کشف بیش از ۱۰۰۰ اثر دوره ایلامی کرمانشاه

سرپرست هیئت باستان‌شناسی در تپه تیلینه کرمانشاه گفت: باستان­شناسان در کاوش­ اضطراری اخیر در این تپه آثار با اهمیتی از آغاز دوره ایلامی یافتند و بیش از هزار مُهر کشف شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی با اعلام اینکه باستان‌شناسان در کاوش اضطراری اخیر در این تپه آثار با اهمیتی از آغاز دوره ایلامی یافتند و بیش از یکهزار مُهر کشف کردند، اظهار کرد: با توجه به تخریب‌های گسترده صورت گرفته در این تپه و خاک‌برداری‌های انجام شده طی سالیان طولانی در این مکان و به ویژه اهمیت یافته‌های سطحی آن برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد، کاوش اضطراری محوطه آغاز شده است.

وی افزود: در این کاوش‌ها علاوه بر قطعات سفال، تاکنون شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیای شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مُهرهای گلی کشف شده که به فرهنگ آغاز ایلامی تعلق دارد که در نوع خود در غرب ایران بی‌مانند است.

کشف بیش از ۱۰۰۰ اثر دوره ایلامی کرمانشاه

سرپرست هیئت باستان‌شناسی در تپه تیلینه کرمانشاه بیان کرد: این یافته‌ها نخستین مواد باستان‌شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما درباره وضعیت غرب ایران در هزاره چهارم پیش از میلاد به وجود خواهند آورد.

وی خاطرنشان کرد: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوان‌های نیز به دست آمد که نشان می‌دهد تپه تیلینه در دوره آغاز ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است.

خسروی با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد، اظهار امیدواری کرد: با ادامه کاوش‌ها، اطلاعات بیشتری درباره ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه به دست آید.

کد خبر 690348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.