ناگفته‌هایی از لذت معنوی عکاسی اربعین

هنرمند عکاس که حضور مداوم در پیاده‌روی اربعین دارد، از لذت‌های معنوی ثبت آیین‌ها و مراسم اربعین می‌گوید.

به گزارش ایمنا، راهپیمایی اربعین یک آئین دینی که صرفاً محدود به مسلمانان و شیعیان باشد، نیست، بلکه فراتر از آن است؛ اربعین یک آئین معنوی انسانی و جهانی است که در سراسر آن انسانیت و برادری موج می‌زند. این مجمع عظیم و پر شور و حماسی از سوی رسانه‌های غربی غیر واقعی نشان داده می‌شود. در این میان عکاسانِ خبری (عکاسی)، متعهدانه و هر یک با نگاه شخصی خود تصاویری از زیبایی‌های این حرکت گسترده را ثبت و ماندگار می‌کنند.

از طرفی عشق و ارادت به امام حسین (ع)، تلاش و انگیزه برای ترویج فرهنگ عاشورا زیبایی و جاذبه‌های بصری پیاده‌روی اربعین، هر سال عکاسان بسیاری را به این آئین معنوی می‌کشاند که هم از زیارت حرم امام حسین (ع) لذت ببرند و هم برای ثبت صحنه‌های این آئین تلاش کنند.

فرج‌الله رمضانی که ۱۸ سال سابقه عکاسی دارد، از جمله عکاسانی است که از سال‌ها پیش به‌طور مداوم در این راه قدم می‌گذارد. در ادامه گوشه‌ای از تجربیات وی را که در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا مطرح کرده است، می‌خوانید:

ایمنا: در مورد سابقه حضورتان در پیاده‌روی اربعین و انگیزه خود برای ورود به این راه بگویید؟

رمضانی: از سال ۱۳۹۲ تاکنون بدون وقفه هر سال در پیاده‌روی اربعین حضور داشتم. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ تنها به پیاده‌روی اربعین می‌رفتم، سپس از سال ۱۳۹۶ از ساری به سمنان نقل مکان کردم و همکاری‌ام با موکب «لبیک یا حسین (ع)» آغاز شد و به نوعی رسانه این موکب هستم.

لذت زیادی از عکاسی با موضوع محرم و اربعین در این سال‌ها نصیبم شده است. همه من را به عنوان عکاس عاشورایی می‌شناسند و علاقه زیادی به عکاسی درباره این موضوع دارم. در طول سال نیز در موکب لبیک یا حسین (ع) فعالیت دارم و عکاسی مذهبی می‌کنم و نامم را با محرم و عاشورا گره زده‌ام.

به نظرم نام امام حسین (ع) به‌قدری بزرگ است که هرچه تلاش کنیم، نمی‌توانیم او را درک کنیم و با ثبت آئین‌ها و مراسم شیعیان در سراسر دنیا، حتی نتوانسته‌ایم قطره‌ای از دریای ارادت مردم به امام حسین (ع) را ثبت کنیم. اما من به عکاسی مستند اجتماعی علاقه دارم و در این روزها احساس می‌کنم باید رسالت خود را به عنوان یک عکاس در ترویج فرهنگ امام حسینی انجام دهم. نمی‌دانم چقدر موفق بوده‌ام و، اما ولع عکاسی محرم همواره با من است و هرسال بیشتر از سال گذشته می‌شود و لحظه‌شماری می‌کنم به پیاده‌روی اربعین بروم و عکس بگیرم و می‌خواهم تا آخر روز عمرم در این راه فعالیت داشته باشم.

