پایدارترین سازه‌های معماری سال ۲۰۲۳

سازه‌های پایدار بسیاری در نقاط مختلف دنیا در حال احداث است و به نظر می‌رسد با طراحی‌های منحصر به فرد خود آینده معماری جهان را شکل خواهند داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتشار ویروس کرونا تکمیل بسیاری از پروژه‌های شگفت‌انگیز معماری جهان را با تأخیر مواجه کرد، با این حال در سال جاری بسیاری از آن‌ها با سرعت در حال انجام است. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که نمونه‌های برتر معماری‌های در حال احداث سال جاری به حدی شگفت‌انگیز است که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای توسعه سازه‌های مشابه در آینده عمل کند و به ایجاد تحول در معماری دنیا منجر شود. در ادامه به معرفی بهترین سازه‌های در حال احداث جهان می‌پردازیم که به نظر می‌رسد آینده معماری جهان را از آن خود کنند.

توسعه مسکونی نوردو در کپنهاگ

کپنهاگ، پایتخت دانمارک، در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت معماری یونسکو شناخته شده است. این شهر میزبان سازه‌های پایدار بی‌شماری است و به واسطه همین ویژگی، به عنوان الگویی برای توسعه شهرهای پایدار عمل می‌کند. از مهم‌ترین توسعه‌های مسکونی شهر می‌توان به طراحی دوباره یکی از مناطق صنعتی قدیمی اشاره کرد که امروزه به محله‌ای هوشمند و دوستدار پیاده‌روی تبدیل شده است. نیروی مورد نیاز سراسر منطقه از انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود و این در حالی است که مسیری بسیار پیشرفته، ساکنان شهر را از طریق دوچرخه‌سواری به مرکز پایتخت دانمارک هدایت می‌کند. انبارهای بتنی و قدیمی منطقه جای خود را به دفاتر کاری و واحدهای مسکونی داده در حالی که بخشی از جزیره نیز به اداره‌ای برای سازمان ملل متحد اختصاص داده شده است.

جالب است بدانید که گروهی از معماران هلندی به‌تازگی توسعه مجموعه جدیدی از سازه‌ها به نام نوردو (Nordo) را در این منطقه آغاز کرده‌اند که نمادی از تحولات معماری جهانی است. سراسر نمای سازه‌های این مجموعه با الهام از تاریخ صنعتی منطقه به رنگ آجری است در حالی که باغ‌های عمومی و بالکن‌های بزرگ بر بام سازه‌ها از ویژگی‌های مهم تمام ۱۱۵ واحد مسکونی موجود در مجموعه به‌شمار می‌رود.

پایدارترین سازه‌های معماری سال ۲۰۲۳

مرکز فرهنگی لولا مورا در آرژانتین

سان سالوادور ده خوخوئی، شهری در آرژانتین، در یکی از جنگل‌های اطراف خود میزبان یک مرکز فرهنگی جدید به نام لولا مورا است که به احترام مجسمه‌ساز پرآوازه کشور در اوایل قرن بیستم و از اولین هنرمندان زن جهان، به این عنوان نام‌گذاری شده است. تکمیل این پروژه هنوز به پایان نرسیده، با این حال سراسر آن با آثاری از هنرمند نام‌برده مزین شده است. علاوه بر این قرار است یک مرکز بزرگ ترجمه، رستوران، کتابخانه و کارگاهی برای برقراری ارتباط مردم با هنرمندان برجسته کشور در این سازه احداث شود.

مرکز فرهنگی لولا مورا که چشم‌اندازی شبیه به یک قلم مخصوص مجسمه‌سازی دارد، کاملاً دوستدار محیط زیست است چراکه تمام نیروی مورد نیاز آن از انرژی تجدیدپذیر تأمین خواهد شد. این نیرو را توربین‌های بادی و مزارع خورشیدی تعبیه شده در تمام اطراف آن فراهم خواهد آورد و جالب این‌که میزان انرژی تولید شده از آن‌ها ۲۰ درصد بیش از نیروی مورد نیاز خود سازه خواهد بود و در شبکه شهری سان سالوادور ده خوخوئی جریان خواهد یافت.

