۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
استقبال از امام آفریقا

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه امروز وارد تهران خواهد شد و در همین راستا جمعیت زیادی از دوستداران این روحانی مبارز، برای استقبال از ایشان در فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر شده‌اند.

به گزارش ایمنا، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه امروز _چهارشنبه نوزدهم مهرماه_ وارد تهران خواهد شد و تا این لحظه جمعیت زیادی از مردم و دانشجویان در پی فراخوان استقبال از خمینی آفریقا، در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران حاضر شده‌اند. شیخ زکزاکی پس از تحمل ۶ سال زندان و حبس خانگی توسط حکومت نیجریه، در نهایت سال ۱۴۰۰ از اتهامات تبرئه و آزاد شد و این نخستین سفر ایشان پس از آزادی به ایران است.

استقبال از امام آفریقا

ابراهیم زَکزاکی (زاده ۱۳۳۲ ش)، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه است. وی با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و امام خمینی (ره)، به مذهب شیعه مشرف شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، ۳۰۰ مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است. وی هم‌زمان با انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان اهل‌بیت (ع) در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های او به میلیون‌ها نفر رسیده است.

شیخ زکزاکی به همراه همسر و یکی از فرزندانشان در دسامبر ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) در جریان حمله ارتش و نیروهای پلیس نیجریه به منزل و حسینیه وی در شهر «زاریا» در استان «کادونا» نیجریه که در آن مراسم اربعین حسینی برگزار شده بود، بازداشت شدند؛ در این حمله حدود ۲ هزار نفر از شیعیان نیجریه که سه نفر از آن‌ها فرزندان شیخ زکزاکی بودند، به شهادت رسیدند. سه تن دیگر از فرزندان رهبر جنبش اسلامی نیجریه یک سال قبل در مراسم روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله نیروی پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.

حمله به شیعیان، کشتن آنها و بازداشت زکزاکی و همسرش نه‌تنها با اعتراضات گسترده مردم نیجریه از جمله مسیحی و مسلمان همراه بود که با همراهی و اعلام حمایت مردم دیگر کشورهای جهان از جمله در آمریکا، استرالیا، انگلیس، سوئد و ترکیه مواجه شد.

در ایران نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از دیگر مراجع تقلید در موضع‌گیری‌هایی حمایت خود را از شیخ زکزاکی اعلام کردند. مقام معظم رهبری در موارد متعددی نسبت به ظلم دولت نیجریه علیه شیخ زکزاکی به‌عنوان «یکی از شخصیت‌های مظلوم دنیا» موضع گرفتند. ایشان یک‌بار در جمع مسئولان کشور ایران و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به وقایع نیجریه و فاجعه‌خواندن حمله به شیعیان در نیجریه زکزاکی را «مصلح تقریبی مؤمن» دانست که شش فرزند او طی دو سال به شهادت رسیده‌اند. رهبر معظم انقلاب همچنین سال ۱۳۹۶ در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه، پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین‌المللی را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند که قوه قضائیه باید در موضوعاتی همچون حمایت از شخصیت‌های مظلوم دنیا مانند شیخ زکزاکی از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.

رئیس‌جمهور وقت ایران نیز پس از حمله مأموران دولتی نیجریه به حسینیه شیعیان در شهر زاریا، در تماس تلفنی با محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه، از وی خواست کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی خشونت‌ها بر ضد شیعیان تشکیل شود. وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به آن حملات، سفیر نیجریه در تهران را احضار و خواستار محافظت از شیعیان در نیجریه شد.

همچنین در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تجمعات دانشجویی و مردمی متعددی برای مطالبه آزادی شیخ که به دلیل بیماری وضع جسمانی مطلوبی نداشت، به راه افتاد. در نهایت فشار افکار عمومی مردم مسلمان نیجریه و دیگر کشورها و حمایت‌های دیپلماتیک در سطح بین‌المللی از روحانی‌ای که جز مبارزه مدنی و حمایت از مردم مظلوم اتهام دیگری نداشت،  نتیجه داد و شیخ زکزاکی در سال ۱۴۰۰ به همراه همسرش توسط دادگاه عالی نیجریه تبرئه و آزاد شد.

کد خبر 694911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.