برای استیفای حقوق مردم اصفهان از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حق خود می‌دانیم که نسبت به شکایات حقوقی و حمایت از اصحاب مطالبه‌گر استان در حوزه کشاورزی و محیط زیست جهت ارائه دعواهای حقوقی در محاکم حقوقی، برای استیفای حقوق مردم اصفهان دفاع کنیم.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌تازگی شنیدیم که در برنامه هفتم توسعه موضوع انتقال آب بین حوزه برای مصارف غیرشرب ممنوع شده است؛ این تصمیم به این معنا است که استان‌های مرکزی به‌ویژه اصفهان با مشکلات جدی در حوزه محیط زیست، سلامت و اشتغال کشاورزان مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه اطلاع نداریم چه اعمال نظرهایی وجود دارد که استان‌هایی که نسبت به این کشور حق بزرگی دارند، دچار چالش جدی در تمام زمینه‌ها هستند، افزود: کمبود آب بین مردم منطقه در مسائل مختلف زیست‌محیطی و بهداشت و درمان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی باید از حقوق مردم دفاع کنند، ادامه داد: به‌عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر اصفهان مطالبه جدی دارم که نمایندگان مجلس نسبت به تصویب بند «ح» ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه که بر اساس آن انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع شده، مقاومت جدی داشته باشند و اجازه داده نشود این لایحه تصویب شود تا شاهد چالش‌ها میان مردم باشیم.

نادرالاصلی تصریح کرد: حق خود می‌دانیم که نسبت به شکایات حقوقی و حمایت از اصحاب مطالبه‌گر استان در حوزه کشاورزی و محیط زیست جهت ارائه دعواهای حقوقی در محاکم حقوقی، برای استیفای حقوق مردم اصفهان دفاع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گرچه بخش‌هایی از مطالبات که بین سازمان‌های دولتی است در کمیسیون مخصوصی در استانداری و نهاد حاکمیتی پیگیری می‌شود، اما مطالبات مردم که تأمین آب برای محیط زیست، معیشت و کشاورزی و شرب اصفهان است باید پیگیری شود.

توسعه صنعت با ازدیاد مشکلات زیست‌محیطی، توسعه مهاجرت به استان و افزایش مصارفی آبی همراه است و تنها دستاورد آن برای اصفهان، تضییع هرچه بیشتر حقوق مردم است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تاکید اعضای شورای ششم بر این است که روند کار را از طریق محاکم حقوقی پیگیری کنیم، هرچند اقدامات خوبی در گذشته انجام شده است و امیدواریم پیگیری بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: حقابه شهر اصفهان و فضای سبز و مادی‌ها در گذشته در هیچ جا مطرح نبود، اما در سه ماه اخیر طبق مصوبه‌ای که میان نهادهای مسئول و ذی‌نفعان برقرار شد، این حقابه به‌عنوان یک امر مسلم تأیید شد و ما باید مطالبه حقابه را که در این چند سال مغفول واقع شده بود، استیفا کنیم.

نادرالاصلی با اشاره به اینکه برای عملیاتی شدن انتقال آب دریا در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان دستوراتی صادر شد، تصریح کرد: توسعه صنعت با ازدیاد مشکلات زیست‌محیطی، توسعه مهاجرت به استان و افزایش مصارفی آبی همراه است و تنها دستاورد آن برای اصفهان، تضییع هرچه بیشتر حقوق مردم است.

وی تصریح کرد: امیدواریم ورود آب دریا منجر شود که برداشت آب توسط صنایع آب‌بر از رودخانه زاینده‌رود به صفر برسد تا بتوانیم این میزان آبی که هم‌اکنون از زاینده‌رود برداشت می‌شود را در رودخانه جاری کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت استان اصفهان اقدامات خوبی برای راه‌های جایگزین تأمین آب و جاری شدن زاینده‌رود انجام داده است، خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه در داخل استان ظرفیت‌های فوق‌العاده برای تأمین منابع آب در حوزه غرب و جنوب استان داریم، اما مدیریت وزارت نیرو و آب کشور این حق را برای اصفهان قائل نیست.

وی با بیان اینکه مدیریت استان با تأمین منابع مالی داخلی مجبور است اقداماتی را برای شناسایی مسیرهای انتقال آب از درون استان و جاری شدن در زاینده‌رود انجام دهد، گفت: این امر با هزینه‌های بسیار سنگینی همراه است و اگرچه شهرداری و شورای اسلامی شهر خود را مکلف به تأمین این منابع می‌داند، اما درواقع بر مردم استان فشار وارد می‌شود.

نادرالاصلی افزود: امیدواریم که دولت و مدیریت استان برای استیفای حقوق مالی انتقال آب و جاری شدن در زاینده‌رود تلاش جدی داشته باشند.

کد خبر 694701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.