پایدارترین سازه‌های معماری سال ۲۰۲۳

خانه خانوادگی ابراهیمی در ابوظبی

تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت امارات متحده عربی را مسلمانان تشکیل می‌دهند اما در مجتمع‌های بین ادیان ابوظبی، پایتخت کشور، تلفیقی از سه مذهب ابراهیمی یعنی مسلمان، مسیحی و یهودی به میزان تقریباً برابر حضور دارند. سه پاویون مکعبی با اندازه‌های برابر به عنوان مسجد، کنیسه و کلیسا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با هماهنگی ظاهری خود، چشم‌اندازی بسیار شگفت‌انگیز برای منطقه ایجاد کرده است. مکعب‌ها با وجود برخورداری از ظاهرهای بسیار شبیه به هم، هر یک رو به جهت متفاوتی احداث شده است. البته این سازه‌ها علاوه بر مکان‌هایی برای عبادت، به عنوان فضاهایی برای برقراری ارتباط مردم به منظور تبادل فرهنگی و ایجاد حس برابر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این منظور، سازه چهارمی نیز در حال احداث و قرار است به عنوان به عنوان فضایی آموزشی برای تمام بازدیدکنندگان سازه‌های خانواده ابراهیمی عمل کند.

پایدارترین سازه‌های معماری سال ۲۰۲۳

ساختمان مردیکا ۱۱۸ در کوالالامپور

ساختمان مردیکا ۱۱۸ در ارتفاع دو هزار و ۲۲۷ فوت از سطح کوالالامپور، پایتخت مالزی، اکنون دومین ساختمان مرتفع جهان (پس از برج خلیفه در دبی) به‌حساب می‌آید و یکی از چهار آسمان‌خراش جهان با ارتفاع بیش از ۶۰۰ متر است. احداث این سازه قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ به پایان برسد و مراکز مختلفی مانند یک مرکز خرید به مساحت یک میلیون فوت مربع، سالن تئاتری با هزار ظرفیت، دفاتر اداری مختلف، یک هتل مجلل و بلندترین سکوی بازدید جنوب شرقی آسیا را در بر گیرد.

پایدارترین سازه‌های معماری سال ۲۰۲۳

موزه Destination Crenshaw در لس‌آنجلس

زمانی که احداث یکی از خطوط متروی لس‌آنجلس در آمریکا تقسیم بلوار کرنشاو را به دو قسمت در پی داشت، ساکنان منطقه تاریخی سیاه‌پوست‌نشینان تصمیم گرفتند از این فرصت به نفع خود بهره بگیرند و موزه‌ای با هدف تاریخ و فرهنگ آمریکایی‌های آفریقایی تبار احداث کنند. این سازه در یکی از مناطق شهر با کمترین سرمایه‌گذاری مدیران برای توسعه در حال احداث و تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار از نهادهای دولتی و خصوصی برای تکمیل آن هزینه شده است. طراحان پروژه یکی از مهم‌ترین اهداف خود برای ایجاد این سازه را تبدیل کرنشاو به یکی از مناطق گردشگری لس‌آنجلس معرفی کرده‌اند و امیدوار هستند از این طریق بتوانند به رونق اقتصادی منطقه کمک کنند. موزه Destination Crenshaw یک فضای فرهنگی به طول ۱.۳ مایل را در بر گرفته و قرار است در سراسر خود در پیاده‌روها، ۱۰ پارک عمومی جدید، مبلمان شهری و بیش از ۱۰۰ اثر هنری مربوط به نژاد و فرهنگ سیاه‌پوستان محصور شود. آثار هنری هیند وایلی، از هنرمندان پیشرو آمریکایی آفریقایی که به ترسیم تصاویری از سیاه‌پوستان بزرگ آمریکا می‌پردازد، از مهم‌ترین المان‌های زیباسازی در این سازه خواهد بود که در نقاط مختلف آن به چشم خواهد خورد.

اگرچه معماران موزه Destination Crenshaw ادعا کرده‌اند که احداث پروژه در سال ۲۰۲۳ به پایان نخواهد رسید، با این حال طراحی این موزه یکی از شگفت‌انگیزترین آثار معماری جهان در سال جاری به‌حساب می‌آید که آینده معماری جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پایدارترین سازه‌های معماری سال ۲۰۲۳

کد خبر 690510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.