بازخوانی ماجرای سقوط هواپیمای C۱۳۰ حامل فرماندهان ارتش و سپاه

هفتم مهرماه در تقویم به نام روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نام‌گذاری شده است؛ روزی که پنج فرمانده ارشد جنگ در اثر سقوط هواپیمای C۱۳۰ به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای موفق عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان توانسته بود اندکی از غبار خستگی‌های جنگ نابرابر را از چهره فرماندهان و رزمندگانی که برای دفاع از خاک میهن لباس جهاد را بر تن کرده بودند، بزداید.

هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰ از راه رسید، برخی فرماندهان ارتش و سپاه برای ارائه گزارشی خدمت امام (ره) از عملیات ثامن‌الائمه برای حرکت به سمت پایتخت، در فرودگاه اهواز جمع شدند اما سرنوشت آن‌ها در نزدیکی تهران، به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

در آن روز یک فروند هواپیمای سی -۱۳۰ که حامل سرداران رشید اسلام سرتیپ سیدموسی نامجو، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، یوسف کلاهدوز، قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران، سرتیپ جواد فکوری، مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک، سرلشکر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و محمدعلی جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر با ۳۵ سرنشین دیگر و ۲۷ مجروح و پیکر ۳۲ تن از شهدای عملیات ثامن‌الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در آمد.

هواپیما در ۳۰ مایلی فرودگاه مهرآباد تهران در جنوب‌غربی کهریزک دچار سانحه شد و به علتی نامشخص هر چهار موتور آن خاموش شدند، خلبان تلاش کرد هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند.

در آن حادثه چرخ‌های هواپیما به وسیله دستگیره دستی باز شدند و هواپیما در زمین ناهموار فرود آمدند و پس از طی مسافتی قریب به ۲۷۰ متر بال چپ آن به ناهمواری زمین اصابت کرد که موجب متلاشی شدن و آتش گرفتن آن شد.

بازخوانی ماجرای سقوط هواپیمای C۱۳۰ حامل فرماندهان ارتش و سپاه

فردای آن روز در اطلاعیه‌ای که از سوی ستاد مشترک نیروهای مسلح صادر شد، آمده بود: «بسمه‌تعالی- هموطنان عزیز و شهیدپرور ایران‌، یک فروند هواپیمای سی -۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل شهدا و مجروحین جنگ بوده‌، در روز گذشته از اهواز عازم تهران بود در ساعت ۱۹ شب گذشته دچار سانحه شده و در منطقه میدان تیر کهریزک سقوط می‌نماید. در این حادثه تعدادی از سرنشینان هواپیما نیز شهید و تعدادی مجروح و مصدوم می‌شوند، موضوع تحت بررسی و تحقیق می‌باشد که پس از تکمیل نتیجه به آگاهی هموطنان عزیز خواهد رسید.»

ستاد مشترک در بیانیه دیگری که ساعاتی بعد منتشر کرد با اشاره به اسامی برخی از شهدای این واقعه اعلام نمود مراسم تشییع آنان روز پنجشنبه ۹ مهر برگزار می‌شود. در بیانیه دوم ستاد مشترک نیز آمده بود: «سرلشکر شهید ولی فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ موسی نامجو وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده دانشکده افسری، سرتیپ شهید فکوری وزیر دفاع سابق و فرمانده سابق نیروی هوایی و مشاور رئیس‌ستاد مشترک ارتش و برادر شهید کلاهدوز قائم‌مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حادثه جان‌خراش سقوط هواپیمای سی -۱۳۰ همراه تعداد دیگری از برادران ارتشی و سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین ندای حق را لبیک گفته و در جوار رحمتش قرار گرفتند.»

مطبوعات هم همان روز فهرستی از شهدای احتمالی حادثه سقوط سی -۱۳۰ منتشر کردند که نکته قابل توجه در همه این فهرست‌ها آن بود که نامی از شهید محمد جهان‌آرا در میان آنها به چشم نمی‌خورد. صدا و سیما نیز همچون مطبوعات، اشاره‌ای به نام فرمانده شهید سپاه خرمشهر نکرد. این سکوت خبری ادامه داشت تا حوالی چهلم شهدای سقوط هواپیمای سی -۱۳۰ که سپاه پاسداران در بیانیه دعوت به مراسم چهلمین روز سانحه در مدرسه فیضیه قم در کنار نام ۴ فرمانده شهید ارتش و سپاه به نام شهید محمد جهان‌آرا نیز اشاره کرد.

کد خبر 691499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.