ممنوعیت انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی کانادا/ نگرانی بابت عدم دسترسی به خبر

انتشار اخبار کانادا در بعضی از رسانه‌های اجتماعی ممنوع شده و این اقدام با واکنش شدید مقالات کانادایی مواجه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاربران اینترنتی کانادایی دیگر نمی‌توانند با ایجاد پست‌های جدید یا به‌اشتراک‌گذاری انواع محتوا، اخبار کشور خود را در فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارند، چرا که متا، شرکت مادر این دو پلتفرم، فرایند پایان دادن به در دسترس بودن اخبار کانادا را در پلتفرم‌های خود آغاز کرده است. به این ترتیب محتوای ارسال‌شده در کانال‌های فیس‌بوک و اینستاگرام خبرگزاری‌های محلی کانادا و دیگر رسانه‌های بین‌المللی از این پس برای کانادایی‌ها قابل مشاهده نخواهد بود.

چرایی ممنوعیت انتشار اخبار کانادا در رسانه‌های اجتماعی

این تغییر در پاسخ به تصویب قانون جدیدی در کانادا رخ داده است که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند برای استفاده از محتوای رسانه‌های خبری به آن‌ها پول پرداخت کنند. کانادا این قانون را در ماه ژوئن تصویب کرد و به جنبش دولت‌های متعدد دیگر برای وادار کردن شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی به پرداخت غرامت به سازمان‌های خبری پیوست. طبق این لایحه خبر آنلاین کانادا، پلتفرم‌ها و موتورهای جست‌وجو باید با تولیدکنندگان اصلی اخبار مذاکره و با پرداخت سهمی منصفانه برای انتشار اخبار تولیدی آن‌ها، به دریافت مجوز برای پست شدن این محتواها در رسانه‌های اجتماعی اقدام کنند

هدف این قانون تعدیل بازار اخبار دیجیتال کانادایی برای شرکت‌های رسانه‌ای و رعایت اصل انصاف میان تولیدکنندگان اخبار و پلتفرم‌های اصلی وب است که از محتوای تولیدی آن‌ها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، پلتفرم‌ها و شرکت‌های وب که از انتشار مقاله‌های خبری سود می‌برند و محتوایی را به‌اشتراک می‌گذارند که هزاران بازدید، لایک و تعامل را به خود اختصاص می‌دهد، باید به کسب‌وکارهای خبری که محتوا را تولید می‌کنند، حقوق منصفانه بپردازند.

این لایحه برای کمک به سازمان‌های رسانه‌ای برای کسب درآمد ایجاد شده است، چراکه آن‌ها دیگر به اندازه سابق درآمد زیادی از محل مشترکان یا تبلیغات دریافت نمی‌کنند.

لایحه کانادا بر اساس قانونی الگوبرداری شده است که سال ۲۰۲۱ در استرالیا به‌عنوان کشوری پیشگام در این زمینه تصویب شد. در آن زمان، متا به‌طور موقت اشتراک‌گذاری لینک‌های خبری در رسانه‌های اجتماعی استرالیا را مسدود کرد تا این‌که پس از برگزاری مذاکرات، به این کشور به توافق رسید و ممنوعیت را لغو کرد.

قانون‌گذاران کالیفرنیا نیز در حال بررسی لایحه‌ای هستند که غول‌های فناوری را ملزم به پرداخت هزینه اخبار می‌کند، اما در مقطع کنونی این لایحه برای مدت یک سال کنار گذاشته شد.

چرایی ممنوعیت انتشار اخبار کانادا در رسانه‌های اجتماعی + نگرانی‌ها از کمبود محتوای خبری

مقابله متا با قانون خبر آنلاین کانادا

متا قانون خبر آنلاین کانادا را غیرقابل اجرا توصیف و استدلال کرده است که تنها راه برای پیروی از آن، پایان دادن به در دسترس بودن اخبار برای مردم در کانادا است. پس از آن به مسدود کردن مقالات خبری در سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی خود در این کشور پرداخت و اعلام کرد که قانون اخبار آنلاین، ارزشی که رسانه‌های خبری هنگام انتخاب استفاده از پلتفرم‌های این شرکت دریافت می‌کنند را به اشتباه و در اصل وارونه نشان می‌دهد.

