۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
تمرین راز موفقیت در عکاسی است

ورود به رشته عکاسی سخت نبوده اما ماندگاری در آن مهم است که نیاز به تجربه، تمرین و شناخته شدن در فضای تخصصی دارد. در شاخه‌های مختلف عکاسی می‌توان افراد زیادی را دید؛ لزوماً ورود افراد به این رشته نشانه تخصص نمی‌شود همچنین ماندگاری، کیفیت و تخصص در کنار هم، موجب رشد در رشته عکاس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عکاسی یک رشته هنری است که مانند رشته‌های دیگر به دید باز و خلاقیت نیاز دارد. گرفتن چند عکس خانوادگی موفقیت در این رشته را تضمین نمی‌کند و عوامل مختلفی همچون صبوری، زاویه، خلاقیت، روحیه‌ای صمیمی و گرم و سرعت عمل در پیشرفت این رشته دخیل است.

ورود به رشته عکاسی راحت بوده اما ماندگاری در آن سخت است

مهیار دولتخواه، مدیرگروه رشته عکاسی علمی‌کاربردی سیتی سنتر اصفهان و مدرس دانشگاه هنر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رشته عکاسی از زیر شاخه‌های هنر بوده و گرایشات مختلفی همچون مستندنگاری، اطلاع رسانی، تبلیغات و ثبت خاطرات را ارائه می‌دهد. البته رشته‌های مستند نگاری و ثبت تصاویر عادی گرایشی به هنر ندارند. رشته‌هایی که در دانشگاه موردتوجه قرار دارد عکاسی خبری، تبلیغات و هنری است؛ وجود این رشته‌ها امکان عکاسی به‌صورت تخصصی را در رشته هنر به‌وجود می‌آورد.

وی می‌افزاید: افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه عکاسی هستند باید آموزش‌ها را در مکان‌های معتبر پیگیری کنند تا به آسیب کمتری برخورد کنند. مسیر ورود فرد در رشته عکاسی مهم بوده و علاقه در کنار تلاش می‌تواند کمک شایانی در رشد وی داشته باشد. ورود به رشته عکاسی سخت نیست، اما ماندگاری در آن مهم است که نیاز به تجربه، تمرین و شناخته شدن در فضای تخصص دارد. در شاخه‌های مختلف عکاسی می‌توان افراد زیادی را دید که لزوماً ورود افراد به این رشته نشانه تخصص نمی‌شود همچنین ماندگاری، کیفیت و تخصص در کنار هم، موجب رشد شخص می‌شود.

مدیرگروه رشته عکاسی دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان می‌کند: ورود به این رشته نیاز به تجهیزاتی دارد که از قیمت بالایی برخوردار است و همین موضوع کار را برای برخی از افراد سخت کرده است. لزوماً از زمان ورود به این رشته نیاز به تهیه تجهیزات نیست و شخص می‌تواند با لوازم داخل مجموعه کار کند. با گذر زمان پی می‌برد که انتخاب صحیحی داشته؛ اکنون اگر بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد بسته به نیازی خود تجهیزات خریداری می‌کند. هزینه تجهیزات طیف وسیعی دارد و هرچه حرفه‌ای تر باشد قیمت آن بالاتر است.

وی ادامه می‌دهد: در تعریف بین‌المللی شخصی عکاس حرفه‌ای به‌حساب می‌آید که بتواند از طریق این فعالیت درآمدزایی کند و این تعریف با فضای هنر و دانشگاه‌های ایران منافات دارد. شخصی که وارد بازار کار عکاسی می‌شود می‌تواند در آتلیه، روابط عمومی شرکت‌ها، تبلیغات محصولات و برندها و تامین شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند. در عین حال حوزه‌های هنری این رشته برای دانش‌آموختگان می‌تواند رشته عکاسی خبری و مد باشد و کاربر اصلی آن استفاده کردن از هنر و خلاقیت است که در ایران کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود.

رشد در رشته عکاسی نیازمند تلاش است

دولت‌خواه تصریح می‌کند: فعالیت‌های رسمی رشته عکاسی در قالب همکاری با ادارات، روابط عمومی‌ها و مستند نگاری‌های اداری ممکن است، اما شخص عکاس می‌تواند با ایجاد فضایی مناسب به صورت «فریلنسری» فعالیت کرده و خود را به عنوان عکاس معرفی کند. پس از شناخته شدن، نسبت به سطح فعالیت درآمدزایی صورت می‌پذیرد.

