بایدها و نبایدهای انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۲

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ هم مانند سال‌های گذشته به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود، لینک انتخاب رشته در این سامانه قرار می‌گیرد تا داوطلبان بتوانند اولویت‌های خود را از نظر رشته و دانشگاه انتخاب کنند، بررسی موضوعات لازم در این راستا زمینه انتخابی صحیح را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله شاهد این هستیم که بسیاری از افراد به دلیل اشتباه در انتخاب رشته، قصد انتقالی و تغییر رشته یا انصراف از رشته محل قبولی را دارند، از سوی دیگر درخواست اولویت بعدی سنجش برداشته شده و به عهده خود دانشگاه‌ها قرار داده شده است، بنابراین مسیر انتقالی و انصراف، هموار نیست، به همین دلیل باید داوطلبان دقت لازم را در انتخاب رشته داشته باشند.

انتخاب رشته کنکور سراسری مرحله‌ای بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برای داوطلبان است و در صورتی که آن را به درستی انجام دهند، مسیر موفقیتی را برای ادامه تحصیل در رشته دلخواه خود خواهند داشت، داوطلبان مجاز باید وضعیت علمی خود را مورد بررسی قرار دهند و بعد از تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری و مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور، کد رشته محل‌های مورد علاقه خود را اولویت‌بندی کند.

در این مرحله برای هر داوطلب امکان انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل وجود دارد که نحوه چینش این انتخاب‌ها اساسی‌ترین و حساس‌ترین بخش آن به شمار می‌آید، اگر اشتباهی در اولویت‌بندی تعیین رشته کنکور سراسری صورت گیرد، ممکن است داوطلب شانس قبولی و ورود به دانشگاه مورد علاقه خود را از دست دهد که این موضوع در این بازه زمانی قابل جبران نخواهد بود.

در واقع به دلیل حساسیت این مرحله، نحوه چینش اولویت‌های افراد امری مهم تلقی می‌شود، زیرا اشتباه در فرم انتخاب رشته ممکن است شانس ورود فرد به رشته مورد علاقه‌اش را از وی سلب کند.

انتخاب رشته تحصیلی و نقش آن در آینده فرد

داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی خود قرار دارند، مرحله‌ای که تشخیص آن در این برهه مهم و سازنده، آینده شغلی و اجتماعی افراد را رقم می‌زند، صدها هزار نفر از راهیان دانشگاه پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند، انتخابی که حساس و مهم است.

همچنین اقدام در مرحله انتخاب رشته تحصیلی در معرض آسیب‌هایی است که بی‌تفاوتی و بی‌اطلاعی نسبت به آنها می‌تواند موفقیت در دانشگاه، آینده و توانایی جوانان را تحت تأثیر منفی قرار دهد، همچنان که مواجهه درست، سنجیده منطقی و مدبرانه با انتخاب رشته می‌تواند نویدبخش آینده و راهی مطمئن و کم دغدغه برای آنها باشد.

نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ روز جمعه بیست و هفتم مردادماه به صورت کارنامه حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی، روی سایت اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در تمام گروه‌های آزمایشی نیز اکنون در سایت سازمان سنجش قرار گرفته و انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از امروز سه‌شنبه _سی‌ویکم مردادماه_ آغاز می‌شود و تا روز شنبه چهارم شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مرحله انتخاب رشته، مهم است، زیرا ارتباط مستقیمی با آینده شغلی و کاری داوطلبان دارد و آینده شغلی بیشتر افراد از این مسیر رقم می‌خورد؛ با این وجود، فرد باید در انتخاب رشته خود، رتبه و نمره تحصیلی‌اش را در نظر گیرد و از تصمیم‌گیری در خلأ و بدون در نظر گرفتن واقعیات مربوط به استعداد و دانایی خود بپرهیزد.

بایدها و نبایدهای انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۲

باید و نباید انتخاب رشته در کنکور

۱- انتخاب رشته داوطلبان بر اساس نمره کل رتبه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف مندرج در کارنامه علمی داوطلبان

۲ - مطالعه دقیق و کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته با توجه به تغییرات بعضی از قوانین و اضافه شدن کل رشته محل‌های جدید

۳- دقت به تمام شرایط تحصیلی مانند توانایی، علایق، روحیات، مسائل خانوادگی، توان مالی و مسافت تا محل تحصیل

۴- در انتخاب رشته آینده‌نگری، تجزیه و تحلیل و بررسی بازار و کسب درآمد در رشته‌های انتخابی در صورت علاقه به اشتغال در رابطه به رشته تحصیلی

۵- توجه به نحوه پذیرش رشته محل‌ها (گزینش بعضی رشته‌های استانی، ناحیه‌ای، قطبی، کشوری یا مخصوص داوطلبان استان خاص)

۶- توجه به نحوه پذیرش زن، مرد یا شرایط خاص کد رشته مورد نظر مانند مصاحبه، معاینه و بررسی صلاحیت‌های عمومی (به طور مثال شرایط دانشگاه فرهنگیان یا علوم قضائی)