متا اعلام کرد که این قانون بر اساس یک پیش‌فرض نادرست استوار است که باور دارد این شرکت از محتوای خبری به اشتراک گذاشته‌شده در پلتفرم‌های خود به‌طور غیرمنصفانه سود می‌برد، در حالی که برعکس این موضوع صادق است و متا حتی در یک دوره ۱۲ ماهه تا آوریل ۲۰۲۲ ترافیکی برای ناشران اخبار ایجاد کرده که ارزش آن بیش از ۲۳۰ میلیون دلار کانادا بوده است.

متا استدلال کرده است که محتوای خبری منبع درآمد قابل‌توجهی به‌شمار نمی‌رود و تنها کمتر از سه درصد از آنچه مردم در فیدهای فیس‌بوک خود می‌بینند را تشکیل می‌دهد، بنابراین محتوای خبری رسانه‌های کانادایی و حتی رسانه‌های بین‌المللی را از پلتفرم‌های خود حذف و دسترسی مردم کانادا را به آن مسدود خواهد کرد.

متا خاطرنشان کرد که امید دارد دولت کانادا در آینده ارزشی را که پلتفرم‌های آن در حال حاضر به صنعت اخبار می‌بخشد، شناسایی کند و پاسخی ارائه دهد که از اصول اینترنت آزاد حمایت می‌کند.

آلفابت، پیرو متا در مخالفت با قانون خبر آنلاین کانادا

شرکت مادر گوگل، آلفابت، نیز از قصد خود برای حذف پیوندهای محتوای اخبار محلی کانادا در گوگل خبر داد و اعلام کرد که قانون خبر آنلاین کانادا غیرقابل اجرا است و شرکت آلفابت را در معرض مواجهه با یک مسئولیت مالی بدون سقف قرار داده است، زیرا آن را به پرداخت هزینه برای نمایش پیوندها به گزارش‌های خبری ملزم می‌کند. بنابراین گوگل اخبار کانادا را از پلتفرم‌های خود حذف خواهد کرد و پیوند به مقالات خبری کانادایی در موتور جست‌وجوی آن، گوگل‌نیوز، گوگل‌دیسکاور و شوکیس (Showcase ) برای ناشران و کاربران کانادایی در دسترس نخواهد بود.

دولت کانادا نیز خاطرنشان کرد که قانون خبر آنلاین تصویب‌شده در ماه ژوئن، تا اواخر سال جاری اجرایی نمی‌شود و دولت در حال گفت‌وگو با گوگل، درباره چگونگی رسیدن به مصالحه است.

تأثیر محدودیت دسترسی به اخبار برای کانادایی‌ها

از آنجا که کانادا با بدترین فصل آتش‌سوزی خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، هزاران کانادایی اکنون ممکن است تحت تأثیر کمبود محتوای خبری در سراسر سیستم‌عامل‌های متا قرار گیرند. در واقع نگرانی‌هایی در مورد کمبود اخبار موثق پس از مسدود شدن مقالات در فیس‌بوک مطرح شده است، چراکه بسیاری از کانادایی‌ها، به‌ویژه ساکنان مناطق دورافتاده کشور به‌شدت به رسانه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات متکی هستند.

داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۷ درصد از کانادایی‌ها از فیس‌بوک استفاده می‌کنند و از هر چهار نفر از این کاربران یک نفر برای دریافت اخبار به آن متکی است و با توجه به بدترین فصل آتش‌سوزی در این کشور با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا این ممنوعیت بر توانایی آن‌ها در به‌اشتراک گذاشتن اخبار مهم با یکدیگر تأثیر گذاشته است.

چرایی ممنوعیت انتشار اخبار کانادا در رسانه‌های اجتماعی + نگرانی‌ها از کمبود محتوای خبری

کانادایی‌ها اظهار کردند که نبود لینک‌های خبری در فیس‌بوک و اینستاگرام با فقدان دسترسی آن‌ها به اطلاعات دقیق در مورد آتش‌سوزی‌ها و دستورات مبنی بر تخلیه مناطق در معرض آتش در رسانه‌های اجتماعی همراه است که این امر اقدام به‌موقع را برای آن‌ها دشوار می‌کند. با این وجود مقامات کانادا اعلام کردند که انتشار اطلاعات نادرست در مورد آتش‌سوزی‌ها در فیس‌بوک و اینستاگرام بسیار شایع است و مردم می‌توانند برای آگاهی از به‌روزرسانی‌های دقیق و قابل اطمینان، وبلاگ‌های زنده رادیویی یا رسانه‌های محلی را دنبال کنند.

