بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

سفر روز گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به ریاض و دیدار با مقامات ارشد سعودی واکنش متعدد رسانه‌های بین‌المللی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین امیر عبداللهیان روز گذشته (پنجشنبه -۲۶ مردادماه) در رأس هیأتی بلند پایه، تهران را به مقصد ریاض ترک کرد و دیداری سه ساعت و نیمه با فیصل بن فرحان همتای سعودی داشت و پس از آن در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. وی همچنین در سفارت ایران در ریاض حضور یافت و از این محل بازدید کرد و با اعضای سفارت گفت‌وگو کرد، سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

وبگاه شبکه الجزیره با اشاره سخنان امیرعبداللهیان نوشته است که طرفین درباره طیف وسیعی از موضوعات گفتگوی سازنده داشتند و این ملاقات مقدمه‌ی دیدارهای آتی بین دو کشور خواهد بود.

همتای وزیر خارجه کشورمان، فیصل بن فرحان نیز به علاقه‌ی عربستان به پیگیری نقاط مشترک در توافق انجام شده با کمک چین در حوزه سیاست و اقتصاد اشاره کرد و افزود که سفارت عربستان سعودی فعالیت خود در تهران را آغاز کرده است که به گفته او «قدمی دیگر در توسعه روابط بین دو کشور است.»

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، از آغاز روند تنش‌زدایی بین ایران و عربستان در ماه مارس، عربستان تلاش برای صلح و گفتگوی رو در رو با انصارالله کرده است و برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرد. سران نظامی ایران و عربستان همچنین در حاشیه کنفرانس نظامی-امنیتی در مسکو با یکدیگر دیدار رسمی داشتند.

حتی با توجه به زمزمه‌ها و مقالات آرزومندانه غرب برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، وزیر امور خارجه ایران در این نشست به اهمیت آرمان فلسطین اشاره کرد و افزود که «این مهمترین مسئله در جهان اسلام است و ما به حمایت‌مان از فلسطین ادامه خواهیم داد.» به گفته‌ی برخی منابع، امکان دارد حسین امیرعبداللهیان امروز با ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، دیدار داشته باشد.

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

آسوشیتدپرس در گزارش خود به تاریخچه روابط دو کشور می‌پردازد و به این نکته اشاره دارد که این اولین سفر دیپلماتیک از نوع خود پس از سفر محمد جواد ظریف در سال ۲۰۱۵ برای ابراز تسلیت نسبت به فوت ملک عبدالله است. اما با توجه به اینکه دو کشور سالیان سال رقیب منطقه‌ای همدیگر بودند چالش‌هایی مانند نگرانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، جنگ عربستان علیه یمن، و امنیت آب‌های خلیج فارس برای دو طرف وجود دارد.

عربستان و ایران در ماه مارس با میانجیگری چین برای بازگشایی سفارت‌ها به توافق رسیدند. جنگ در یمن همچنان ادامه دارد، هرچند حملات عربستان سعودی در بحبوحه تلاش‌های این کشور برای خروج از نزاع کاهش یافته است.

این خبرگزاری نیز به شایعات عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به تشویق آمریکا و تضمین‌های دفاعی و دسترسی به فناوری هسته‌ای ریاض اشاره کرده و در پایان به نقل از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در انتقاد از اسرائیل نوشته است: «ما شک نداریم که رژیم صهیونیستی به دنبال تفرقه‌افکنی، دشمنی و اشغال منطقه ما است.»

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

شبکه خبری سی‌ان‌ان در بخشی از گزارش تلویزیونی خود با حضور ولی نصر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جان هاپکینز، درباره انتظارات ممکن از دیدار وزرای خارجه و دیدار آینده آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اظهار نظر کرد که از آغاز روند ترمیم روابط، شاهد پیشرفت در پایان جنگ یمن، آغاز مجدد حج، و افتتاح سفارت‌خانه‌های طرفین بوده‌ایم. این دیدارها رویه احیای روابط را قدم به قدم پیش می‌برند که مهمتر از انتظارات برخی بر یک توافق بزرگ پس از یک دیدار است.

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

رویترز نیز در گزارش اخیر خود به اظهارات وزرای خارجه دو کشور در خصوص موقیت‌آمیز بودند دیدار اشاره کرده است و اینکه ترمیم روابط این دو قدرت منطقه‌ای پیام خوبی برای کشورهایی است که امنیت‌شان در سایه رقابت این دو به خطر افتاده بود. فیصل بن فرحان همچنین از ایران برای حمایتش از عربستان برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ تشکر کرد و افزود: «ما مشتاقانه منتظر مرحله جدیدی در روابط خود هستیم که مبتنی بر برادری اسلامی است و در جهت منافع مشترک تلاش می‌کنیم.»

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

گزارش وبگاه المانیتور به شروع مأموریت علی‌رضا عنایتی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان اشاره کرده است. در خصوص اهمیت این دیدار نوشته شده که این سفر نمادی از پیشرفت در بهبود روابط دوجانبه است گرچه این گزارش نیز به اختلاف جدی ایران و عربستان بر سر میدان گازی آرش اشاره کرده است.

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

وبگاه خبرگزاری العربیه به صحبت‌های وزیر امور خارجه عربستان پرداخته است و به نقل از او نوشته است که برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران یک لحظه مهم برای امنیت منطقه است. شاهزاده فیصل همچنین افزود که عربستان مایل است توافقات امنیتی و اقتصادی قبلی را که با ایران امضا شده است، فعال کند. این اولین بازدید حسین امیرعبداللهیان از ریاض بعد از هفت سال قطع رابطه و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک است. وزیر امور خارجه کشورمان نیز به ارزش عربستان به عنوان بازیگر منطقه‌ای برای حل مسائل منطقه اشاره کرد و گفت که روابط با عربستان به سمت درستی حرکت می‌کند.

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی در رسانه‌های بین‌المللی

کد خبر 680757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.