کرامت بر باد رفته؛ اعتبار باد آورده!

در آستانه سالگرد هجمه شدید رسانه‌ای علیه ایران، رسانه های فارسی زبان موج جدیدی از عملیات روانی را به بهانه حقوق زنان در دستور کار قرار داده‌اند، درحالیکه مجریان زن همین شبکه‌ها، برای حفظ کرامت انسانی خود مجبور به کناره‌گیری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شهرکی با نام مستعار سیما ثابت، جدیدترین نامی است که اخیراً اسمش با پرونده آزار جنسی زنان در شبکه‌های فارسی زبان گره خورده است، او که سال‌ها در bbc فارسی مشغول بود و از پنج سال پیش به تلویزیون ایران اینترنشنال پیوست از دقیقاً یکسال گذشته همزمان با مرگ مهسا امینی سعی کرد یکی از ژاندارک‌هایی باشد که به دنبال احقاق حقوق زنان است.

سیما ثابت پس از ساعت‌ها برنامه در تلویزیون ایران اینترنشنال چندی پیش در یک خداحافظی توئیتری از پایان خود و چشم اندازش در این تلویزیون ضد ایرانی خبر دارد، وی در این پیام توئیتری خود تاکید می‌کند که «ناگزیر شدم بین کار در شرایطی خاص و کرامت انسانی، دومی را انتخاب کنم.» همزمان با این خداحافظی، یک چت منتسب به او منتشر شد که در آن عنوان شده بود از سوی یکی از مجریان این شبکه مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

کرامت بر باد رفته؛ اعتبار باد آورده!

با پایان سیما ثابت حامی دروغین حقوق زنان، پرونده مجریان دیگر نظیر پریسا سحرخیز، شبنم رئیسی و طناز خامه که در شبکه‌های منو و تو، بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال موارد مشابه داشتند زنده شود.

گاه یکی چون پریسا سحرخیز که کارش را با ادعای دغدغه‌های مسائل زنان در شبکه تلویزیونی من‌وتو آغاز کرده بود، سکوت را جایز ندانسته و اعلام می‌کند چون قبول نکرده است مانند سایر مدیران و همکارانش در این شبکه تلویزیونی روابطی خارج از چارچوب زناشویی داشته باشد، ناچار به ترک کارش شده است و گاه یکی چون «پونه قدوسی» صدای مخاطبانی را که روی خط زنده از او می‌پرسیدند آیا موضوع تجاوز صادق صبا به او صحت داشته یا نه، قطع می‌کند تا با سکوت به این موضوع خاتمه دهد.

یکی مانند «نفیسه کوهنورد» چنین روابطی را عادی می‌داند و یکی چون سیما ثابت با رمز و کنایه از آن حرف می‌زند. هک فیس‌بوک، حذف مجری از رسانه و طرح موضوعات انحرافی بعد از هر افشاگری نیز ازجمله ترفندهای صاحبان رسانه و حامیان پرقدرت پشت‌پرده است که اجازه ندهند سریال آزار جنسی زنان در شبکه‌های فارسی‌زبان که بیش از هرچیز به شعار «آزادی بیان» و «آزادی زنان» تأکید می‌نمایند، توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.

با این حال واپسین قسمت این سریال، یعنی حذف علی‌الظاهر داوطلبانه مجری ایران اینترنشنال، این موضوع را در افکار عمومی ثابت کرد که شبکه‌های فارسی زبانی که تلاش دارند، ماهیت براندازانه و تجزیه‌طلبانه خود را در پوشش رسانه پنهان کنند و لقلقه زبانشان هم آزادی بیان و حقوق زنان است، کارنامه‌ای سیاهی در حفظ کرامت و شأن زن دارند.

کرامت بر باد رفته؛ اعتبار باد آورده!

صاحبان این رسانه‌ها بعد از هر رسوایی تلاش دارند، افکار عمومی را با خبری دیگر منحرف کنند، همان‌طوری که پس از حذف سیما ثابت شبکه ایران اینترنشنال در برنامه‌های متعددی مدعی شد که یکی از مورد اعتمادترین شبکه‌های فارسی زبان است، این شبکه برای اثبات ادعای خود به مرکزی به نام بمان استناد کرد که ظاهراً بعد از تماس با ۳۸ هزار نفر از شهروندان ایرانی به این نتیجه رسیده که بیش از نیمی از جامعه ایرانی در اکثر اوقات بیننده تلویزیون ایران اینترنشنال هستند در این نظرسنجی که بیشتر نظربازی است، ادعا شده که مخاطبان تلویزیون‌های فارسی زبان بیش‌تر از بی‌بی‌سی، رادیو فردا و صدای آمریکا به تلویزیون ایران اینترنشنال اعتماد دارند.

کرامت بر باد رفته؛ اعتبار باد آورده!

این ادعا به حدی عجیب و غیرقابل پذیرش بود که صدای شهرام همایون، مجری سلطنت طلب طرفدار ربع پهلوی را هم درآورد. همایون در واکنش به این نظرسنجی و خبر استعفای سیما ثابت می‌گوید: «خانم ثابت بر اساس گزارشی که تلویزیون خود ما پخش کرد، شما بالاترین حجم گفت‌وگو را با جریان‌های تجزیه طلب داشتی، این شرایط خاص را خب به ما بگویید. این شرایط خاص چیست؟ اگر نگویید آن وقت این آقای عمار ملکی یک مؤسسه نظرسنجی در اروپا با پول اروپایی‌ها درست می‌کند و هر وقت دلش بخواهد آمار درست می‌کند»

این نظرسنجی ادعایی، از یک طرف می‌تواند قائله اخیر سیما ثابت را از ذهن‌ها پاک کند و از طرفی دیگر بخشی از همان دعوای مرجعیت توهمی میان رسانه‌های معاند فارسی زبان باشد، احتمالاً تا چند روز دیگر داستان دراماتیک مجری شبکه ایران اینترنشنال در انبوهی از خبرهای ساختگی گم می‌شود، اما بعید است سیما ثابت آخرین ژاندارک ساختگی شبکه‌های فارسی زبانی باشد که به خاطر آزارهای جنسی مدیران و همکارانش راهی جز فرار ندارد.

کد خبر 687763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.