۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
زلزله سیاسی در واشنگتن

سخنگوی مجلس نمایندگان (تحت کنترل حزب جمهوری‌خواه) برای اولین بار در تاریخ این کشور به دلیل حمایت از طرح بودجه دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت برکنار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا، مجلس نمایندگان در تاریخ سوم اکتبر ۲۰۲۳ با رأی خود (۲۱۶ موافق و ۲۱۰ مخالف) کوین مک‌کارتی را از سمت سخنگویی مجلس نمایندگان برکنار کرد. برای این اقدام ۸ نماینده جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها ملحق شدند.

مجلس نمایندگان اکنون باید یک سخنگوی جدید انتخاب کند، اما در عین حال هیچ جایگزین مشخصی برای وی وجود ندارد و رقابت برای آن کرسی از هم‌اکنون آغاز شده است. کاخ سفید از حزب جمهوری‌خواه درخواست کرده است که در اسرع وقت یک سخنگو انتخاب کند و تا آن موقع پاتریک مک‌هِنری از ایالات کارولینای شمالی سخنگوی موقت خواهد بود.

زلزله سیاسی در واشنگتن

به گفته سی‌ان‌ان، دعوا بر سر انتخاب سخنگویی که نماینده رویکرد جبهه افراطی حزب جمهوری‌خواه، نتیجه چندین روز تنش درون‌حزبی بر سر تصویب بودجه و جلوگیری از تعطیل شدن دولت بوده است. جبهه افراطی حزب جمهوری‌خواه با حضور افرادی مانند مَت گِیتز و مارجوری تِیلور گرین این اقدام را پیش بردند. اما در پایان گرین به برکناری مک‌کارتی رأی نداد و در اقدامی عجیب دونالد ترامپ را برای سخنگوی مجلس نمایندگان پیشنهاد داده است.

لازم به ذکر از که این بخش از حزب جمهوری‌خواه در چند روز اخیر به‌شدت مخالف ادامه کمک‌های مالی به اوکراین بوده‌اند و به همین خاطر به هیچ لایحه‌ای که شامل کمک مالی باشد، رأی ندادند و در آخر کوین مک‌کارتی با همکاری دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت لایحه‌ای را به تصویب رساند که موجب برانگیختن خشم این اقلیت شد که از قدرت خود برای حذف او با کمک دموکرات‌ها استفاده کردند.

کد خبر 692780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.