آلودگی هوا باعث به دنیا آمدن نوزادان کم‌وزن می‌شود

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد زنان بارداری که در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری دارد که نوزادان کم‌وزن به دنیا بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان نروژی به منظور بررسی تأثیر آلودگی هوا بر سلامت جنین مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، ۴۲۸۶ کودک و مادران آن‌ها که در پنج کشور اروپایی دانمارک، نروژ، ایسلند و استونی زندگی می‌کردند را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان با اندازه‌گیری تراکم پوشش گیاهی در تصاویر ماهواره‌ای، سبز بودن مناطقی که زنان در دوران بارداری در آن مکان‌ها زندگی می‌کردند را اندازه‌گیری کردند. این پوشش گیاهی شامل جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی، همچنین پارک‌ها در مناطق شهری می‌‎شود.

محققان پنج آلاینده مانند دی‌اکسید نیتروژن، ازن، کربن و دو نوع از ذرات معلق را در نظر گرفتند و این اطلاعات را با وزن نوزادان هنگام تولد مقایسه کردند و عوامل تأثیرگذار در این زمینه مانند سیگار کشیدن مادران و دیگر شرایط سلامتی را بررسی کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطوح بالاتر آلودگی هوا با وزن کمتر هنگام تولد مرتبط است، به طوری که آلاینده‌های NO2، PM10، PM2.5 و BC به ترتیب باعث کاهش وزن ۵۶، ۴۶، ۴۸ و ۴۸ گرمی وزن نوزادان هنگام تولد می‎‌شود.

به گفته محققان، نوزادانی که در مناطق سرسبزتر زندگی می‌کردند، نوزادانی با وزن تولد کمی بالاتر داشتند، به طوری که وزن نوزادان این افراد نسبت به مادرانی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کردند، ۲۷ گرم بیشتر بود. نتایج مطالعات پیشین انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که وزن کمتری در زمان تولد دارند، در معرض عفونت قفسه سینه قرار می‌گیرند که منجر به بروز آسم و انسداد ریوی مزمن (COPD) می‌‎شود.

متخصصان و محققانی که به سلامت کودکان اهمیت می‌دهند، اعلام کرده‌اند که دولت‌ها و سیاست‌گذاران باید اقدامات لازم برای کاهش سطح آلودگی هوا را انجام دهند تا نوزادان سالم‌تری به دنیا بیایند و کمتر در معرض ابتلاء به بیماری‌ها باشند.

کد خبر 686292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.