بهره‌مندی از رواناب‌ها و سیلاب‌های منطقه برای احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی گفت: امسال هواشناسی بارش‌های فرانرمال را در پاییز پیش‌بینی کرده است، به همین دلیل بهره‌مندی از رواناب‌ها و سیلاب‌های منطقه را در دستور کار قرار داده‌ایم و ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آن‌ها را به دریاچه انتقال خواهیم داد.

محمدصادق معتمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از وضعیت فعلی دریاچه مربوط به بارش‌ها است. وضعیت امروز دریاچه حاصل شرایط چندین دهه گذشته است و اگر به مصاحبه‌های قبل از انقلاب رجوع کنید موضوع خشکی دریاچه ارومیه از آن زمان مطرح بوده است.

وی افزود: امسال با کاهش بارش‌ها در حوضه دریاچه روبه‌رو بودیم، به نحوی که در مقطع زمانی ۱۵ ساله و ۵۰ ساله به ترتیب ۱۰ و ۱۱ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی در استان به صورت افزایش دما خود را نشان می‌دهد و امسال وضعیت گرمای هوا بی سابقه بود.

معتمدیان تصریح کرد: تغییر بارش‌ها یکی دیگر از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است، بارش‌ها از برف به باران تغییر یافته است. اسفندماه ۱۴۰۱ سطح برفی حوضه آبریز دریاچه ۱۲ درصد بود در حالی که این میزان یک سال قبل‌تر از آن ۲۲ درصد را نشان می‌دهد، همچنین ارتفاع برف در سرشاخه‌های رودخانه‌های استان امسال ۳۴.۵ سانتی متر است در حالی این میزان سال گذشته ۷۷.۵ سانتی متر بود.

وی تاکید کرد: برنامه‌ای تحت عنوان برنامه ۲۶ گانه در حوزه‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری ترسیم شده بود که مهم‌ترین آن انتقال آب از کانی سیب، پساب تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز و لایروبی رودخانه‌ها بود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در دولت سیزدهم سیاست اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: انتقال آب از کانی سیب مهم‌ترین پروژه زیست‌محیطی غرب آسیا محسوب می‌شود و این قول را به مردم می‌دهیم که هر سه ماه یک بار افتتاح پروژه نیمه‌تمام مربوط به دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.

معتمدیان اضافه کرد: یکی از پروژه‌ها با تخصیص اعتبارات ویژه فاز دوم، انتقال آب از منطقه بادین آباد به کانی سیب است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: هفته گذشته از محل منابع دولت و وزارت نیرو، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آب منطقه‌ای تخصیص پیدا کرده است و چندین هزار هکتار اراضی که مکانیزاسیون آبیاری آن‌ها نیمه‌کاره مانده بود، مکانیزه شد و به آبیاری تحت فشار تجهیز خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: اختصاص حقابه به دریاچه و رهاسازی آب را در پاییز خواهیم داشت و با افزایش نظارت‌ها تلاش داریم حداکثر کنترل و نظارت را برای رساندن آب به دریاچه ارومیه داشته باشیم، در حوزه نظارتی و سلبی نیز با هر فردی که به حقوق عمومی مردم تعرض کند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

معتمدیان اظهار کرد: امسال هواشناسی بارش‌های فرانرمال را در پاییز پیش‌بینی کرده است، به همین دلیل بهره‌مندی از رواناب‌ها و سیلاب‌های منطقه را در دستور کار قرار داده‌ایم و ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آن‌ها را به دریاچه انتقال خواهیم داد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: دولت مصمم به احیای دریاچه ارومیه است و از تمام ظرفیت‌های دولت، مردم و مردمی‌سازی فعالیت‌ها بهره‌مند خواهیم شد.

کد خبر 688812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.