صنایع، حق شهر را پرداخت کنند / حل مسائل زیست‌محیطی با همدلی و همراهی دستگاه‌ها و کمک مردم

شهردار اصفهان گفت: طی چند سال گذشته عوارض آلایندگی به شهر اصفهان پرداخت نشده است، بنابراین درخواست مدیریت شهری این است که دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله صنایع، عوارض آلایندگی خود را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _شنبه چهارم شهریورماه_ در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» با تبریک فرارسیدن هفته دولت به تمام دولت‌مردان به‌ویژه کارمندان اظهار کرد: در حال بازنویسی برنامه راهبردی شهر اصفهان هستیم؛ در مطالعات انجام شده پنج هدف کلان برای شهر اصفهان استخراج شده که در رأس آن مسائل زیست‌محیطی قرار دارد و به عنوان هدف اصلی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: این اهداف کلان در گفت‌وگو با فرهیختگان و نخبگان و در نظرسنجی از مردم، همچنین با استفاده از اسناد بالادستی به دست آمده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حل مسائل زیست‌محیطی جز با همدلی و همراهی دستگاه‌ها و کمک خود مردم امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: هر کدام از ما سهمی در کاهش آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی شهر داریم، از این رو باید کمک کنیم تا این مشکلات رفع شود، در واقع باید به خاطر خودمان، فرزندانمان و حفظ طبیعت شهرمان، این خطر را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون، این است که دستگاه‌های آلاینده‌ای که به هر علت در شهر فعال هستند به‌ویژه صنایع، درصدی از سهم فروش خود را در قالب عوارض آلایندگی به شهر پرداخت کنند و شهرداری موظف است با استفاده از این عوارض به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلایندگی در شهر و توسعه فضای سبز بپردازد.

دغدغه اصلی صنایعی که مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند، به هر دلیلی تنها حفظ منافع سازمانی خودشان است و تلاش می‌کنند که با استفاده از انواع روش‌ها، قانون را دور بزنند و حق شهر را پرداخت نکنند، از این‌رو این موضوع را به شدت پیگیر هستیم و مطالبه می‌کنیم.

قاسم‌زاده تصریح کرد: از چند سال پیش این عوارض که رقم سنگینی است به شهر اصفهان پرداخت نشده است، بنابراین درخواست مدیریت شهری این است که دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله صنایع، عوارض آلایندگی خود را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه طبق قانون صنایعی که در شعاع ۳۰ کیلومتری هر شهری قرار دارند، باید عوارضی را از سهم فروش خود پرداخت کنند تا این عوارض صرف محیط زیست شود، گفت: در حال حاضر استانداری، شهرداری و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، پیگیری‌هایی را در این راستا انجام داده‌اند، اما دغدغه اصلی صنایعی که مشمول این قانون هستند، به هر دلیلی تنها حفظ منافع سازمانی خودشان است و تلاش می‌کنند که با استفاده از انواع روش‌ها، قانون را دور بزنند و حق شهر را پرداخت نکنند، از این‌رو این موضوع را به شدت پیگیر هستیم و مطالبه می‌کنیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: اگر طبق روال قانونی این اقدام انجام نشود، باید از روش‌های اعمال قانون کمک بگیریم و دستگاه‌ها را موظف به پرداخت حقوق شهر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر تلاش‌ها برای حفظ محیط زیست شهر با کمک مردم به سرانجام می‌رسد تا اصفهان از شرایط بهتری برای زندگی برخوردار باشد.

کد خبر 682727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.