۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
دردسر حمل‌ونقلی دانشجویان

کمبود اتوبوس که در بیشتر مسیرهای بین شهری کشور نمایان شده است، برای مسافران، به‌ویژه دانشجویان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل انواع مختلفی از قبیل عمومی، شخصی و پیاده دارد؛ حمل‌ونقل عمومی در شهر توسط شهرداری‌ها و خارج از شهر توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مدیریت می‌شود و وظیفه تأمین ناوگان و خدمت‌رسانی با این نهادها است.

در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه، نبود واردات و تولید نشدن مکفی اتوبوس در داخل کشور، با کمبود اتوبوس در مسیرهای درون‌شهری و برون‌شهری مواجه بوده‌ایم.

از حمل‌ونقل عمومی شهرها که بگذریم، ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری کشور وضعیت مطلوبی ندارد؛ این موضوع در تمام مسیرها به‌گونه‌ای نمایان شده است که اتوبوسی که ۱۵ سال عمر خدمت‌رسانی دارد نیز در حال سرویس‌دهی است، در واقع نبود اتوبوس موجب شده ناوگان قدیمی و حتی فرسوده برای خدمت‌رسانی به‌خط شود.

مسیرهایی همچون اصفهان به‌تهران با بیش از ۴۵ سرویس در شبانه‌روز، کاشان به اصفهان با حدود ۲۰ سرویس در شبانه‌روز و اراک به تهران با حدود ۳۰ سرویس در شبانه‌روز، با مشکل کمبود اتوبوس مواجه هستند، به‌گونه‌ای که مسیرهایی حتی سه‌هفته قبل رزرو انجام شود.

اصفهان که در مرکز شاهراه اصلی کشور قرار گرفته است، رتبه نخست ناوگان مسافری و رتبه دوم تردد خودروهای باری سنگین را در کشور دارد، بنابراین اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این زمینه وظیفه خطیری برعهده خواهد داشت.

کاشان به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر در محدود شمالی استان اصفهان، جمعیتی حدود ۴۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است؛ این شهر چندین دانشگاه با سطح علمی مناسب و بالا دارد و دانشجویان زیادی به‌صورت فصلی در این شهر زندگی می‌کنند.

تردد دانشجویان از شهرهای مبدا (محل سکونت) به کاشان بیشتر به‌واسطه ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود، همچنین قرارگیری بین اصفهان و تهران و فاصله به نسبت یکسان با این کلان‌شهرها نیز موجب شده است این شهر محل عبور مسافران زیادی باشد.

کمبود ناوگان اتوبوسی برون‌شهری کشور و نیاز شهر کاشان برای حمل‌ونقل دانشجویان، مسافران و گردشگران به سمت مرکز استان یعنی اصفهان، چند ماهی است که این مسافران را دچار مشکل کرده است.

«امین»، یکی از دانشجویان دانشکده فنی کاشان که هر هفته از در این مسیر تردد می‌کند، در این رابطه می‌گوید: «کاشان از شهرستان‌های استان اصفهان است، پس باید خدمت‌رسانی ویژه‌ای برای این مسیر در نظر گرفته بشه، در حالی که الان، هر بیست‌دقیقه، اتوبوس به سمت تهران حرکت می‌کنه، اما برای کاشان هر یک ساعت یک‌بار اتوبوس وجود دارد. اداره راهداری باید تمهیدات ویژه‌ای برای اصفهان کاشان و بالعکس در نظر بگیره چون در حال حاضر فقط یک شرکت سرویس‌دهی می‌کنه.»

جابه‌جایی دانشجویان در جای خواب اتوبوس!

«لیلا»، از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کاشان می‌گوید: «چرا شهر دانشگاهی مثل کاشان که هم دانشگاه دولتی، آزاد و فنی حرفه‌ای و فرهنگیان داره، باید فقط یک شرکت باید امتیاز اتوبوس به اصفهان رو در اختیار داشته باشه و دانشجویان هر هفته با مشکل رفت و آمد مواجه باشند؟»

«محققیان» نیز اضافه می‌کند: «این انحصار باعث شده که بسیاری از قوانین توسط این شرکت زیر پا گذاشته بشه و کسی هم نتونه اعتراض کنه. می‌بینیم که اتوبوس ۳۲ نفره تا ۴۰ نفر تا یا بیشتر رو هم توی جای خواب راننده و روی پله‌ها سوار می‌کنه و همون کرایه رو هم ازشون می‌گیره، البته موضوع اصلی و دغدغه مهم به‌خصوص برای ما دانشجوها، که ۹۰ درصد مسافران رو تشکیل می‌دیم، کمبود اتوبوس است.»

دردسر حمل و نقلی دانشجویان

مشکل کمبود ناوگان خطوط مسافری وجود داشت، آغاز سال تحصیلی مزید بر علت شد!

محمدعلی صلواتی، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان، در رابطه با اینکه چرا هم‌زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، اتوبوس‌های خط اصفهان به کاشان و بالعکس دچار کمبود ظرفیت شده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نسبت به تابستان، کاهش ظرفیتی اتفاق نیفتاده است، بلکه با توجه به آغاز سال تحصیلی و در نتیجه افزایش تقاضای سفر، ظرفیت موجود در برخی روزهای هفته با مشکل کمبود مواجه می‌شود.

