روز پرستار ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) امسال

روز ولادت حضرت زینب (س) در تقویم ایرانی به عنوان روز پرستار نام گذاری شده است که با توجه به قمری بودن، این تاریخ هر سال در تقویم شمسی تغییر می‌کند.

به گزارش ایمنا، بعد از رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی یکی از رشته‌های پر طرفدار شاخه علوم تجربی، پرستاری است. یک پرستار علاوه بر کسب دانش و مهارت در رشته‌ی خود از نظر روحی نیز باید روحیه‌ای حمایت کننده، مسئولیت پذیر و دلسوز نیز داشته باشد. برای گرامیداشت این روز در ایران روز ولادت حضرت زینب را به نام روز پرستار نامیده‌اند.

بیشتر بخوانید: 

تاریخ جهانی روز پرستار

تاریخ روز جهانی پرستار در تقویم ۱۴۰۲، برابر با جمعه بیست و دوم اردیبهشت ماه، ۲۱ شوال ۱۴۴۴و ۱۲ مه ۲۰۲۳ بود.

تاریخ روز پرستار ۱۴۰۲ در ایران

تاریخ ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار در ایران برابر با یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۵ جمادی الاول سال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی است.

روز پرستار ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) امسال

علت نامگذاری روز پرستار در ایران‌

پنجم جمادی الاول برابر با ولادت حضرت زینب (س) را روز پرستار می‌نامند زیرا حضرت زینب (س) در طول عمر خود پرستار پدر، برادران و برخی برادر زادگان بزرگوارشان بودند و در ایام بیماری از آنان مراقبت کردند. ایشان بعد از حادثه عاشورا علاوه بر انجام رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی، پرستاری برادر زاده بیمار خود، امام سجاد (ع) و بازماندگان و مجروحان کربلا را نیز برعهده داشت و در این راه همه سختی‌ها و ناملایمات را با تمام توان تحمل کرد. در واقع می‌توان گفت ایشان در کنار پرستاری بازماندگان حادثه کربلا، پرستار نهضت و انقلاب حسینی هم بودند و این مسئولیت به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر از پرستاری بیماران بوده است. به همین علت حضرت زینب کبری (س) را نماد یک پرستار واقعی می‌دانند و به پاس قدردانی از زحمات قشر زحمت کش پرستاران، ارج نهادن به مقام والای پرستاران، تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب کبری (س) و الگو سازی این شخصیت والا مقام برای جامعه، روز ولادت ایشان را به نام روز پرستار نامگذاری کرده‌اند.

روز جهانی پرستار

روز جهانی پرستار از سال ۱۹۵۳ به طور رسمی در دپارتمان سلامت آمریکا به ثبت رسید. کنسول بین المللی پرستاران از ۱۲ ماه می سال ۱۹۶۵ روز پرستار را جشن گرفتند. ۱۲ می تاریخ بسیار مهمی برای همه پرستاران است، زیرا سالگرد تولد " فلورنس نایتینگل " می‌باشد که به طور گسترده‌ای در جامعه پرستاری نقش مهمی را ایفا کرد. در ژانویه سال ۱۹۷۴، در نهایت این روز را به روز بین المللی پرستار تبدیل کردند. از آن زمان هر سال برنامه‌های مختلفی در روز جهانی پرستار برگزار می‌شود.

پرستار به چه شخصی گفته می‌شود؟

پرستار (nurse) عضوی از تیم درمان است که اغلب در مراکز درمانی مشغول به کار است. این مراکز درمانی می‌تواند بیمارستان‌ها، کلینک‌ها و یا پاراکلینک‌ها و حتی می‌توانند در ادارات و یا سازمان‌های پرستاری و همچنین به عنوان مربی در دانشکده‌ها مشغول به فعالیت باشند. در همان حیطه پرستاری نیز پرستاران می‌توانند در قسمت‌های مختلف و مقاطع مختلف مشغول به کار شوند. پرستاران می‌توانند به عنوان پرستار شیفت، سوپروایزر و سرپرستار و … فعالیت کنند که این موارد به تجربه و همچنین تا حدودی به سطح تحصیلات آن‌ها مربوط است. یک پرستار باید در مرحله اول یک روانشناس خوب باشد تا بتواند با بیمار خود ارتباط نزدیک برقرار کند همچنین باید بتواند بر فشار کاری غلبه کرده و آرامش خود را کاملاً حفظ کند تا بتواند شرایط را تحت کنترل قرار دهد. در مرحله بعد داشتن مهارت‌های علمی و تخصصی در این زمینه از واجبات این شغل است.

روز پرستار ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) امسال

پرستار از نظر لغوی

واژه پرستار به معنای پرستنده؛ غمخوار و حافظ است و در فرهنگ لاتین پرستار از لغت Nutricious گرفته شده است که به معنای پروردن، تغذیه کردن و پرورش دادن است. با توجه به این معنا هرگونه مراقبت و مواظبتی که فرد از فرد دیگری اعم از بیمار یا سالم به عمل آورد پرستاری نامیده می‌شود.

اولین آموزشگاه پرستاری ایران

تا اواخر قرن نوزدهم میلادی و حتی تا ۲۵ سال پس از آغاز قرن بیستم حرفه‌ای به نام «پرستاری» در ایران وجود نداشت. در سال ۱۹۲۵ میلادی نخستین آموزشگاه پرستاری در ایران توسط یک هیئت مذهبی خارجی در شهر تبریز و سپس در ارومیه و همین طور شهرهای دیگر گشایش یافت اما اولین آموزشگاه پرستاری ایران در سال ۱۳۱۶ احداث شد.

بازار کار و آینده شغلی رشته پرستاری در ایران

پرستاران برای سلامت ملت مهم هستند. این رشته هم مانند دیگر رشته‌های پیراپزشکی مانند رشته اتاق عمل، رشته کاردرمانی، رشته مامایی سخت است، اما آینده شغلی خوبی در ایران و خارج از کشور دارد. زیرا اغلب فارغ التحصیلان این رشته مانند رشته‌های حسابداری، حقوق و غیره، به سرعت جذب بازار کار می‌شوند. میزان حقوق پرستاران با توجه به شیفت کاری و سطح کاری متفاوت است. همچنین خصوصی یا دولتی بودن محیط کار هم بر میزان دریافتی این افراد تأثیر گذار است.

روز پرستار ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) امسال

خلاصه زندگینامه حضرت زینب (س)

حضرت زینب (س) در ۵ جمادی‌الاول سال ششم هجری قمری (در برخی منابع سال تولد ایشان پنجم هجری قمری ذکر شده است.) در محله بنی هاشم شهر مدینه به دنیا آمد. فرزند سوم امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) پس از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است. ایشان در سال ۱۷ هجری قمری با پسرعموی خود عبدالله بن جعفر، ازدواج کرد. در برخی منابع از چهار پسر به نام‌های علی، عون، عباس، محمد و یک دختر به نام ام کلثوم به عنوان فرزندان حضرت زینب (س) و عبدالله نام برده شده است. آن حضرت در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری پس از تحمل مصائب کربلا و رنج‌های اسارت در ۵۶ سالگی به دیار حق شتافتند.

کد خبر 692912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زینب IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    احسان طالبی لیست کلاس