واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام در گلستان

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های دام، در طول سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک‌وسنگین طی چند نوبت به‌ صورت رایگان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کاووسی صبح امروز _چهارشنبه نوزدهم مهرماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دام سالم، غذای سالم و انسان سالم از رسالت‌های مهم دامپزشکی است و از زمان تولید دام تا زمان قرار گرفتن محصولات دامی بر سفره مردم، دامپزشکی نظارت و کنترل خود را بر انواع محصولات دامی و دام‌ها دارد.

وی افزود: خط‌قرمز دامپزشکی سفره مردم است و تلاش داریم تا در این سفره انواع محصولات دامی به‌صورت سالم مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون هزار و ۷۰۰ بیماری دام شناخته شده که از این تعداد ۸۰۰ بیماری بین انسان و دام مشترک است و به‌منظور پیشگیری از هرگونه شیوع بیماری در دام‌های سبک و سنگین در طول سال، هزار و ۳۰۰ رأس دام سبک و ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین، علیه انواع بیماری‌ها به‌صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

وی ادامه داد: با همکاری بسیج و دهیاران، در طول سال طیورهای بومی بر علیه بیماری «نیوکاسل» به‌صورت مقاوم‌به‌گرما و خوراکی و کاملاً رایگان واکسینه می‌شوند و آموزش‌های لازم برای کنترل و پیشگیری از این بیماری بین طیور ارائه می‌شود.

کاووسی اضافه کرد: با تشکیل ستاد آنفلوانزا فوق‌حاد پرندگان در استان گلستان به ریاست استاندار و دبیری اداره کل دامپزشکی و تیم واکنش سریع و تکمیل تجهیزات مورد نیاز، خوشبختانه هیچ موردی از این بیماری در بین پرندگان استان مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: مجوز حمل‌ونقل دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی توسط دامپزشکی صادر می‌شود و با توجه به اینکه روزانه به طور میانگین بین ۷۰۰ تا هزار قطعه مرغ برای مصرف در استان تولید و به ۱۶ استان کشور صادر می‌شود، همکاران در دامپزشکی استان نظارت کامل بر مرغداری‌ها و فرآورده‌های این محصول دارند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به سایت چهار هزار هکتاری میگوی گمیشان تصریح کرد: در این سایت ۱۰۳ مزرعه پرورش میگو فعال است و قبل از رهاسازی فسفر و بچه‌میگو، تمام مسائل بهداشتی آن مورد نظارت و کنترل قرار می‌گیرد و از زمان رهاسازی تا تولید میگو این سایت به‌صورت مرتب پایش و نظارت می‌شود.

کاووسی افزود: تاکنون سه هزار و ۴۰۰ تن میگو از این سایت برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت سه هزار و ۷۰۰ تن میگو سالم و بدون هرگونه بیماری به کشورهای دنیا صادر شود.

کد خبر 694867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.