ناگفته‌هایی از لذت معنوی عکاسی اربعین
عکس از: فرج الله رمضانی

ایمنا: آیا جوایزی هم در سوگواه‌های عکاسی محرم کسب کرده‌اید؟

رمضانی: با وجود اینکه عکس‌های خوبی در این مدت ثبت کردم، اما اهل شرکت در سوگواره‌های عکاسی محرم نیستم؛ با این حال بعد از نقل مکان به سمنان، در سوگواره بین‌المللی مهر محرم که توسط دوستانم برگزار می‌شود، شرکت کردم و در پنج سال اخیر به‌طور مداوم همیشه در بخش تک‌عکس یا مجموعه عکس حائز رتبه شده‌ام. اهمیت عکاسی محرم تنها در لذت معنوی ثبت عزاداری‌ها است و این لذت را با چیزی عوض نمی‌کنم.

ایمنا: از سختی‌های این راه بگویید؟ عکاسی کردن در پیاده‌روی اربعین سخت نیست؟

رمضانی: عکاسی اربعین و عاشورا کاری دلی و از سر شوق و ارادت است. هر کار سختی خودش را دارد، اما حلاوت این کار بیشتر از نقاط ضعف و کمبودها است. با تمام سختی‌های موجود، مثل نبود امکانات در کشور غریب و لزوم حمل تجهیزات سنگین و گران‌قیمت عکاسی در این مراسم، شیرینی و آن به‌قدری زیاد است که مشکلات و سختی‌ها را به جان می‌خرم.

به نظر من هر کاری که لازم باشد، برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین انجام شده است. تلاش بی‌وقفه موکب مردمی که در آن فعال هستم را در طول سال می‌بینم و وقتی همت و بزرگ‌منشی مردم را مشاهده می‌کنم، به خلوص نیت آنان غبطه می‌خورم.

به نظر من مردم شیعه پرچم امام حسین (ع) را در این هزار و چند سال به دوش کشیده‌اند و همواره به قدر وسع خود در تلاش هستند و این تلاش ستودنی است، همین من را مجاب کرده است که زحمات مردم را ثبت کنم.

ناگفته‌هایی از لذت معنوی عکاسی اربعین
عکس از: فرج الله رمضانی

ایمنا: سطح تولیدات هنرمندان این عرصه را چگونه می‌بینید؟ آیا عکس‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است؟

رمضانی: در سال‌های گذشته بسیاری از دوستان و اطرافیان من از استان‌های مختلف و با هر سطح مذهبی در کنار من بودند و این پیاده‌روی را با هم ثبت کردیم. همه می‌دانند به دلیل تکرار بسیار زیاد، عکاسی از مراسم محرم یکی از سخت‌ترین عکاسی‌ها است اما از دل این همه اتفاق تکراری، عکس‌های جدید و خوبی بیرون آمده است که از دیدن آن لذت می‌برم. عشق به امام حسین (ع) در خون همه شیعیان جهان است. همه این موارد باعث می‌شود آثار محرم با وجود تکراری بودن، دلنشین باشد.

ناگفته‌هایی از لذت معنوی عکاسی اربعین
عکس از: فرج الله رمضانی

ایمنا: شیرین‌ترین خاطره شما از حضور در پیاده‌روی اربعین به عنوان عکاس چیست؟

رمضانی: عکاسی در حرم امام علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شیرین‌ترین خاطره بود؛ از روی سقف حرم حضرت ابوالفضل (ع) بین‌الحرمین را ثبت کردم و لذتی بسیار وصف ناشدنی بود.

علاوه بر این، دیدن مردم خونگرم عراق و ارادت آنان به زائران اربعین، رفتن به خانه‌ها و روستاها و دیدن رفاقت‌ها نیز خاطرات شیرینی است. لطف اهل بیت (ع) بود که توانستم در این سه حرم مطهر عکاسی کنم.

ایمنا: تاکنون با عکاسان غیرمسلمان در پیاده‌روی اربعین برخورد داشته‌اید؟

رمضانی: خیر تاکنون با عکاس غیرمسلمان مواجه نشدم یا اگر حضور داشتند، ارتباطی با آن‌ها برقرار نکرده‌ام، اما مردم کشورهای دیگر و زائرانی با لباس‌های خاص مربوط به دیگر دین‌ها را بسیار دیده‌ام.

کد خبر 680940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.