مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

بررسی تعداد مهاجران در هر کشور نسبت به جمعیت کل آن‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر عربستان سعودی، امارات‌متحده‌عربی، ایالات‌متحده‌آمریکا، آلمان و کانادا مهاجرپذیرترین کشورهای جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنا بر داده‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، 67 درصد (تقریباً ۱۱۳.۹ میلیون نفر) از کارگران مهاجر در کشورهای با درآمد بالا، ۲۹ درصد در کشورهای با درآمد متوسط و ۳.۶ درصد در کشورهای کم درآمد زندگی می‌کنند.

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان ترکیبی از سیاست‌های قابل دسترس و پذیرش اجتماعی را در کنار نرخ‌های اشتغال ثابت و کیفیت زندگی خوب برای جمعیت‌های خارجی به نمایش می‌گذارند تا محیطی دل‌پذیر برای مهاجران فراهم کنند. این کشورها دسترسی قانونی، مجوزهای کار یا حتی اقامت دائم را آسان‌تر می‌کنند، البته پارامتر اسکان دائم برای همه کشورها اعمال نمی‌شود و بعضی از این کشورها به‌رغم صدور آسان مجوز کار و زندگی، به آن‌ها حقوق شهروندی نمی‌دهند.

با این وجود سهولت ورود مهاجران در کشورهایی که بیشترین پذیرش را دارند تنها یک جنبه است و یکی از جنبه‌های مهم یک کشور مهاجرپذیر، نگرش جمعیت بومی نسبت به مهاجران به‌شمار می‌رود. جوامع پذیرنده به‌طورکلی دیدگاه‌های مثبت یا خنثی نسبت به مهاجران دارند، تنوع فرهنگی را درک می‌کنند، به آن احترام می‌گذارند و مزایای بالقوه اقتصادی و اجتماعی که مهاجران به ارمغان می‌آورند را به رسمیت می‌شناسند. البته در بعضی موارد پیش می‌آید که این نگرش‌ها در طول زمان دچار تحول می‌شود و علاقه مردمان بومی یک منطقه نسبت به پذیرش مهاجران خارجی در کشور آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، تاجایی‌که بومیان خواهان کاهش سطح مهاجرت در کشور خود می‌شوند. یکی از دلایل این است که مهاجران با قبول دستمزدهای پایین برای اشتغال در یک بخش باعث وارد آمدن آسیب به بدنه اقتصادی آن کشور می‌شوند. انتظارات پایین‌تر مهاجران برای دستمزد در طولانی‌مدت به نفع استخدام‌کنندگان است، اما با پر شدن فرصت‌های کاری توسط مهاجران، به بومیان آسیب می‌رساند.

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

کدام کشور بیشترین مهاجر را دارد؟

ایالات‌متحده‌آمریکا میزبان بیشترین مهاجران جهان است که جمعیت آن‌ها به بیش از ۵۰.۶ میلیون نفر می‌رسد. این تعداد به آن معنی است که از جمعیت فعلی ۳۳۱ میلیون نفری این کشور، ۱۵ درصد را مهاجران تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها از کشورهای مکزیک، چین و هند به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

ایالات‌متحده مهاجران را جذب می‌کند، زیرا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ است و تولید ناخالص داخلی آن به ۲۵.۵ تریلیون دلار می‌رسد. این کشور نویدبخش آینده‌ای بهتری برای کسانی است که با رؤیای بهبود زندگی خود مهاجرت می‌کنند و فرصت‌ها، دستمزدهای رقابتی و استاندارد زندگی نسبتاً بالایی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی آن در بین بهترین‌ها در جهان قرار دارند و تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کنند.

با این حال اختلافات نژادی و تحمل‌ناپذیری نسبت به فرهنگ‌های دیگر یک پویایی در حال تغییر در آمریکا شکل داده است و ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها خواستار کاهش تعداد مهاجران ورودی به کشور خود هستند. ۳۷ درصد از آن‌ها نیز باور دارند که مهاجران باعث آسیب‌های اقتصادی به کشور شده‌اند.

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۲۳

با در نظر گرفتن فرصت‌های شغلی برای جمعیت متولد خارج از کشور و جذابیت برای کارگران ماهر، نیوزلند بهترین کشور برای مهاجران در سال ۲۰۲۳ است. اگرچه تعداد مهاجران فعلی این کشور تنها به ۱.۴ میلیون نفر می‌رسد، نرخ پذیرش روبه‌رشد برای مهاجران چشم‌اندازی قوی را برای مهاجران ورودی به این کشور ارائه می‌کند.

علاوه بر این، طبق نظرسنجی‌ها ۵۴ درصد از نیوزلندی‌ها احساس می‌کنند که مهاجران کشورشان را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل می‌کنند و از سرزنده‌تر شدن کشور خود به‌واسطه ورود مردمی با فرهنگ‌های مختلف بسیار رضایت دارند.

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان بر اساس میانگین تعداد مهاجران فعلی هر کشور در کل جمعیت آن رتبه‌بندی می‌شوند. برای به‌دست آمدن امتیازات ترکیبی این کشورها، ابتدا کشورهایی که بیشترین پذیرش را برای مهاجران دارند، بر اساس تعداد مهاجران فعلی خود رتبه‌بندی شده‌اند.

