گره ۱۲ ساله باز شد /  آزادراه اصفهان-شیراز مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد

آزادراه اصفهان-شیراز پس از ۱۲ سال قرار است در مهرماه و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرارداد آزادراه اصفهان شیراز اواخر سال ۹۱ منعقد شد و بر اساس آن قرار بود این مسیر آزادراهی سال ۹۵ افتتاح شود، اما مهم‌ترین مانع برای افتتاح این آزادراه، تأمین اعتبار است، آزادراهی که به طول ۲۲۴ کیلومتر یکی از بزرگترین آزادراه‌های کشور است و علاوه بر مزایای اقتصادی فراوان، فاصله اصفهان تا شیراز را نیز دو ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر علی اصفهان شیراز ۴۸۵ کیلومتر طول دارد که آزادراه منجر به کوتاه شدن ۱۳۰ کیلومتر از این مسیر شده و دو ساعت در زمان صرف صرفه‌جویی خواهد داشت.

بر اساس اعلام مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور و مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان تاکنون بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که ۵۰ درصد آن توسط دولت و مابقی مربوط به طرف مشارکت بوده است. همچنین قطعه یک تا ۶ این پروژه که ایزدخواست تا سه راهی تنگ خیاره پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۷ درصدی دارد. آنطور که استاندار فارس اعلام کرده است.

همچنین نصب علائم از سمت ایزدخواست آباده و مراحل اجرای ۲۰ کیلومتر باقیمانده از نیوجرسی و همچنین روشنایی مسیر و ایستگاه‌های اورژانس و پلیس و مجتمع‌های بین راهی و جایگاه‌های سوخت نیز در حد مورد نیاز در حال انجام است که تا قبل از افتتاح پروژه اجرا و مستقر خواهند شد.

گره ۱۲ ساله باز شد /  آزادراه اصفهان-شیراز مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد

دولت سیزدهم در راستای اجرای سیاست‌های خود و تکمیل کریدورهای کشور به ویژه کریدور شمال به جنوب که بخش مهمی از آن با تکمیل آزادراه اصفهان شیراز تکمیل می‌شود، حمایت ویژه‌ای از این پروژه داشته و به دنبال آن بوده که با ایجاد جذابیت‌های لازم، زمینه را برای ورود بخش خصوصی به این پروژه فراهم کند.

طول محور این آزادراه در استان اصفهان ۱۱۶ کیلومتر و در استان فارس ۲۳۵ کیلومتر است. کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات و خسارات جانی ناشی از آن تا ۵۵۰ نفر و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال از جمله مزایای این پروژه است.

این پروژه ابتدا با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و در ادامه با درخواست وزارت راه و شهرسازی شرکت عمران شهر جدید صدرا نیز به این پروژه اضافه شد که یکی از تأمین کنندگان مالی آن است.

قطعه هفتم این پروژه نیز غرب شیراز را به شهرستان بیضا وصل می‌کند که ۱۲.۵ کیلومتر طول داشته و پیشرفت فیزیکی آن ۶۰ درصد است. بزرگترین پل آزادراهی کشور به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در این پروژه و مابین ۲ دره مستقر شده و طول آن ۲۶۴ متر و ارتفاع آن ۱۰۷ متر برآورد می‌شود. همچنین حدود ۶۰ کیلومتر از این آزادراه برای دوام بیشتر به جای آسفالت رویه بتنی دارد.

گره ۱۲ ساله باز شد /  آزادراه اصفهان-شیراز مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد

آنطور که وزارت راه و شهرسازی وعده داده بود دولت سیزدهم برنامه داشت این آزادراه را در نیمه اول سال جاری افتتاح کند.

«محمود ملازینل» سرپرست معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌ها درباره زمان افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان گفته است: این آزادراه به طول ۲۱۰ کیلومتر از محدوده «ایزدخواست» شروع می‌شود و جزو طولانی‌ترین پروژه‌های آزادراهی است که در هفته نخست مهرماه در یک مرحله با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

آنطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: در قطعات یک تا ۶ پروژه کارها تقریباً پایان یافته و عملیات نصب علائم ترافیکی و ایمنی در حال انجام است.

بذرپاش افزود: تکمیل قطعه هفت این پروژه که پیشرفت خوبی دارد نیز در دستور کار است اما کار بزرگ‌تری که تعریف شده اینکه این قطعه در حقیقت ادامه آزادراه به سمت بوشهر است چرا که این زنجیره کریدوری شمال به جنوب ما در حوزه آزادراهی باید تکمیل شود و به سمت استان بوشهر ادامه یابد.

وی ادامه داد: این زنجیره آزادراهی عملاً باید به دریا متصل شود چرا که وقتی به دریا متصل می‌شود می‌توانیم بگوییم که اقتصاد دریا را هم ضمیمه کرده‌ایم تا بتوانیم زیرساخت‌های کشور را در خدمت دریا قرار دهیم و به رشد و شکوفایی بخش‌های مختلف در مجاورت این آزادراه کمک کند و همه شهرها و استان‌های در مسیر بهره لازم را ببرند.

گره ۱۲ ساله باز شد /  آزادراه اصفهان-شیراز مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد

آزادراه شیراز- اصفهان مهر ماه به بهره برداری می‌رسد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم شهریورماه_ از بهره برداری آزادراه ۲۳۰ کیلومتری شیراز - اصفهان در مهر امسال با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: تردد آزمایشی از این آزادراه آغاز شده، اما این طرح در مهرماه به طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تا پایان سال هر ماه یک طرح بزرگ ملی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی تقدیم مردم می‌شود.

با بهره برداری از این آزادراه رکورد طولانی‌ترین افتتاح جاده‌ای در ۱۰ سال اخیر شکسته می‌شود چراکه در چند دهه اخیر در بخش دریلی در چندین مسیر افتتاحیه‌هایی تا ۲۳۰ کیلومتر داشته‌ایم اما بخش جاده‌ای از افتتاح همزمان راه به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر محروم بوده است.

این آزادراه فقط بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است و برای ادامه آن تا بوشهر نیازمند جذب سرمایه گذار هستیم، دولت سیزدهم نیز به دنبال آن است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال به جنوب را تکمیل کند. بهره برداری از این آزادراه ارزش اقتصادی قابل توجهی داشت و گام مهمی در ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر تزریق منابع مالی به این پروژه سرعت گرفته است تا در سفر رئیس جمهور به استان فارس شاهد افتتاح این ابرپروژه ریلی باشیم. این در حالیست که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آمارها از پیشرفت کند این پروژه حکایت داشت.

بر اساس آمار و گزارش‌های موجود، آزادراه اصفهان شیراز در پایان اردیبهشت ماه ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا امروز به ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. باقیمانده اقدامات لازم برای تکمیل این آزادراه شامل عملیاتی همچون تکمیل درزهای انبساط پل‌هاست و ملزوماتی همچون نصب جان پناه در نقاط پرتگاهی و روی پل‌ها، علائم ترافیکی و خط کشی نیز از جمله اقدامی است که انجام آن در ایمنی این مسیر نقش قابل توجهی دارد.

کد خبر 688887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.