تفاوت عفونت باکتریایی و ویروسی چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان شیوع عفونت‌های ویروسی بیشتر از عفونت‌های باکتریایی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که علائم خاص مانند تب، سرفه و عطسه را تجربه می‌کنیم، به این معنا است که توسط عوامل بیماری‌زا آلوده شده‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در این شرایط انجام می‌دهیم این است که بدون اینکه بدانیم به چه نوع عفونتی مبتلا شده‌ایم دارو مصرف می‌کنیم، این کار باعث افزایش مقاومت در برابر داروها می‌شود.

به گفته متخصصان، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و باعث بروز علائمی مانند تب، سرفه و اسهال می‌شوند. عفونت‌های ویروسی معمولاً با تب ناگهانی و بالا شروع می‌‎شوند. البته اغلب کوتاه مدت هستند و در عرض کمتر از یک هفته برطرف می‌شوند. در صورتی که علائم بیش از یک هفته ادامه پیدا کند، فرد مشکوک به ابتلا به عفونت باکتریایی است.

عفونت‌های باکتریایی معمولاً به تدریج پیشرفت می‌کنند و باعث بروز علائم شدیدتر و طولانی مدت‌تری می‌‏شوند. اگر در طول دوره بیماری تب با درمان آنتی‌بیوتیک کاهش پیدا کند، بیشتر نشان‌دهنده عفونت ویروسی است. اگر تب بیش از سه روز ادامه پیدا کرد و فرد بیمار دچار علائم دیگری مانند تنگی نفس شد، فرد درگیر عفونت باکتریایی شده باشد، لازم است درمان با آنتی‌بیوتیک را شروع کند.

عفونت‌های ویروسی معمولاً با تب، سرفه و اسهال پدیدار می‌شود و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند سینوزیت و برونشیت شود. از سوی دیگر، عفونت‌های باکتریایی ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شدیدتر مانند ذات‌الریه شود که از طریق تصویربرداری اشعه ایکس مشخص می‌‎شود. میزان شیوع عفونت‌های ویروسی بیشتر از عفونت‌های باکتریایی است. اگر چندین نفر در یک خانواده یا جامعه به صورت همزمان علائم مشابهی را تجربه کردند، نشان‌دهنده یک عفونت ویروسی است، زیرا عفونت‌های باکتریایی به صورت اپیدمی گسترش نمی‌یابد.

به منظور درمان عفونت‌های باکتریایی باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنیم. آنتی‌بیوتیک‌ها از رشد باکتری‌ها و تبدیل شدن به یک وضعیت تهدیدکننده زندگی جلوگیری می‌کنند. در حالی که برای عفونت‌های ویروسی لازم است دوره درمان تکمیل شود. البته ممکن است پزشکان برای تسکین علائم مربوط به عفونت ویروسی داروهایی مانند ایبوپروفن را تجویز کنند. توصیه شده است در صورت مبتلا شدن به عفونت ویروسی به میزان زیادی مایعات بنوشید تا سیستم ایمنی بتواند ویروس را از بدن دفع کند. گاهی اوقات در صورتی که عفونت ویروسی برای مدت طولانی در بدن افراد باقی بماند، به عفونت باکتریایی تبدیل می‌شود که ممکن است نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشد.

کد خبر 688248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.