۱۷ سال فعالیت به‌نام علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) / ایده داریم، تجهیزات نداریم

مسئول کانون فرهنگی علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) با بیان اینکه این کانون از سال ۱۳۸۵ به ثبت رسید، گفت: این روزها برای جهاد تبیین پیشنهادهایی داریم که به‌واسطه فضای مجازی امکان توسعه و انتقال آن وجود دارد، اما امکانات آن را نداریم و در این راستا از متولیان درخواست داریم به تقویت این امر کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رهبر معظم انقلاب بارها درباره اهمیت مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری آن‌ها توصیه و تاکیداتی داشته و در این راستا حدود هشت سال قبل توصیه خردورزانه‌ای به روحانیون و ائمه جماعات مساجد داشتند و تاکیدشان بر توجه و اهتمام جدی امامان جماعت نسبت به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بود.

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در جمع روحانیون و ائمه جماعات استان خراسان شمالی فرمودند: ««من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج؛ بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید.»

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین وجه تمایز کانون‌های فرهنگی مساجد با دیگر بخش‌ها را مردمی بودن، مشارکت عموم مردم و انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط اقشار مختلف جامعه دانست و در این راستا حضور گروه‌های مختلف جوانان، همچنین کودکان و نوجوانان در محیط کانون‌های فرهنگی امری قابل توجه است.

۱۷ سال فعالیت به‌نام علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)

یکی از این کانون‌های فرهنگی فعال، کانون علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) است که علی رفیعی درباره شروع فعالیت آن اظهار می‌کنند: این کانون از سال ۱۳۸۵ به ثبت رسید و پس از آن با توجه به سیاست‌گذاری‌های اداره کل ارشاد سازماندهی‌ها انجام و دامنه فعالیت‌ها تعریف شد.

وی ادامه می‌دهد: از همان ابتدا از ظرفیت نوجوانان استفاده و برنامه‌ها و اردوهای شهری و برون‌شهری و کلاس‌های احکام، سرود، ورزش و قرآن را برگزار کردیم.

۱۷ سال فعالیت به‌نام علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)/ ایده داریم، تجهیزات نداریم

مسئول کانون فرهنگی علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) با یادآوری اینکه با توجه به اینکه منطقه‌مان از خانواده‌های مختلف تشکیل شده است، جذب خوبی داشتیم، خاطرنشان می‌کند: از سمتی شهرک‌سازی‌های جدید باعث شد خانواده شهدا، جانبازان، رزمندگان و فرهنگیان نیز در برنامه‌ها مشارکت داشته باشند و از سمتی افرادی که در دستگاه‌های اداری مشغول بودند، منجر به کمک‌های فرهنگی خوبی شدند.

وی می‌گوید: هرچه جلوتر رفتیم برنامه‌های جدیدتری مانند یادواره شهدا، دیدار با خانواده شهدا، بازدید از اماکن تاریخی، تشکیل حلقه‌های معرفتی برای خانواده‌ها و آموزش‌های هنری و مهارتی نیز مدنظر قرار گرفت و همچنان ادامه دارد و در حال حاضر این کانون به قوت خود باقی مانده است.

رفیعی با تاکید بر اینکه در مسجد ما هماهنگی و اتحاد خوبی میان بسیج خواهران، برادران، هیئت امنا، کانون فرهنگی و امام جماعت وجود دارد، ادامه می‌دهد: از دیگر اقدامات انجام شده این بود که کانون‌های خدمت رضوی و خانه هلال را در مسجد راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر در حال ساماندهی است و از سمتی برنامه‌هایی مانند کمک‌های معیشتی و خدمت‌رسانی به نیازمندان نیز اضافه شده است.

وی با بیان اینکه منطقه شهرک کاوه تحت پوشش ما است، اما در عین حال خدماتی خارج از منطقه تحت پوشش نیز داشتیم، اظهار می‌کند: دغدغه‌ای که از دیرباز داشتیم این بود که فرهنگ‌های مختلف، مقداری کار ما را سخت کرد، در این راستا شاید برخی بچه‌ها ارتباط خوبی با مسجد داشته باشند، اما خانواده‌ها این‌طور نیستند؛ برای حل این مشکل تلاش کردیم مشاوره خانوادگی رایگان برگزار کنیم.

دستگاه‌های متولی از مساجد مطالبه کنند

مسئول کانون فرهنگی علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) با تاکید بر اینکه معتقدیم نباید فعالیت خود را به مسجد محدود کنیم، می‌گوید: این امر با توجه به اینکه بودجه‌ای برای این کار نداریم، سخت است، از سویی برای برگزاری برنامه‌ها در فضای خارج از مسجد نیازمند هماهنگی میان دستگاه‌ها هستیم، در حالی که برای چنین برنامه‌هایی باید خود دستگاه‌ها از مساجد مطالبه کنند که فعالیتشان را به خارج از مساجد منتقل کنند.

۱۷ سال فعالیت به‌نام علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)/ ایده داریم، تجهیزات نداریم
جشن میلاد امام رضا (ع) کانون فرهنگی علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)

وی در خصوص مهم‌ترین اولویت‌های حاکم بر این کانون فرهنگی خاطرنشان می‌کند: موضوع اوقات فراغت و برگزاری اعتکاف از مهم‌ترین اولویت‌های ما است که در این راستا برنامه اعتکاف حدود ۱۷ سال است که برگزار می‌شود و برای این مورد دست‌نوشته‌ای از آیت‌الله مظاهری مبنی بر اینکه مسجد به‌عنوان پایگاهی برای برگزاری چنین مراسمی باشد، داریم.

رفیعی ادامه می‌دهد: موضوع بعدی هیئات عزاداری است که هرسال برپا می‌شود و در کنار این موارد، برنامه ویژه‌ای که مدتی است به‌طور جدی دنبال می‌کنیم، جشن غدیر و میلاد امام رضا (ع) است، همچنین اقدام دیگر موضوع کتاب و کتابخوانی است که برای این امر کتابخانه‌ای ایجاد و کتاب‌هایی را معرفی کردیم تا افراد برای مطالعه ببرند.

۱۷ سال فعالیت به‌نام علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)/ ایده داریم، تجهیزات نداریم
کتابخانه مسجد علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)

وی می‌افزاید: از دیگر برنامه‌ها نیز تشکیل گروه سرود است که آن را برای مادران و کودکان دختر و جوانان پسر برگزار کردیم.

مسئول کانون فرهنگی علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) با اعلام اینکه بیشتر مساجد و کانون‌ها با کمبود امکانات و تجهیزاتی مانند رایانه برای کلاس‌های آموزشی هستند، می‌گوید: برای موضوع جهاد تبیین پیشنهادهایی داریم که به‌واسطه فضای مجازی امکان توسعه و انتقال آن وجود دارد، اما امکانات آن را نداریم و در این راستا از متولیان درخواست داریم از کانون‌ها بازدیدی داشته باشند و به تقویت این امر کنند.

کد خبر 680286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.