افتتاح طرح غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی در نایین

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین گفت: طرح غربال‌گری بیماری‌های متابولیک ارثی در شهرستان نایین همزمان با سایر نقاط استان اصفهان با هدف شناسایی ۵۴ نوع بیماری و درمان ۵۰ بیماری در مرکز خدمات جامع سلامت شهدای نایین، افتتاح شد.

امیر عبدالله قاسمی در حاشیه افتتاح طرح غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان با هدف درمان ۵۰ نوع بیماری متابولیک ارثی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادی از دسته بیماری‌هایی است که نوزادان از بدو تولد به آن مبتلا هستند.

وی ادامه داد: اگر این بیماری‌ها زود تشخیص داده نشود و مداخله و درمان لازم صورت نگیرد، منجر به اختلالات ذهنی، حسی و حرکتی در کودک شود و فرد را مادام‌العمر درگیر عقب ماندگی ذهنی یا ناهنجاری‌های جسمی و حرکتی کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نائین با بیان اینکه تنها یکی از این بیماری‌های متابولیک ارثی تا به امروز در سطح کشور غربالگری شده بود، خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر در بعضی استان‌های کشور به صورت آزمایشی، غربالگری این ۵۴ نوع بیماری و درمان ۵۰ بیماری از میان آن‌ها انجام شده است و این طرح امروز در شهرستان نائین همزمان با سایر نقاط استان اصفهان افتتاح شد.

قاسمی افزود: با انجام این طرح غربالگری و نمونه‌گیری خون پاشنه پای نوزاد در سن ۳ تا ۵ روزگی و آزمایش روی این قطرات خونی، می‌توانیم ۵۴ بیماری که به صورت ارثی به نوزاد منتقل شده است را در بدو تولد تشخیص دهیم.

وی گفت: درمان این بیماری‌ها بسته به نوع اختلال متفاوت است، بعضی از این بیماری‌ها با دارو و بعضی با محدود کردن شیر مادر و شیرخشک قابل درمان است، اما تاکید ما برای مراجعه، روز سوم یا پنجم تولد نوزاد است.

کد خبر 687994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.