پس از آن تعداد مهاجران این کشورها در کل جمعیت مورد بررسی قرار گرفته و کشورها بر اساس تعداد مهاجران و درصد جمعیتی که در آن‌ها از مهاجران تشکیل شده است درجه‌بندی می‌شوند. برای به دست آوردن امتیازات ترکیبی برای کشورهایی که بیشترین پذیرش مهاجران را دارند، میانگین رتبه‌های به‌دست‌آمده گرفته می‌شود. بر این مبنا در حال حاضر عربستان سعودی، امارات‌متحده‌عربی، ایالات‌متحده‌آمریکا، آلمان و کانادا پنج کشور جهان با بیشترین جمعیت مهاجر محسوب می‌شوند.

عربستان سعودی، مهاجرپذیرترین کشور جهان

عربستان سعودی در صدر فهرست مهاجرپذیرترین کشورهای جهان قرار دارد. درصد مهاجران این کشور در کل جمعیت با رتبه‌بندی ترکیبی ۱ و تعداد مهاجران ۱۳.۵ میلیون نفر، در حالت کلی ۳۸.۶ درصد است. به این معنی که ۳۸.۶ درصد از جمعیت عربستان صعودی را مهاجران تشکیل می‌دهند. این امر نشان‌دهنده سیاست‌های قوی مهاجرپذیری عربستان است. اکثر مهاجران این کشور به‌دلیل ارائه فرصت‌های شغلی مناسب از جنوب شرق آسیا به آنجا مهاجرت می‌کنند و تقریباً همه آن‌ها کارگر یا بازدیدکننده موقت محسوب می‌شوند، زیرا به‌رغم زندگی چندین ساله در این کشور هرگز از حقوق شهروندی برخوردار نخواهند شد.

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

امارات‌متحده‌عربی، بالاترین درصد جمعیت مهاجر

درصد مهاجران در کل جمعیت امارات‌متحده‌عربی با رتبه‌بندی ترکیبی ۲ و تعداد مهاجران ۸.۷ میلیون نفر، دارای برابر با ۸۸.۱ درصد است. به این ترتیب امارات‌متحده‌عربی بالاترین درصد جمعیت مهاجر را در سراسر جهان دارد. هند، پاکستان، بنگلادش و فیلیپین با به دست آوردن فرصت‌های شغلی در زمینه گردشگری، ساخت‌وساز، کمک‌های داخلی و مهمان‌نوازی به جذب مهاجران به این کشور کمک می‌کنند.

مهاجران امارات‌متحده‌عربی به‌رغم مواجهه با چالش‌های فرهنگی-اجتماعی مهم و سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی، به‌دنبال شرایط زندگی بهتر، دستمزدهای بالاتر و چشم‌اندازهای شغلی بهتر راهی این منطقه می‌شوند.

ایالات متحده آمریکا، بیشترین جمعیت مهاجر

وضعیت مهاجرت در ایالات‌متحده‌آمریکا به‌دلیل وابستگی‌ها و بی‌زاری‌های سیاسی این کشور چند وجهی است. از سال ۲۰۲۳ بیشتر مهاجران این کشور از مکزیک، چین، هند و فیلیپین آمده‌اند و انگیزه آن‌ها فرصت‌هایی برای معیشت بهتر، تحصیل، پیوستن به خانواده یا فرار از بی‌ثباتی‌های سیاسی یا خشونت بوده است، اما وضعیت ایالات‌متحده پیچیده است و با تغییر سیاست‌ها، شرایط اقتصادی و نگرش‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. با این وجود آمریکا با درصد مهاجران ۱۵.۳ درصدی در کل جمعیت، رتبه‌بندی ترکیبی ۳ و تعداد مهاجران ۵۰.۶ میلیون نفری در حال حاضر، سومین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص داده است. ایالات‌متحده در حال حاضر بیشترین جمعیت مهاجر را درون مرزهای خود جا داده است.

آلمان، محبوب میان مهاجران

رتبه‌بندی ترکیبی آلمان ۴، تعداد مهاجران فعلی آن ۱۵.۸ میلیون نفر و درصد مهاجران آن در کل جمعیت ۱۸.۸ درصد است. آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا است و به لحاظ تعداد مهاجران در رتبه بالایی قرار دارد که اکثر آن‌ها از ترکیه، لهستان و روسیه می‌آیند. این کشور میان مهاجران بسیار محبوب است و آن‌ها را به‌واسطه اقتصاد قوی، سیستم رفاه اجتماعی پیشرفته و روابط تاریخی-فرهنگی با بسیاری از دیگر کشورها به خود جذب می‌کند.

کانادا، سیاست‌های مهاجرتی فراگیر

کانادا با رتبه‌بندی ترکیبی ۵، تعداد مهاجران فعلی ۸ میلیون نفر و درصد جمعیت ۲۲ درصدی مهاجران در کل جمعیت کشور، پنجمین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص داده است. سیاست‌های مهاجرتی فراگیر کانادا باعث می‌شود این کشور سالانه شاهد هجوم مهاجران زیادی از هند، چین و فیلیپین باشد. این افراد به‌دلیل عواملی مانند فرصت‌های اقتصادی، پیوستن به خانواده‌های خود، دستیابی به استانداردهای بالای زندگی، آموزش با کیفیت و فرصت‌های رشد شغلی به کانادا مهاجرت می‌کنند.

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

کد خبر 691073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.