نظارت بر عملکرد متولیان موقوفات در استان کرمان انجام شود

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ادارات اوقاف باید بر همه موقوفات به‌ویژه موقوفات عام نظارت داشته باشد، لازم است عملکرد متولیان وقف با حساسیت و دقت تحت نظارت قرار گیرد تا هیچ‌گونه اهمالی در خصوص موقوفات صورت نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا طالبی‌زاده امروز _دوشنبه هفدهم مهرماه_ در جمع مسئولان ادارات اوقاف شهرستان‌ها و متولیان موقوفات استان اظهار کرد: همه انسان‌ها دوست دارند جاودانگی داشته باشند و نامشان و اثرشان و یادشان ماندگار باشد وقف پاسخی است به همین مطالبه انسان‌ها که بتوانند نام نیکی از خودشان برای آینده بگذارند.

وی با بیان اینکه در کشور ما وقف جایگاه بزرگی دارد که به آن توجه شده است و آثار و برکات زیادی هم برای واقف و هم برای موقوفٌ علیهم دارد، افزود: اداره اوقاف و متولیان موقوفه باید به نیت واقفان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند؛ اگر در کشور درست به نیت واقف عمل شود، نباید فقیری در جامعه اسلامی وجود داشته باشد.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: بسیاری از موقوفات استان مربوط به سال‌های گذشته است و در این وقف نامه‌ها عبارات کلی نسل بعد از نسل یا بطن بعد از بطن نوشته شده است در نتیجه پس از فوت متولی افراد زیادی ادعای تولیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در نتیجه این ادعاهای تولیت، سلسله ایادی که به متولی اصلی موقوفه ختم می‌شود دچار خدشه می‌شود، بنابراین ادارات اوقاف می‌توانند به دستگاه قضائی کمک کنند و سلسله ایادی را مشخص و به دادگاه ارائه دهند و دادگاه با اقناع وجدانی بتواند به پرونده رسیدگی و حکم قضیه را صادر کند.

طالبی‌زاده افزود: بخشی از از املاک مشاعی در سطح استان در بسیاری از پلاک‌ها وقف است؛ آنجا که بین مالکان مشاعی و مالکان طلق اختلافی وجود ندارد، کار به درستی پیش می‌رود اما جایی که اختلاف مالکیت به وجود می‌آید، ادارات اوقاف باید به دنبال افراز سهام وقف باشند؛ به‌خصوص در بعضی اراضی که دارای مرغوبیت بیشتری است، دعاوی بیشتری نسبت به این نوع املاک بین مالکین و اوقاف ایجاد می‌شود.

وی افزود: برخی از موقوفات خاص هستند که درصدی از آن وقف عام‌اند؛ این‌ها متأسفانه مغفول واقع شده‌اند و پیگیری نمی‌شود؛ در نتیجه بعد از سال‌ها رها شدن متولیان امر به فکر احیای موقوفات می‌افتند، به‌طور قطع برای احقاق حق با چالش روبه‌رو می‌شوند؛ بنابراین باید مسئولان ادارات اوقاف از طریق ادارات ثبت اسناد اینگونه املاک موقوفات را شناسایی و اقدام حقوقی لازم به عمل آورند.

این مقام قضائی در ادامه اظهار کرد: برخی از موقوفات توسط افراد به صورت غیرقانونی تصرف می‌شوند و این تصرفات در سال‌های گذشته پیگیری مؤثری نمی‌شدند، اما در حال حاضر که بسیاری از موقوفات سند دار شدند مشکلات کمتری دیده می‌شود.

وی افزود: برخی از اراضی موقوفات با اراضی دولتی تداخل دارند که پروندهای متعددی در محاکم مطرح می‌شود و اداره اوقاف با تعامل و هم‌فکری با این ادارات دولتی همچون امور اراضی منابع طبیعی و راه و شهرسازی و شهرداری‌ها این مسائل را پیگیری و حل و فصل کنند تا از ورود این پرونده‌ها به دادگستری‌ها جلوگیری شود.

طالبی‌زاده با تاکید بر لزوم نظارت بر عملکرد متولیان موقوفات تصریح کرد: ادارات اوقاف باید در همه موقوفات نظارت داشته باشند؛ به‌خصوص در موقوفات عام باید عملکرد متولیان وقف با حساسیت و دقت مورد نظارت قرار گیرد تا هیچ‌گونه اهمالی در خصوص موقوفات صورت نگیرد و برخی از متولیان موقوفات هم متأسفانه حساسیتی به موقوفات تحت تولیت خود ندارند.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف یادآور شد: متولیان اوقاف و نیز اصحاب رسانه نقش مهم و انکارناپذیری در ترویج و توسعه ابعاد مختلف فرهنگ وقف بر عهده دارند. اگر این سنت حسنه فرهنگ‌سازی شود، به‌طور قطع مردم با رغبت بیشتری سهم موقوفات را پرداخت می‌کنند.

کد خبر 694375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.