۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
حقایقی در مورد سرطان خون

در حالی که سرطان خون در میان افراد مسن رایج است، می‌تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان و نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بخش مهمی از درمان سرطان کسب آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح در مورد این بیماری است. برای نمونه، لازم است افراد بدانند که سرطان خون یک بیماری مسری نیست و از طریق تماس از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند. سرطان‌های خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما به دلیل جهش‌های ژنتیکی در سلول‌های خونی یا مغز استخوان ایجاد می‌شود و دلیل بروز آن باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر عوامل عفونی نیستند.

در حالی که سرطان خون در میان افراد مسن رایج است، می‌تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان و نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. انواع خاصی از سرطان خون مانند لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL) در میان کودکان رایج‌تر است، در حالی که انواع دیگر مانند لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) در میان افراد مسن رایج‌تر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که همه افراد در هر گروه سنی ممکن است در معرض خطر باشند.

علائم سرطان خون ممکن است بسیار متفاوت باشد. بعضی از علائم این بیماری شامل خستگی، کاهش وزن بی‌دلیل، تعریق شبانه، عفونت‌های مکرر، کبودی آسان و تورم غدد لنفاوی می‌شود. البته ممکن است این علائم ناشی از بیماری‌ها و شرایط دیگر باشد، بنابراین لازم است برای تشخیص دقیق به متخصص مراجعه کنید. هیچ روش شناخته‌شده‌ای برای پیشگیری از بروز سرطان خون وجود ندارد، زیرا اغلب به دلیل جهش‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود و ممکن است خودبه‌خود رخ دهد. با این وجود، بعضی از عوامل خطر مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص یا اشعه می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

در حالی که پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم به بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان کمک می‌کند، اما هیچ غذا یا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند سرطان خون را درمان کند. درمان سرطان معمولاً شامل ترکیبی از روش‌هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی می‌شود. انتخاب روش درمان به نوع سرطان خون و حاد یا مزمن بودن آن بستگی دارد.

کد خبر 685688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.