متا نیز اعلام کرد که تمرکز خود را بر حصول اطمینان از این امر قرار داده است که مردم کانادا بتوانند از فناوری‌های این شرکت برای ارتباط با عزیزان خود و دسترسی به اطلاعات استفاده کنند. به این ترتیب ویژگی بررسی ایمنی (Safety Check) را برای افرادی که در مناطق تخلیه‌شده زندگی می‌کنند، در پلتفرم خود فعال کرده که تا این لحظه بیش از ۶۵ هزار کانادایی با استفاده از ابزار آن خود را در برابر آتش‌سوزی‌های جنگلی ایمن کرده‌اند.

متا خاطرنشان کرد که این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا به اطلاعات معتبر، از جمله محتوای سازمان‌های دولتی رسمی دسترسی داشته باشند. در مواقع وقوع بحران نیز به افراد اجازه می‌دهد تا درخواست‌های پشتیبانی، بررسی وضعیت عزیزان خود و به‌روزرسانی‌های اخبار را از منابع معتبر دریافت کنند و ساکنان کانادا می‌توانند برای ارتباط با جوامع خود و دسترسی به اطلاعات معتبر از جمله محتوای سازمان‌های دولتی رسمی، خدمات اضطراری و سازمان‌های غیردولتی فناوری‌های این شرکت همچنان بهره ببرند.

اعتراض مقامات کانادا به اعمال محدودیت‌های متا و آلفابت

متا در حال حاضر با انتقادات قابل‌توجهی از سوی مقامات کانادایی مواجه شده است. نخست‌وزیر کانادا سخنرانی‌هایی در زمینه تاکتیک‌های قلدری متا و گوگل ایراد و پس از مسدود شدن اخبار در میان آتش‌سوزی‌های ویرانگر در این کشور، فیس‌بوک را متهم کرده است که سود را بر امنیت مردم ترجیح می‌دهد.

وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد اینکه این غول‌های اینترنتی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت سهم منصفانه خود، دسترسی کانادایی‌ها به اخبار محلی را مسدود کنند، یک مشکل واقعی است.

نخست‌وزیر کانادا اظهار کرد این اقدام متا و آلفابت برای دموکراسی خطرناک و برای روزنامه‌نگاری زیان‌بار است و به گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی دامن می‌زند، با این حال کانادا همچنان تلاش می‌کند مطمئن شود که این شرکت‌های فوق‌العاده سودآور به تقویت و نه تضعیف دموکراسی کشور کمک کنند.

چرایی ممنوعیت انتشار اخبار کانادا در رسانه‌های اجتماعی + نگرانی‌ها از کمبود محتوای خبری

وی در سخنرانی خود اظهار کرد غیرقابل تصور است که این پلتفرم‌ها با مسدود کردن لینک‌های خبری به قانون مجوز جدید پاسخ داده باشند، زیرا این کشور با بدترین فصل آتش‌سوزی در جنگل‌های خود مواجه است و در بحبوحه یک فاجعه طبیعی مجبور است تصمیم متا را برای مسدود کردن مقالات خبری در پلتفرم خود در کانادا بررسی کند. کانادا با گسترش آتش‌سوزی‌ها مجبور شده است بعضی شهرهای خود را تخلیه کند و در این شرایط به جای این‌که مردم آن بتوانند به‌سادگی پیوندی به یک لینک در مورد آتش‌سوزی‌های جنگلی داشته باشند، مجبور شده است یک کانال روابط عمومی کابلی را به اشتراک بگذارد و از ساکنان بخواهد تا اطلاعات را در یک موتور جست‌وجو یا از طریق رادیو دنبال کنند.

وزیر میراث کانادا نیز اقدامات متا و آلفابت را غیر مسئولانه توصیف کرد و گفت که این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای پرداخت سهم منصفانه خود به سازمان‌های خبری، کاربران خود را از دسترسی به اخبار با کیفیت و محلی مسدود کنند.

وی اظهار کرد که این شرکت‌ها در اقدامی بی‌پروا راه دسترسی کاربران به اطلاعات ضروری را در این وهله زمانی بسته‌اند، حال آن‌که قانون خبر آنلاین مصوب کانادا تا دسامبر اجرایی نخواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی مدعی شد که فیس‌بوک تنها در تلاش است که با این اقدام پیامی را نه تنها به کانادا، بلکه به کشورهای دیگر مانند نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده ارسال کند و دولت کانادا موضع خود را در برابر قانون جدید به‌شدت حفظ خواهد کرد.

ترجمه از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 683435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.