وی می‌افزاید: مشکل کمبود ناوگان خطوط مسافری در چند سال گذشته (به‌ویژه دو سال اخیر) به دلایل مختلفی از قبیل تولید نشدن مکفی و واردات ناوگان اتوبوسی، افزایش قیمت ناوگان و افزایش شدید هزینه‌های تعمیر و نگهداری، پایین بودن نرخ کرایه و تناسب نداشتن هزینه و درآمد و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و خروج ناوگان به سمت صنایع و کارخانه‌ها رخ داده است.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به سرویس‌دهی انحصاری یک شرکت در مسیر اصفهان به کاشان خاطرنشان می‌کند: از حضور شرکت‌های حمل‌ونقلی و سرمایه‌گذاران جدید برای خدمت‌رسانی در این مسیر استقبال می‌شود و شرکت‌ها و افراد مختلف می‌توانند با ارائه شرایط قانونی، نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و مجموعه مدیریتی حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز از رقابتی بودن سرویس‌دهی در خط اصفهان به کاشان حمایت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: افزایش نرخ کرایه مسیر اصفهان به کاشان در دستور کار ستاد تنظیم بازار استان اصفهان است و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده، هرچه سریع‌تر به نتیجه برسیم.

صلواتی تاکید می‌کند: تحویل لاستیک دولتی به اتوبوس‌داران از سیاست‌های کلان کشور است و در اختیار استان نیست، در حال حاضر نیز ارز نیمایی از زنجیره تأمین لاستیک برداشته شده است.

وی ادامه می‌دهد: باید با همکاری مجموعه مدیریتی شهرستان و انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری کاشان تمهیداتی در نظر گرفته شود تا ناوگان خط اصفهان به کاشان افزایش پیدا کند تا سرویس‌دهی در این مسیر، ابتدا و انتهای هفته‌ها برای دانشجویان شرایط بهتری پیدا کند.

چه تعداد اتوبوس مسیر اصفهان به کاشان را سرویس‌دهی می‌کنند و چه موضوعی موجب شده است این کمبود اتوبوس هم‌زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها نمایان شود؟

غلامعلی ناصری‌فر، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری کاشان نیز در رابطه با تعداد اتوبوس خط اصفهان به کاشان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خط اصفهان به کاشان، خط خاصی است، زیرا بیشتر مسافران را دانشجویان تشکیل می‌دهند و در حال حاضر ۳۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمت‌رسانی است، در حالی که سال گذشته این ناوگان ۴۵ دستگاهی بوده است.

وی اضافه می‌کند: در واقع ۱۵ دستگاه از تعداد اتوبوس‌های خط اصفهان به کاشان کاهش یافته است که دلیل آن نیز نرخ کرایه پایین و رسیدن رانندگان و اتوبوس‌های خط به سمت شرکت‌ها و مجتمع‌های بزرگ در سطح استان اصفهان و سایر استان‌ها است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری کاشان می‌گوید: معتقدم حتی در صورت افزایش کرایه در آینده، باز هم ناوگان زیادی نخواهیم داشت، زیرا بیشتر ناوگان به سمت سرویس‌های دربستی رفته‌اند و در صورت تناسب نداشتن هزینه و درآمد، راغب به فعالیت در این بخش نیستند.

وی ادامه می‌دهد: از مجموعه مدیریتی استان در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست داریم همانطور که دغدغه مسافران و زائران برای رفت و برگشت به مرزهای زمینی در ایام اربعین حسینی و مشهد مقدس در ایام پایانی ماه صفر را با مدیریت مناسب، رفع کرد، با تدابیر لازم، توجیه‌پذیر کردن فعالیت در این خط و افزایش نرخ کرایه بر اساس آنالیز واقعی هزینه-درآمد خط اصفهان به کاشان را نیز مدیریت کند تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

اداره کل راهداری باید صدای رسای شرکت‌های مسافربری کاشان باشد

ناصری‌فرد می‌گوید: تمام تلاش خود را در این زمینه به‌کار می‌بندیم تا خدمت‌رسانی مناسبی به مسافران داشته باشیم اما اداره کل راهداری باید صدای رسای این انجمن باشد.

وی تصریح می‌کند: دانشجویان حتی حاضرند کرایه بیشتری بپردازد، اما نگرانی آن‌ها این است که با سواری شخصی تردد نکنند؛ شرمنده آن‌ها هستیم و تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم، اما باید این مشکل به‌صورت ریشه‌ای رفع شود.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری کاشان می‌افزاید: در گذشته ناوگان پنج سال کار می‌کرد، اما در حال حاضر تا ۱۵ سال هم کار می‌کند و حتی دانشجو حاضر است دوبرابر نرخ کرایه فعلی را بپردازد و فقط با اتوبوس تردد کند، اما باید توجه کنیم که هزینه‌های اتوبوس نیز چندین برابر شده است.

