات این حوزه رفع شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: دانشگاه اراک رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و به دنبال این است که در حوزه‌های مورد نیاز کشور برای دانشجویان ایجاد جذابیت کند تا بتوان برای حل مشکلات گام‌های بزرگی بردارد و سبب پیشرفت در آن حوزه‌ها شود.

به گزارش ایمنا، در این همایش از ۱۲ طرح برتر بهره‌برداری و مدیریت مصرف آب استان مرکزی قدردانی شد. این همایش با برگزاری دو بخش تخصصی برنامه سازگاری با کم آبی و کاهش کیفیت منابع آب استان به کار خود پایان داد.

کد خبر 695001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.