گسترش بریکس شکستی بزرگ برای اتحادیه اروپا

روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ در گزارشی به بررسی افزایش اعضای گروه بریکس پرداخته و مدعی شده است که گسترش این گروه شکستی بزرگ بری اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه آلمانی «برلینر سایتونگ» در گزارشی درباره نتایج پیروی غیرمستقل اتحادیه اروپا از سیاست‌های آمریکا نوشت: «گسترش گروه بریکس یک شکست شخصی برای اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و ژوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود.

گسترش بریکس شکستی برای اتحادیه اروپا

سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در روز پایانی پانزدهمین نشست سران بریکس اعلام کرد که پنج عضو اصلی بر سر گسترش این گروه با افزودن شش کشور جدید، از جمله ایران، عربستان، امارات، اتیوپی، مصر، آرژانتین به توافق رسیدند.

اما به گفته این نشریه بازتاب آن در رسانه‌های غربی نشانی از ناتوانی خبرنگاران اروپایی و آمریکایی در تفسیر، تحلیل یا حتی درک روندهای جهانی است. نزدیک به نیمی از جمعیت جهان و کشورهایی با سریع‌ترین رشد اقتصادی به‌زودی در یک اتحاد جهانی در کنار هم خواهند بود.

گسترش بریکس شکستی برای اتحادیه اروپا

این نشریه مدعی است که چین و روسیه بیشتر از سایر اعضا مایل به گسترش بریکس هستند زیرا فروپاشی سلطه ژئوپلیتیکی و اقتصادی غرب برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورت عضویت کامل ایران، امارات و عربستان در سال جدید میلادی، این بلوک متحد سه عدد از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت را در کنار خود خواهد داشت که ارزش ژئوپلیتیکی و اقتصادی آنها را در این گروه‌بندی افزایش می‌دهد.

مورد دیگری که در این مقاله به آن اشاره شده زمزمه‌ها و تلاش‌های دلارزدایی در آینده است که از آن نظر آن موجب نگرانی در کشورهای عضو ناتو و واشنگتن شده است. پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، هشدار داده بود که اگر دلار آمریکا مقام خود به عنوان ارز ذخیره جهان از را دست دهد، بدتر از این خواهد بود که آمریکا تمام جنگ‌هایش را ببازد.

گسترش بریکس شکستی برای اتحادیه اروپا

این روزنامه برای حمایت از ادعای دلارزدایی به این امر اشاره می‌کند که چین و عربستان سعودی به دنبال توافق بر سر خریداری نفت به یوان هستند و امارات نیز در معاملات نفتی خود با هند از روپیه استفاده می‌کند. علاوه بر این روسیه پس از جنگ اوکراین روابط اقتصادی خود با چین را افزایش داده که صادراتش به روبل انجام می‌شود و گفته می‌شود که رکورد جدیدی در روابط اقتصادی چین-روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار شکسته خواهد شد.

به گفته برلینر سایتونگ مهم‌ترین علت همگرایی این کشورهای مختلف بیزاری از رویکرد خلاف قوانین بین‌المللی توسط غرب است. در سال‌های اخیر آمریکا به‌طور فزاینده‌ای شروع به استفاده از قوانین من‌درآوردی خود با عنوان «نظم قانون‌محور» یا «سیاست خارجی ارزش‌مدار» کرده است که تمام این کشورها آن را ابزاری برای حفظ هژمونی غرب می‌دانند و ترویج آن را نمی‌پذیرند.

این نشریه در ادامه نوشته است که نمایندگان ائتلاف بریکس همه خواهان بازگشت به قوانین بین‌الملل هستند که اعتبارش را از اِعمالش در سراسر دنیا می‌گیرد. این شکاف به وجود آمده پیروی از قانون بین‌الملل یا ارزش‌های تحمیلی نظم غربی نمادی از شکست شخصی افرادی مانند بورل و فون درلاین است. آقای بورل که مرد گذشته است و اروپا را به شکل باغ و بقیه جهان را به شکل جنگل می‌بینید شاید دیگر به محدودیت‌های قدرت اروپا پی برده باشد.

به گفته این نشریه عصرِ سلطه‌گری اروپا بر جهان پایان رسیده است همچنین دورانی که وعده داده می‌شد که همراهی با آمریکا تضمین‌گر امنیت و ثبات است زیر سوال رفته، البته اگر از ابتدا چنین ادعایی واقعیت داشته است. در نهادهای فکری کشورهای شرقی، اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر سیاسی مستقل در عرصه جهانی دیده نمی‌شود، بلکه یک بازوی سیاسی برای پیشبرد منافع واشنگتن. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اروپا در واقع شنل آسیا است.

در پایان، این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که زمانش رسیده است تا اروپا خودش را از آمریکا در خصوص سیاست خارجی و دفاعی رها کند تا بتواند در راستای واقعیت‌های جدید جهانی و توازن قوا نقش سازنده‌ای به عمل آورد.

کد خبر 683146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.