دردسر حمل و نقلی دانشجویان

مسافران حاضرند هزینه‌ای معادل سه برابر کرایه اتوبوس را پرداخت کنند و حتی با آژانس به مقصد برسند، در حالی که نگران هستند آیا این آژانس امنیت جانی و مالی دارد

وی تصریح می‌کند: وقتی اتوبوس ۱۵ سال کار در مسیر اصفهان به کاشان فعالیت می‌کند و امکان دارد مسیر ۲.۵ ساعته را به‌دلیل خرابی اتوبوس تا پنج ساعت برود، خانواده نگران مسافر خواهد شد.

ناصری‌فرد تصریح می‌کند: لاستیک اتوبوس در گذشته حدود ۳۰ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر باید ۶۵ میلیون بخریم که حتی تاریخ گذشته است؛ این مشکل کشوری است و باید راهکاری برای آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: مسافران حاضرند هزینه‌ای معادل سه برابر کرایه اتوبوس را پرداخت کنند و حتی با آژانس به مقصد برسند، در حالی که نگران هستند آیا این آژانس امنیت جانی و مالی دارد یا خیر، زیرا نمی‌داند توان و تجربه کاری دارد یا خیر، در حالی که اتوبوس خودروی عمومی محسوب می‌شود و از هر نظر تأیید و پذیرفته شده است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری کاشان اضافه می‌کند: اگر اتفاقی در مسیر اصفهان به کاشان رخ دهد، زحمات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و تلاش‌های انجمن صنفی شرکت‌های مسافری زیر سوال می‌رود.

این کمبود بلیت فقط مخصوص خط اصفهان کاشان نیست، بلکه در تمام خطوط دیده می‌شود؛ همچنین حرکت اتوبوس‌ها به سمت کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ، موجب شده است این کمبود بیش از پیش به چشم بیاید.

با آزادشدن واردات اتوبوس و افزایش تولید داخلی، می‌توان از این بحران عبور کرد؛ البته باید توجه داشت که همکاری بیش از پیش مسافران، مالکان و رانندگان اتوبوس و مدیریت و نظارت هر چه بهتر اداره کل راهداری بر کاهش مشکل دانشجویان مؤثر خواهد بود.

در خط اصفهان کاشان باید بیشتر از یک شرکت سرویس‌دهی کند که با تسهیلات اداره کل راهداری میسر خواهد شد، همچنین نظارت بر تعداد مسافران هر اتوبوس نیز به واسطه ناظر این اداره کل، مستقر در پایانه هر شهر و عوامل پلیس راه باید انجام شود.

کد خبر 694915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عابدی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    2 0
    واقعا باید یه فکری بکنن به حال ما، هر بار میخوایم از اصفهان به کاشان بریم از دو سه هفته قبل باید بلیط بگیریم وگرنه دیگه باید قید دانشگاه رفتنو بزنیم! کاشان هم که میریم دیگه نمیتونیم بلیط برگشت بگیریم!!
  • هادی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    1 0
    متاسفانه تعداد اتوبوس ها نسبت به تعداد دانشجو ها کمه و برای برگشت از کاشان به اصفهان مشکل داریم.خواهشا هرچه سریعتر پیگیری کنید.
  • ایمان IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 0
    لطفا هرچه سریعتر این موضوع رو پیگیری کنید. دو ساله هر روز و هر هفته باید استرس رفت و برگشت به دانشگاه رو داشته باشیم، الان که افزایش ظرفیت هم دادن دیگه خرید بلیت رفت و برگشت غیرممکن میشه.
  • کریمی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    بلیط اتوبوس از شصت و پنج تومن قبل از مهر یه هو شد هفتاد تومن و دوهفته بعد شد هشتاد و هشت تومن بازم گرون بشه؟؟؟!!! به جا حل شدن مشکل انگار یه مشکل دیگه هم داره اضافه میشه نه خیر ما حاضر نیستیم چند برابر پول بیشتر بدیم
  • دانشجو IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اصلا مشخص نیست زمان باز شدن سایت برا خرید بلیط چه موقع هست این بی نظمی اصلا قابل قبول نیست سر این کمبود اتوبوس و پر شدن سریع اون چندین بلیط کنسل میشه که مطمئنا منفعت زیادی براشون داره وقتی هم با ترمینال تماس میگیریم که چه زمانی بلیط اضافه میشه هم درست و محترمانه پاسخگو نیستند باید چندین بااار سایت رو چک کنیم تا آیا بلیط سر موعدی که مد نظرمون هست پیدا بشه یا نه این چه وضعشه اتوبوساشونم که خوب نیست چرا اتوبوسای کاشان به تهران اینقدر خوبن ولی کاشان به اصفهان اینقدر افتضاح؟ خیلی وقت ها هم که اتوبوس ۳۲نفره رزرو میکنیم بعد می بینیم ۴۴ نفره شده درست بقیه پولو پس میدن اما اون اذیت شدن توی مسیر چی؟!
  • علوم پزشکی کاشان IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    وقتی میگیم چرا بلیط کمه میگن تقصیر دانشجوهاست زیاد میخرن و با قیمت بیشتر میفروشن خب یه فکری کنید که این اتفاق تکرار نشه