صفر تا صد بهره‌برداری از ایستگاه رجایی قطار شهری کرج

همزمان با ایام هفته دولت، دومین ایستگاه قطار شهری کرج تحت عنوان رجایی شهر با حضور مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید، طبق وعده مدیران مربوطه مقرر شد ایستگاه شهید سلطانی نیز تا پایان سال جاری آماده مسافرگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه قطار شهری کرج، در آستانه ۱۸ سالگی سر و سامان گرفت و شاهدیم که ایستگاه‌های مسافرگیری آن یکی پس از دیگری آماده بهره‌برداری می‌شود.

کمتر از یک سال گذشته نخستین ایستگاه قطار شهری کرج به صورت رسمی افتتاح شد و مجموعه مدیریت شهری وعده داد که این پروژه در آینده‌ای هر چه نزدیک تر به کار خود پایان بدهد و برای فعالیت مستمر و ارائه خدمات به شهروندان آماده شود.

در این میان همزمان با هفته دولت ایستگاه رجایی شهر (سه راه گوهردشت) با حضور مسئولان استانی به بهره برداری رسید و آماده مسافرگیری شده است.

محمد جواد رستمی، مدیر اجرایی پروژه قطار شهری کرج، در حاشیه این افتتاحیه، طولانی شدن روند ساخت این خط ریلی را ناشی از تحریم‌های ظالمانه در بخش تحقق فاینانس، کمبود منابع مالی و پاره‌ای اختلافات بین کارفرما و شرکت پیمانکاری پروژه در سال ۹۴ دانست و گفت: این مشکلات سبب شد تا پروژه به مدت پنج سال متوقف شود که از مردم عزیز کرج پوزش می‌طلبیم.

تغییر رویکردها و شتاب‌بخشی به پروژه

رستمی با اشاره به استقرار دولت سیزدهم و شورای ششم و تغییر رویکردها در بخش قطار شهری کرج، اظهار کرد: با حمایت استاندار البرز و شورای ششم کرج از سال ۱۴۰۱ شاهد تحولی شگرف در ساخت این پروژه عظیم هستیم که نتیجه آن در اسفند ماه سال گذشته با افتتاح ۶ کیلومتر بین ایستگاه‌های گلشهر تا چهار راه طالقانی کرج برای مردم آشکار شد.

وی ادامه داد: اکنون روزهای فرد، قطار شهری کرج بین این ۲ ایستگاه به مردم خدمات ارائه می‌دهد و شرکت سابیر به پشتوانه حمایت، همراهی و همفکری استاندار البرز و شورا و شهرداری کرج امروز ایستگاه رجایی شهر را نیز به مجموعه خدمات ریلی این کلانشهر افزود.

ظرفیت قطار شهری کرج «ایستگاه رجایی شهر»

خلیل کوزه کنانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی کرج گفت، در حاشیه آئین بهره برداری از ایستگاه رجایی شهر قطار شهری کرج، در خصوص ظرفیت جا به جایی قطار شهری ایستگاه رجایی شهر کرج، گفت: این مجموعه قابلیت این را دارد که هفت هزار و ۵۰۰ مسافر را در یک ساعت به مقصد مدنظر منتقل کند.

وی با بیان اینکه به عنوان ششمین شهر کشور است که صاحب مترو می‌شود، اضافه کرد: ایستگاه رجایی شهر به طول چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت ایستگاه میان راهی بین ایستگاه‌های ۴۵ متری گلشهر و ایستگاه آیت‌الله طالقانی در خط ۲ قطار شهری کرج قرار دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به اینکه احتمال تکمیل ایستگاه شهید سلطانی تا پایان سال امکان دارد، تصریح کرد: ایستگاه رجایی شهر کرج با زیربنای ۱۵ هزار و ۳۰۰ مترمربع در خط ۲ قطار شهری کرج قرار دارد که راه اندازی آن نقش مؤثری در خدمات دهی مترو به ساکنان هسته مرکزی و شمالی شهر کرج دارد.

کوزه کنانی با تاکید بر اینکه تمام تلاش شهرداری کرج این است که بتوانیم متروی کرج را به خطوط ۱۰ کیلومتری برسانیم، افزود: تأمین ناوگان قطار شهری جزو اولویت‌های اصلی این سازمان است و در حال حاضر یک رام قطار وجود دارد و امیدوارم تا چهار ماه آینده رام قطار دوم را نیز به این چرخه اضافه و مسافرگیری تجاری را آغاز کنیم.

هزینه‌های پروژه قطار شهری کرج به روایت آقای شهردار

مهرداد کیانی، شهردار کرج، در خصوص هزینه‌های پروژه قطار شهری کرج، اعلام آمادگی کرد که مدیریت شهری کرج توانایی تزریق هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه را دارد.

وی تورم را یکی از عواملی خواند که می‌تواند در ادامه روند پروژه و تأمین هزینه‌ها چالش ایجاد کند، اضافه کرد: تأمین اعتبار پروژه از محل کمک‌های دولت و بودجه شهرداری انجام می‌شود.

به گفته شهردار کلانشهر کرج در شرایط فعلی راه‌اندازی و افتتاح هر ایستگاه قطار شهری به اعتباری معادل ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

برنامه آینده پروژه قطار شهری کرج

وی، ضمن ابراز رضایت از عملکرد سازمان قطار شهری و کمک‌های دولتی برای افتتاح این پروژه، افزود: خوشبختانه موفق شدیم ظرف کمتر از ۶ ماه از افتتاح ایستگاه قبلی، ایستگاه جدید را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

شهردار کرج ابراز امیدواری کرد: پس از اورهال رام دوم قطار شهری، با پیگیری‌هایی که در وزارت کشور انجام می‌گیرد بتوانیم برای اجرای رام‌های بعدی اقدام کنیم.

وی، حرکت به سمت ایجاد خطوط استاندارد و کامل برای متروی شهر کرج را از مهمترین اهداف مجموعه مدیریت شهری برشمرد.

کد خبر 684342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.