۷- انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل از گروه آزمایشی ثبت نامی

۸- اولویت‌بندی و تهیه پیش‌نویس از رشته محل‌های انتخابی (بر اساس هفت مورد ذکر شده) پس از مشورت با افراد خانواده و مشاوران مورد اعتماد

علاوه بر موارد فوق توجه به راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲، زمان آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که سازمان سنجش آموزش کشور یک بازه زمانی مشخص را برای انجام انتخاب رشته تعیین می‌کند و داوطلبان باید در این بازه زمانی به سایت سنجش مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند، در صورتی که فردی در این بازه زمانی نسبت به انجام انتخاب رشته اقدام نکند، به طور کلی شرایط شرکت در دانشگاه را برای آن سال از دست داده و به منزله انصراف در نظر گرفته می‌شود.

بایدها و نبایدهای انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۲

برای انتخاب رشته باید از چه مواردی پرهیز و به چه نکاتی توجه کنیم؟

استرس و نگرانی از نتیجه

داوطلب از لحظه‌ای که کنکور را می‌دهد منتظر اعلام نتایج رتبه خود است و بعد از اینکه رتبه‌ها اعلام می‌شود، نگران این است که با این رتبه کدام دانشگاه و رشته قبول می‌شود، داوطلب نباید استرس داشته باشد و تنها به اصل فرایند انتخاب رشته توجه کند تا بتواند انتخاب خوبی داشته باشد، لازم است بدانیم نگرانی و استرس در کنار اطلاعات محدود و ناقص فرد را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند.

لزوم توجه به زمان انتخاب رشته

وقت و زمان برای انتخاب رشته بین یک هفته تا ۱۰ روز است و فرد باید در این مدت زمان فرایند انتخاب رشته را انجام دهد، لذا این انتخاب سرنوشت‌ساز نیاز به دقت و بررسی ویژه دارد، زیرا همین مدت زمان کوتاه می‌تواند آینده یک فرد را تغییر دهد.

استفاده از سایت‌ها و نرم افزارهای مختلف

گاهی استفاده از سایت‌ها و نرم‌افزارها اطلاعات صحیحی را در اختیار افراد قرار نمی‌دهد و این موضوع می‌تواند بر داشتن انتخاب رشته تأثیر منفی گذارد، زیرا این ابزارها تنها می‌تواند یک تا سه عامل از مجموعه عوامل فرایند انتخاب رشته را بررسی کند.

اهمیت مشارکت خانواده

انتخاب رشته یک کار جمعی و تیمی است و در این تیم تمام اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر باید حضور داشته باشند و با گذاشتن وقت کافی برای به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات به تصمیم‌گیری صحیحی برسند، این بحث‌ها و گفت‌وگوها می‌تواند در زمینه بررسی توانمندی فردی و خانوادگی، امکانات و توانمندی‌های مالی، علاقه‌مندی‌های فردی باشد.

استفاده نکردن از مشاور و متخصص انتخاب رشته

گاهی اوقات افراد تحصیل کرده در خانواده یا فامیل فکر می‌کنند که می‌توانند به راحتی انتخاب رشته را انجام دهند، درصورتی انتخاب رشته فرایندی است که مبتنی بر مجموعه اطلاعات بسیار زیاد و تجربیات فراوان است و به طور قطع فردی که شغل و تحصیلات لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند انتخاب صحیحی داشته باشد.

این موضوع در سال‌های اخیر خود را بیشتر نشان داده است زیرا هر ساله تغییرات بسیار زیادی در قوانین کنکور از جمله: تغییر تأثیر معدل، تغییر در اختصاص سهمیه‌ها، تغییر و یا ایجاد کد رشته‌های جدید داریم که اگر یک فرد اطلاعات و آگاهی خود را به روز رسانی نکند ممکن است باعث راهنمایی و مشاوره نادرست شود.

وقت کافی اختصاص ندادن

انتخاب رشته با توجه به وقت کمی که دارد باید مورد توجه ویژه خود داوطلب و خانواده داوطلب قرار گیرد، زیرا تنها در این صورت است که می‌توان به نتیجه مطلوب رسید، اولویت تمام خانواده در مدت زمان یک هفته‌ای انتخاب رشته باید فقط و فقط انتخاب رشته باشد.

گاهی مشارکت نکردن پدر و یا مادر در انتخاب رشته باعث ایجاد اختلاف و رضایت می‌شود و به راحتی شرکت می‌توان با شرکت تمام اعضای خانوداه در جلسه‌های انتخاب رشته از این موضوع پیشگیری کرد.

مقایسه کردن ممنوع

مقایسه کردن در تمام دوران تحصیل یک فرد می‌تواند مخرب باشد و هیچگاه به دانش‌آموز کمک نمی‌کند، انتخاب رشته هم از این امر مستثنی نیست، چرا که انتخاب رشته از پارامترهای گوناگون و مختلفی تشکیل می‌شود که برای هر فرد متفاوت است.

کد خبر 681792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.