مسئولان اصفهان پیگیر اجرای قانون عوارض و جرایم آلایندگی صنایع هستند

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برگزاری نوزدهمین جلسه مشترک نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و فرماندار اصفهان گفت: در این جلسه که امروز (جمعه) برگزار شد، موارد مربوط به عوارض صنایع آلاینده و جرایم آن، مورد بررسی قرار گرفت.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نوزدهمین جلسه مشترک نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و فرماندار اصفهان، امروز _جمعه سوم شهریورماه_ برگزار شد.

وی افزود: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری این جلسات به‌صورت مستمر و ماهانه برگزار می‌شود و هر جلسه موضوعی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا با هم‌افزایی و مشارکت بین مدیریت شهری، نمایندگان مجلس و مدیریت شهرستان و استان، تلاش کنیم اقدامات قابل توجهی در ارائه بهتر خدمات به مردم اصفهان رقم بخورد.

مسئولان اصفهان پیگیر اجرای قانون عوارض و جرایم آلایندگی صنایع هستند

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در جلسه امروز، با توجه به شرایط محیط زیستی و زمانی که از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مالیات بر صنایع آلاینده می‌گذرد، این موضوع و رسیدگی به ابعاد چگونگی توزیع عوارض صنایع آلاینده و جرایم آن، مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پس از گذشت سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به‌رغم تصویب قانون و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی آن، شاهد توزیع مبالغ ریالی عوارض آلایندگی صنایع نیستیم تا در اختیار بخش‌های مختلفی همچون شهرداری‌ها قرار گیرد و در حوزه‌های زیرساختی از جمله حمل‌ونقل عمومی استفاده شود.

صالحی اضافه کرد: همچنان در چگونگی اجرا و توزیع عوارض آلایندگی صنایع ابهاماتی وجود دارد که ملاک‌هایی همچون مجاورت با صنایع آلاینده و جمعیت شهرهای مجاور، به‌عنوان راهکارهای کارشناسی، عقلی و منطقی ابلاغ شده بود، اما بعضی تلاش‌ها در سطح کشور و استان، موجب شده است که فرایند اجرای این قانون متوقف شود و پیشنهاداتی که چهارچوب‌های قانونی، خارج از عدالت و گاهی بدون در نظر گرفتن منافع تمام مردم استان اصفهان است، مطرح شود که این روند موجب نگرانی شده است.

مسئولان اصفهان پیگیر اجرای قانون عوارض و جرایم آلایندگی صنایع هستند

وی افزود: در کنار آن، مسائلی در رابطه با پرونده‌های منجر به صدور رأی در سال‌های گذشته به‌ویژه ابتدای دهه ۱۳۹۰ وجود دارد که علاوه بر محاسبه سهم شهرستان‌های استان و میزان پرداختی صنایع آلاینده، مواردی در رابطه با رعایت نشدن قانون در جرایم دیرکرد مربوط به این احکام مطرح و تلاش شده بود بی‌توجه به قوانین مربوط به عوارض آلایندگی، بعضی از صنایع که درآمدهای قابل توجهی دارند، از مجموعه پرداخت کنندگان عوارض آلایندگی معاف شوند که با تلاش و همت مدیریت استان و تاکید بر اجرای قانون، اقدام کارشناسی و مطالبه‌گری نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر، امیدواریم شاهد اجرای احکام سال‌های گذشته و اجرای قانون در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدواریم علاوه بر نظارت شدیدتر و سخت‌تر بر صنایع آلاینده، آن‌ها را به سمت کنترل آلایندگی سوق دهند و منابعی در اختیار شهر و استان قرار گیرد تا بتوانیم در مجموعه مدیریت شهری شهرهای مختلف استان، نه‌تنها شرایط را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و اجرای پروژه‌های زیرساختی فراهم کنیم، بلکه بخشی از هزینه‌های این صنایع برای شهرها، جبران شود.

وی اضافه کرد: هر چند که آسیب‌های محیط زیستی جبران‌ناپذیر خواهد بود، اما امیدواریم علاوه بر این موضوع، فکرهای اساسی برای کنترل آلایندگی یا جابه‌جایی این صنایع آلایندگی در استان رقم بخورد.

کد خبر 682653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.