خواهر خواندگی بین زنجان و شهرهای صنایع دستی ایجاد شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به ظرفیتی که زنجان در حوزه صنایع دستی دارد؛ امیدواریم یک خواهر خواندگی بین زنجان و شهرهای صنایع دستی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم جلالی، شامگاه دوشنبه دهم مهر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه زنجان در توجه به عناصر هویتی زبانزد است، اظهار: کرد: صنایع دستی هویت شهر زنجان است.

وی با اشاره به سخنرانی خود در اجلاس گردشگری در حوزه صنایع دستی گفت: بنده در این اجلاس گفتم که شاید در دنیای امروز گردشگری یک علم و دانش باشد اما در ایران جزئی از سبک زندگی ایرانی است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من در این اجلاس بین‌المللی به برگزاری جشنواره آش در کنار صنایع دستی اشاره کردم که در آن هم فرهنگ و هم اجتماع و اقتصاد به هم گره خورده است.

جلالی افزود: اینکه ۱۸۰ هنرمند در جشنواره آش زنجان حضور دارد، در واقع یک تبادل تجربه است و طبق بررسی که من کردم تعداد تورهای گردشگری بسیار زیاد است که نشان می‌دهد؛ زنجان مرکز توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال هشت شهر جهانی در جشنواره آش حضور دارند و خوشبختانه با برگزاری این جشنواره یک ژئو کالچر جدید ایجاد شده است و در واقع زنجان یک جغرافیای فرهنگی ایجاد کرده است.

جلالی در ادامه با قدردانی از صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت وام صنایع دستی اضافه کرد: اینکه بخش بانکی و بخش خصوصی در کنار دولت تسهیل‌گری کردند؛ باعث خوشحالی است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به برنامه‌های دولت سیزدهم در حمایت از صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم و برنامه هفتم به موضوع صنایع دستی توجه ویژه شده و این حاصل تلاش همکاران در استان‌هاست و امیدواریم زنجیره صنایع دستی تکمیل شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیتی که زنجان در حوزه صنایع دستی دارد؛ امیدواریم یک خواهر خواندگی بین زنجان و شهرهای صنایع دستی ایجاد شود.

جلالی در پاسخ به خبرنگار ایمنا، به بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در این حوزه مشکلاتی وجود داشت، اما چند سناریو پیش‌بینی کردیم که این موضوع رفع شود.

وی افزود: یکی از سناریوهایی که در این حوزه در نظر گرفته شده بیمه صنعتگران در ازای خرید صنایع دستی از آنهاست یا انعقاد تفاهم نامه با یکی از بیمه‌هاست.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه از برگزاری دومین دوره مهر اصالت ملی خبر داد و اضافه کرد: در سال آینده نشست بین‌الملی در این حوزه برگزاری خواهد شد، همانطور که در سال قبل در این بخش ۳۸ مهر اصالت صادر شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همفکری مجلس یا معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: بر این اساس دهک بندی هنرمندان بر اساس نیاز هنرمندان خواهد بود و فاکتورهای دیگر نادیده گرفته خواهد شد.

جلالی با بیان اینکه رویکرد جدید میراث‌فرهنگی همگرایی بین همه بخش‌ها و استفاده از ظرفیت حداکثری میراث فرهنگی است، اضافه کرد: وزارت خانه انسجام بخشی بین همه دستگاه‌هاست و رویکرد بخشی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی می‌توانیم آموزش را صادر کنیم، افزود: ایجاد هلدینگ برای صادرات صنایع دستی مورد نظر است و این باید به دغدغه تبدیل شود.

جلالی با اشاره به اینکه امروز ما پیگیر ایجاد میزهای تخصصی گمرک هستیم، اضافه کرد: قطعاً این امر موجب کاربردی کردن صنایع دستی خواهد شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ارتباط با بحث بازارچه صنایع دستی در سبزه‌میدان گفت: اسناد مربوط به این بازارچه در سایت به مزایده گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه بازارچه صنایع دستی باید تبدیل به هلدینگ صنایع دستی شود، اضافه کرد: از شهر وادی و شورا بابت اینکه نگاه وسیع و هویت محور که نسبت به صنایع دستی داشتند و اغراض زودهنگام را انجام ندادند، قدردانیم.

جلالی با بیان اینکه موانع قانونی و کمبود اطلاعات، فقدان دانش تجاری داریم، افزود: در این حوزه باید ظرفیت شناسی کنیم که نیاز مقصد چیست و بر اساس آن صادرات داشته باشیم.

وی گفت: ما تمام تلاشمان را کردیم که موانع را برطرف کنیم و برای مشتری داشتن هنر باید به صنعت تبدیل شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ما باید پله پله مؤلفه‌ها را طی کنیم و یک کد گذاری بین‌المللی داشته باشیم و امیدواریم زنجان در این حوزه به الگو تبدیل شود.

کد خبر 692591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.