غذاهای مناسب برای سلامت قلب کدام است؟

گنجاندن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی برای بهبود سلامت قلب بسیار مهم و حیاتی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سلامت قلب از اهمیت زیادی در سراسر جهان برخوردار است؛ سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیماری‌های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در دنیا در نظر گرفته می‌شود.

البته با تغییر سبک زندگی و پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب می‌توان خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد, در ادامه به بررسی عادت‌های غذایی مفید برای بهبود سلامت قلب می‌پردازیم:

مصرف اسیدهای چرب امگا -۳

اسیدهای چرب امگا -۳ چربی‌های غیراشباع چندگانه ضروری هستند که نقش مهمی در سلامت قلب به عهده دارند؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف منظم اسیدهای چرب امگا -۳ باعث کاهش التهاب سیستم قلبی عروقی، تنظیم ضربان قلب، کاهش لخته شدن خون و همچنین کاهش فشار خون می‌شود.

بعضی از مواد غذایی که منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا -۳ هستند شامل ماهی، دانه کتان، دانه چیا و گردو می‌شود.

محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع و ترانس

محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس برای سلامت قلب بسیار مهم است، این چربی‌ها معمولاً در گوشت قرمز، کره، پنیر و بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می‎‌شوند.

مصرف این مواد غذایی می‌تواند سطح کلسترول مضر (LDL) موجود در جریان خون را افزایش دهند، افزایش کلسترول مضر باعث تشکیل پلاک‌های شریانی می‎‌شود و خطر بروز تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

مصرف فیبر بیشتر

مصرف فیبر زیاد برای سلامت قلب بسیار مهم است. فیبر غذایی، به ویژه فیبر محلول، می‌تواند به دفع کلسترول مضر از بدن کمک قابل‌توجهی بکند، این فرآیند می‌تواند به جلوگیری از تجمع پلاک‌های شریانی، کاهش خطر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته کمک کند.

فیبر که به وفور در غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات یافت می‌شود، از سلامت قلب حمایت می‌کند، به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

کنترل مصرف سدیم

توجه به میزان مصرف سدیم برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم است، سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می‌تواند باعث احتباس آب و در نتیجه افزایش فشار خون شود.

فشار خون بالا نیز فشار زیادی به قلب و عروق وارد می‌کند و خطر سکته قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است مصرف نمک را تا حد امکان کاهش دهید و به جای آن از گیاهان و ادویه‌جات مانند گشنیز، زیره و زردچوبه برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

افزایش مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان

گنجاندن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی برای بهبود سلامت قلب بسیار مهم و حیاتی است، آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن، با مولکول‌هایی مبارزه می‌کند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب وارد کنند و باعث التهاب و تجمع پلاک شریان شود.

این مکانیسم دفاعی به جلوگیری از شروع و پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، از جمله غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌توان به اسفناج، انواع توت، بادام و گردو اشاره کرد.

کاهش مصرف غذاهای شیرین

محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین برای سلامت قلب بسیار ضروری است. مصرف بیش از حد غذاهای شیرین می‌توان باعث افزایش وزن، التهاب و افزایش سطح تری‌گلیسیرید شود که عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

علاوه بر این، مصرف زیاد قند باعث افزایش مقاومت به انسولین و بروز دیابت نوع دوم شود و احتمال پدیدار شدن بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 687448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.