مدیرگروه رشته عکاسی دانشگاه علمی کاربردی سیتی سنتر می‌گوید: عکاسی از رشته‌هایی است که فعالیت شخص در رشد آن بسیار دخیل است. از عکاسی همچون دیگر رشته‌های هنر در شرایط ساده نمی‌توان پول زیادی بدست آورد ولی با تلاش در این حوزه و معرفی شدن به عنوان شخصی که عکاس حرفه‌ای است امکان فعالیت در فضاهای بالاتر نیز وجود دارد. لزوماً زمانی‌که دوربین در دستان کسی باشد نمی‌توان آن‌را عکاس خطاب کرد، تخصص فرد تنها با خروجی مشخص می‌شود. ممارست در فعالیت و رعایت رفتار حرفه‌ای در همه فضاها می‌تواند شخص را بزرگ‌تر کند و در کنار آن نظر به کار تیمی پیشرفت را حاصل می‌کند. عکاسی در سطح‌های پایین در کنار فعالیت حرفه‌ای باعث صدمه دیدن نمی‌شود.

لزوم حمایت از عکاسان

شکوفه وحید دانشجوی کارشناسی حرفه‌ای عکاسی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در ابتدا به‌دلیل علاقه به فعالیت‌های هنری، بدون پیش‌زمینه قبلی وارد رشته عکاسی شدم تا به‌صورت آکادمیک آن‌را یاد گرفته و به عنوان منبع درآمد از آن استفاده کنم؛ انسان از بدو تولد با این مقوله تا زمانی که از این دنیا می‌رود در ارتباط است. عکاسی با ما زاده می‌شود و با ما هم از دنیا می‌رود. ما در هر مقوله‌ای که بخواهیم وارد آن شویم نیاز به عکس داریم و آنقدر این بازار گسترده است و آنقدر بازار کار زیادی دارد که در هر زمینه عکاسی حرف اول را می‌زند.

وی می‌افزاید: عکاسی فعالیتی است که در تمام طول سال انجام می‌شود، فصول مختلف و شرایط آب‌وهوایی مانع این فعالیت نمی‌شود. هر عکاس بنا به علاقه می‌تواند در ژانرهای عکاسی تبلیغات، خبری، ورزشی، مستند، فاین آرت، مد، صنعتی، معماری و… فعالیت داشته باشد. راه اندازی آتلیه، آموزشگاه عکاسی، شاخه‌های مختلف علوم نظیر پزشکی، تدریس و… از دیگر موارد شغلی یک عکاس است. همچنین بسیاری از سازمان‌ها، موسسات و مشاغل برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود و ثبت رویدادها به عکاس نیاز دارند و به‌طور کلی عکاسی بازار کار خوبی دارد.

این دانشجوی کارشناسی حرفه‌ای عکاسی تصریح می‌کند: حقوق عکاسان عموماً نادیده گرفته می‌شود همچنین گرانی تجهیزات از مشکلات عکاسان ایرانی است. فروش عکس در ایران در شرایط مطلوبی نیست و این موضوع باعث شده تا عکاسان بیش از کسب درآمدشان برای استهلاک و خرید تجهیزات مربوط به کارشان هزینه کنند. می‌توان گفت جایگاه صحیحی برای شغل عکاسی در ایران درنظر گرفته نشده است.

وحید خاطرنشان می‌کند: شغل عکاسی برای بسیاری از مردم ایران دارای جاذبه بوده و به صورت ابتدایی و تجربی نیز قابل انجام است بنابراین رقابت کاری در این رشته بسیار زیاد است. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده عموم مردم از گوشی‌های هوشمند باعث شده عکاسی آسان‌تر، در زمان کمتر و بدون مهارت خاصی توسط هر فردی انجام شود. عکاسی رشته‌ای است که اگر مورد حمایت و نظارت باشد و امکانات و تسهیلات ویژه برای رشد آن در نظر گرفته شود جای توسعه بسیاری خواهد داشت.

کد خبر 680418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.